Byggt en enkel vedförvaring på fasaden. Undrar nu vad som är enklast och bäst att lägga som "tak". Är cirka 50-60cm djup för att få något litet takutsprång också. Funderar på impregnerat vanlig 22x95, men det kanske regnar igenom för mycket i och med gliporna som behövs? Plåtark känns meckigt för det blir så mycket plåt att skära, i och med att det inte ska vara djupt, men plåt kommer i väldigt djupa ark. Takpannor är inte tillräckligt långa så det blir två rader, och det blir för djupt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
150-200 kr/m2 för råsponten och en rulle papp. Lyxa till det med fotplåt kanske.K Karl Heinz skrev:
https://www.byggmax.se/ytpapp-basic
Låter i mina öron inte optimalt, men jag har inte erfarenhet av att göra papptak. Men tänker att obehandlad råspont är fuktkänslig över tid, och krävs nog en del detaljarbete för att förhindra att fukt rinner in under pappen uppifrån och ger röta.K Kane skrev:
Sen kostar vanlig trallbräda hela sträckan typ 500kr, istället för 1500kr som lösningen du föreslår. Men jag funderar som sagt på om det blir alldeles för mycket regn som kommer igenom trallen, som ju behöver ha lite mellanrum.
500 kr låter för billigt för trall men du har inte angett längden på bygget.K Karl Heinz skrev:Låter i mina öron inte optimalt, men jag har inte erfarenhet av att göra papptak. Men tänker att obehandlad råspont är fuktkänslig över tid, och krävs nog en del detaljarbete för att förhindra att fukt rinner in under pappen uppifrån och ger röta.
Sen kostar vanlig trallbräda hela sträckan typ 500kr, istället för 1500kr som lösningen du föreslår. Men jag funderar som sagt på om det blir alldeles för mycket regn som kommer igenom trallen, som ju behöver ha lite mellanrum.
Vill du inte ha regnskydd så är det upp till dig. Jag hade lagt plåttak på.
Vill du ha regntätt uppifrån så kan du sätta ex kanalplast, det går säkert att få tag på från någon som har ett sönderblåst växthus och är lätt att hantera.
Eller så gör du som föreslagits tidigare i tråden och lägger ett lager papp på råspont eller trall. Det ska bara skydda veden mot den värsta nederbörden så pappen behöver inte läggas enligt konstens alla regler utan det räcker med att den sitter kvar när det blåser. Vill du göra det snyggt enligt konstens alla regler så är det så klart inga problem men det är inget som behövs för att taket ska fungera för ändamålet.
Om du lägger pappen på trall eller råspont spelar heller ingen roll eftersom det är så luftigt så träet kommer torka när det blir blött. Virke som får torka upp klarar av att bli blött och håller lääänge men obehandlat virke kan bli missfärgat med ytmögel vilket inte är någon fara, det bara ser tråkigt ut. Det går att lösa med förslagsvis slamfärg så slipper man se de tråkiga prickarna men hållbarheten är densamma med och utan slamfärg.
Eller så gör du som föreslagits tidigare i tråden och lägger ett lager papp på råspont eller trall. Det ska bara skydda veden mot den värsta nederbörden så pappen behöver inte läggas enligt konstens alla regler utan det räcker med att den sitter kvar när det blåser. Vill du göra det snyggt enligt konstens alla regler så är det så klart inga problem men det är inget som behövs för att taket ska fungera för ändamålet.
Om du lägger pappen på trall eller råspont spelar heller ingen roll eftersom det är så luftigt så träet kommer torka när det blir blött. Virke som får torka upp klarar av att bli blött och håller lääänge men obehandlat virke kan bli missfärgat med ytmögel vilket inte är någon fara, det bara ser tråkigt ut. Det går att lösa med förslagsvis slamfärg så slipper man se de tråkiga prickarna men hållbarheten är densamma med och utan slamfärg.
Så jag kan tex sätta upp trall och ifall jag tycker det täcker för dåligt spikar jag upp lite ytpapp ovanpå, som bara fästs med lite pappspik?S hjulia skrev:Vill du ha regntätt uppifrån så kan du sätta ex kanalplast, det går säkert att få tag på från någon som har ett sönderblåst växthus och är lätt att hantera.
Eller så gör du som föreslagits tidigare i tråden och lägger ett lager papp på råspont eller trall. Det ska bara skydda veden mot den värsta nederbörden så pappen behöver inte läggas enligt konstens alla regler utan det räcker med att den sitter kvar när det blåser. Vill du göra det snyggt enligt konstens alla regler så är det så klart inga problem men det är inget som behövs för att taket ska fungera för ändamålet.
Om du lägger pappen på trall eller råspont spelar heller ingen roll eftersom det är så luftigt så träet kommer torka när det blir blött. Virke som får torka upp klarar av att bli blött och håller lääänge men obehandlat virke kan bli missfärgat med ytmögel vilket inte är någon fara, det bara ser tråkigt ut. Det går att lösa med förslagsvis slamfärg så slipper man se de tråkiga prickarna men hållbarheten är densamma med och utan slamfärg.
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Betongpannor på läkt är enkelt, lägger du två rader är det dessutom väldigt lätt att justera djupet och få det lagom utan att behöva kapa nått,
Betongpannor är billiga nya, och kan dessutom ofta fås begagnade eller överblivna gratis.
Betongpannor är billiga nya, och kan dessutom ofta fås begagnade eller överblivna gratis.

