P
paralun: [citat] Jo men det är nog helt ointressant för SvK som balansansvarig att ha koll på mer än solcellsparker. Privata solceller blir mer ett "brus" i det stora hela.
16,0k svar · 659,1k läst
·
E
Elroboten: "10 000 kWh, villa i Stockholm, 190 m², 26% mindre än genomsnittet ..." En medlem har uppdaterat sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
10,4k svar · 282,9k läst
·
K
Kallens: [citat] Jag bor i ett elnät som haft effektavgift i rätt många år nu. Skulle inte säga att våra elnätsräkningar brukar vara högre än de som inte haft effektavgift. Men det hänger ju mer på ditt användningsmönster än tidigare, så det jobbiga svaret är ju att "det beror på". Har du (relativt snittet) jämn förbrukning över dygnet kommer du nog spara pengar.
552 svar · 70,4k läst
·
Z
Zodde: [citat] Hur spotpriset går spelar ingen roll för elbolagen som sålt fastprisavtal, de hedgar sig med derivat. Däremot finns alltid en volymrisk. Å den har du bättre koll på om du bara säljer inom kommunen å inte exponerar dig för hela Sverige
73 svar · 3,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Skulle inte förvåna mig om det förekommer, men det är ju bedrövligt om mätaren tappar bort avläsningar bara för att det är strömavbrott. Att "mina sidor" fyllts på varteftersom trots att mätaren är strömlös tyder ju dock på "påhittade" siffror, så man får ju hoppas att de korrigeras när mätningarna börjar komma in igen.
4 svar · 256 läst
Attitudeswe
Attitudeswe: Har du nån förbrukning du kan styra (elbil t.ex.) så välj kvartspris hos nån med ett lågt påslag. Det kan man spara 15-50% på (1500mil utan/med fjärrvärme) Om du orkar byta var 12e månad finns det många som har kampanjpris ett år, men själv har jag valt en med ett acceptabelt påslag där jag slipper byta varje år.
2 svar · 194 läst
Attitudeswe
Attitudeswe: Har man Tibber så sköter deras Pulse både lastvakt av Easee och visar realtid info. Kräver moln som ju inte är 100% tillgänglig, men jag har iaf inte fått nån säkring skjuten och effektbudget sprängs "bara" en dag på ca 300. Såhär kan det se ut när man laddar bil trots att varmvattnet kommer in och stör 2-3timmar på natten. [bild]
2 svar · 118 läst
·
Z
Zingow: "Vattenfall beslutade vid sin årsstämma 2025 att dela ut 7 miljarder kronor till den svenska staten för verksamhetsåret 2024" För mig går det inte riktigt ihop...
103 svar · 15,2k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Att flytta effektuttag till andra tider är en del av åtgärderna, för att hålla nere effekttopparna och effektavgiften som man kan göra på kort sikt. Dessutom att använda sparprogram som tar längre tid men ger mindre effekttoppar och elenergianvändning vid tvätt och diskmaskin På längre sikt handlar det om val av utrustning för tex värme, varmvatten och vitvaror och hur
34 svar · 1,5k läst
·
J
Jerker63: [citat] Om man, som avinge eller köpare, inte vill ta över leasingavtalet så står det i villkoren att man då antingen kan få köpa ut den till marknadsvärdet plus en avgift eller få den bortmonterad på egen bekostnad.
136 svar · 31,3k läst
·
L
laja57: [citat] Då har du ett optimalt hus ur energisynpunkt. Jag försökte få bygglov för att uppföra 2 kvadratiska 40 kvm-hus men fick nej då byggnadsnämnden krävde att nocken skulle vara placerad i byggnadens längdriktning, vilket, enligt deras förmenande, inte går på kvadratiskt hus. Således är kvadratiska hus förbjudna i min kommun. Omräknat så drar ditt hus då knappt 29 kW vid 19
5 svar · 255 läst
·
Sittställning
Sittställning: Sännande. Har fått in solar edge i home Assistant nu. Nu ska jag försöka få in solinteg också för att läsa och skicka kommandon. Då kommer jag kunna styra ihop båda växel riktare optimalt. På så sätt kan jag stänga produktionen om batteri är fullt trots att jag har 2 olika växelriktare.
6 svar · 415 läst
S
styren: [citat] Bombar vidare.. Ellevio app med Saveeye. Är det ungefär samma som Tibber Pulse?
66 svar · 40,5k läst
·
F
fribygg: [citat] Uppmanar du till sabotage? Som privatkonsumenter kan vi inte göra mycket, det enklaste och billigaste för många av oss är väl att minimera elanvändningen och basera vår uppvärmning på svenskt förnybart biobränsle. Vill man kosta på mer kan man ju överväga egen elproduktion och lagring men det minskar ju främst behovet av köpt energi på sommarhalvåret.
7 svar · 1,5k läst
·
PFO
PFO: Jag konverterade ett hus från FLVP till BVP+FTX år 2020, sänkte årsförbrukningen hushållsel+värme från 18 000 kWh till 10 000 kWh. Har även separat elmätare på BVP och den säger årsförbrukning mellan 4500-5000 kWh för värme och varmvatten på 220 kvm a-temp och 3 pers i hushåll beroende hur kall vintern är, med en konstant inomhustemp på 22 grader. FTX främsta förbättring
36 svar · 6,6k läst
·
D
daVinci: [citat] bnp/capita för sverige är ca 55kUSD. För Tanzania är det 1.1kUSD. Dvs en skillnad på en faktor 50. Det motsvarar också skillnaden i lönekostnad. Arbete är ca 50 ggr billigare där. Och el har en del kostnader i arbete. Så det är rimligt att det är billigare där lönekostnaden är klart lägre. Just bygget av en kärnreaktor kan nog bli billigare vad gäller arbetet. Men
6,9k svar · 293,1k läst
·
FemTummar
FemTummar: Tack, det förklarar saken, jag hade rätt och slätt missförstått hela upplägget. :-/
4 svar · 270 läst
S
Stabo66: [citat] Alla försäkringar kostar och den garantin ingår inte. Få skulle vilja betala premien.
59 svar · 8,7k läst
·
K
karlmb: [citat] Haha, bra fråga, men de valda lösningarna ska "utvärderas och anpassas efter utfallet "...
66 svar · 5,0k läst
Vic&Phil
Vic&Phil: Tack för era tankar, och tack för omtanken att inte panika över elen 😄 Vi har luftvärmepump och en liten kamin (mest för mysvärme men ändå) så kanske hålla oss till rörligt och se vad vi landar på. Man kan ju ändra efterhand också 😅
4 svar · 364 läst
Angelica Cramer
Angelica Cramer: [citat] Nej, dessvärre så rent juridiskt är det inte mycket man kan göra ang. just fakturorna och ocker eftersom jag signerade och godkände dem hum i duvet som jag var och stressad. Så att dela info och varna andra är det jag kan göra rent praktiskt. Just nu har jag huvudvärk med att idioterna skitit i att installera apparatdosor i taken (INTE DEL AV ARBETSBESTÄLLNINGEN DE TOG UT DE
342 svar · 84,0k läst
·
J
Jeppson: [citat] Håller med att man ska vara försiktig och eventuellt rådgöra med nån kunning på det. Har själv ett enplanshus från 68 som hade 15cm isolering och ingen ångspärr, efter övervägande och diskussioner med olika bekanta så sprutades 20cm cellulosa på den gamla, efter två år ser det fint ut på vinden och satte upp trådlös temp och fuktgivare på vinden. Loggar data och kommer
14 svar · 1,1k läst
S
Stabo66: Den här veckan pensionerades vår 25 år gamla Nibe Fighter 1110 och ersattes med en Nibe S1256. Till Fightern använde jag Ngenic för att fjärrstyra börvärde samt styra på elpris. S1256 har Nibes funktion SPA (som jag har fått för mig bygger på Ngenics algoritmer). Tar tacksamt emot information om för-/nackdelar med de båda. Avgifterna har jag koll på, jag är mer ute efter
0 svar · 269 läst
S
Seglarvännen: [citat] Tack, intressant och se där hur vi säljer/köper internt/till grannländer och hur olika elproduktionen ser ut för resp land.
34 svar · 4,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Aha, jag förstår. Ja mycket förvirrande. Då återstår det väl att se om det blir billigare, dyrare eller typ samma.
5 svar · 482 läst
M
MaKrBr: [citat] Du kan räkna med att de höjer den igen. Förra året gjorde de två höjningar. De har inte gått ut med hur deras modell för effektavgiften kommer att se ut än så det återstår att se.
2 svar · 702 läst
·
A
alfista: [citat] Tror att alla bolag sänkt överföringsavgiften (öre/kWh) och många har sänkt fasta avgiften också.
22 svar · 1,5k läst
P
paralun: [citat] Energimarknadsinspektionen ska det vara, sen hur bra det fungerar vete tusan? https://ei.se/om-oss/projekt/pagaende/intaktsramar-elnat-och-gasnat#query/*
223 svar · 18,6k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Hög elförbrukning från början... ...jag gör av med 18 MWh per år. Av detta är ca 6 MWh elbilsladdning och uppvärmning av badtunna. Bara att flytta dessa ger relativt stora vinster. låt oss anta att man sparar 10 öre per kWh på att optimera när de tas ut. Då leder dessa 6 MWh till en vinst på 600 kr. Men jag tjänar mer än så. Jag flyttar dessutom
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.