Fick ett mail av Tibber i dag, där dom aviserar ändring av prismodell:
Vi går från ett helt fast påslag till en kombination med en fast och en rörlig del.
Det fasta påslaget ändras från 8,6 öre/kWh till 7,5 öre/kWh inklusive moms. Ditt fasta påslag gäller tills vidare och eventuella ändringar framöver kommer att ske med minst 60 dagars framförhållning. Den rörliga delen kommer att täcka kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.
Tibbers argument för det fasta påslaget va väl just att täcka kostnader för ursprunggarantier, elhandelsavgifter, certificat och balanskostnader? Men dom sänker bara fasta påslaget med 1.1 öre...

Dessutom hittar jag ingen information om hur exakt dom kommer att beräkna den rörliga delen. Inte i mailet, eller i uppdaterade villkår. Skrev till hello@tibber.com, men fick direkt svar från en robot att den inte vet något och att jag borde skriva till hello@tibber.com..... Suck. Någon som är insatt i Tibbers nya prismodell som kan förklara hur det kommer räknas? Med den information jag kan hitta, kan det lika väl bli 1 öre/kWh som 100 kr/kWh.

• Gilla
  • Arg
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är väldigt tydligt att Tibber helt undviker den självklara frågan: vad kommer detta att innebära för priset? Man kan nog lugnt utgå ifrån att det inte handlar om någon förbättring för kunderna…

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Enligt Tibbers chatbott var den rörliga delen 4,925 öre per kWh i september 2025. Vad den har varit under andra månader kan den inte säga. Så totalt blir det en prishöjning. Transparensen i den här kommunikationen har lämnat väldigt mycket i övrigt i att önska och rimmar inte överhuvudtaget med deras svansföring om att de inte ska tjäna pengar på kundernas elanvändning.

Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Är det här nåt som Tibber själva hittat på, eller är det en strukturförändring nånstans, som kommer påverka alla förr eller senare?

Jag ser mig om efter en annan elleverantör, inte intresserad av affärer där ena parten godtyckligt sätter prislappen i efterhand.

Mycket luddigt mail ja,

”Den rörliga delen kommer att täcka kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.”

De kan alltså få för sig en månad senare att de vill ha t ex en miljard i rörlig avgift för förra månaden, utan att man som kund har något att säga till om?

Har två fastigheter, på den andra hade jag Gbg Energi, de skickade ut mail samma dag men där var det bara info om att de höjer sitt påslag med x öre.

Bllir byte av leverantör på bägge adresser, Tiibber har ju försökt låsa in en med effektvakt från dem men jag gissar att det går att lösa på annat icke-leverantörsberoende vis.

Jag delar er frustration med kommunikationen och Tibbers AI-genererade kundtjänstsvar. Efter att ha meddelat just detta till botten fick jag som svar att "supportteamet svarar så fort som möjligt". Detta var mitt mejl ifall någon är intresserad av att prata med en människa hos tibber

> Jag är mycket missnöjd med denna kommunikationen och med att få dåliga svar från en AI bot. Jag tycks inte vara ensam om detta heller https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-prismodell-fran-tibber.563267/ Jag föreslår att en intelligent människa på tibber tar hand om detta och förbättrar kommunikationen.

• Gilla
tobiast och 3 till
  • Laddar…
Vattenfall uppger i sina kvartsprisavtal att det rörliga påslaget var 4,925 öre/kWh i september så det verkar vara någon marknadsgrej. Vore tacksamt om Tibber kunde förklara exakt vad det är som har hänt här. Man har ju läst att kostnaderna för de här balansavgifterna har ökat väldigt kraftigt. Vissa vindkraftsparker verkar ha hamnat i trubbel pga det.

• Gilla
Rudmar
  • Laddar…
C
B bhus2021 skrev:
Mycket luddigt mail ja,

”Den rörliga delen kommer att täcka kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.”
Låter i och för sig som exakt samma modell som "alla" andra elhandlare kör med.
Med eller utan redovisning av de ingående komponenterna / hur de räknat.

En kundtjänstmedarbetare från Tibber svarade mig följande

> Den rörliga delen kommer att täcka faktiska kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.

Man vet med andra ord inte priset förrän efter att man har förbrukat energin.

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Fredrik Bagge Karlsson Fredrik Bagge Karlsson skrev:
En kundtjänstmedarbetare från Tibber svarade mig följande

> Den rörliga delen kommer att täcka faktiska kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.

Man vet med andra ord inte priset förrän efter att man har förbrukat energin.
Det var ju det som stod i det första mailet. Det man vill ha är en indikation om vad ungefär den kommer att landa på. Är de 4,925 öre/kWh som nämns för september att betrakta som typiskt? Om så innebär det en prishöjning jämfört med tidigare. Hur motiveras det? Vilket för oss till bakgrunden: är det en förändring i marknaden som gjort detta? Eller vad är skälet?

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
C
A Andreas Johansson3493 skrev:
Är de 4,925 öre/kWh som nämns för september att betrakta som typiskt?
Du kan gå in på elpriskollen och jämföra med andra elhandlare.
Men alla elhandlare har exakt samma sammansättning av handelskostnaderna.
De som kan göra stor skillnad mellan olika handlare är kostnaden för ursprungsgarantierna.
Även priset för elcertifikaten kan variera mycket från handlare till handlare, men de är en så liten del av totalkostnaden/kWh.

Frågan är om de särredovisar de olika handelskostnaderna på fakturan, så man vet vad som kostar?
Många elhandlare är dåliga på det och redovisar bara en summa.

Tibber skriver på sin hemsida att:
I syfte att täcka de kostnader vi har för att köpa in och leverera el till dig har Tibber ett fast påslag på 8,6 öre/kWh (inkl. moms). Påslaget baseras på våra bästa estimat om framtida förbrukningsvolymer, inköps- och handelskostnader
Så vad man försöker göra med den nya rörliga avgiften är väl skjuta över volatiliteten på oss istället för att försöka bedöma i förhand vad de olika momenten kommer kosta.
Tänk vad gôtt om alla företag skulle göra så: Skicka en faktura i efterhand med sina kostnader som är svårbedömda i förväg.

Är det här tilltaget ens förenligt med svensk lag? Jag kan inte hitta något annat exempel där kunden inte har rätt att få veta priset vid köpet.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Tibber skriver på sin hemsida att:

Så vad man försöker göra med den nya rörliga avgiften är väl skjuta över volatiliteten på oss istället för att försöka bedöma i förhand vad de olika momenten kommer kosta.
Tänk vad gôtt om alla företag skulle göra så: Skicka en faktura i efterhand med sina kostnader som är svårbedömda i förväg.

Är det här tilltaget ens förenligt med svensk lag? Jag kan inte hitta något annat exempel där kunden inte har rätt att få veta priset vid köpet.
Tyvärr är det ju redan idag tillåtet med månadsmedel som avgörs i efterhand men jag instämmer helt klart i kritiken. Det måste finnas något sätt att förstå hur mycket pengar det blir. 5 öre kan man ju överleva men om det blir 5 kr så blir det en helt annan femma. Ännu ett argument för att minska sin förbrukning av el. Min bedömning att elen kommer fortsatt bli dyrare oavsett om det är elpris, energiskatter, moms eller nätöverföring. Det enda långsiktigt rätta är att helt klippa kabeln från elbolaget. Då behöver mig vare sig oroa sig om strömavbrott eller skyhöga räkningar. Idag är detta naturligtvis en utopi till men om 10 år börjar lösningar för säsongslagring finnas tillgängliga.

• Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag behöver hjälp.
Var har jag läst att de ska sänka priset med ett öre, men att det nya tillägget för september hade varit fyrakommanånting? Jag VET att jag sett det men hittar inte tillbaka dit. I mejlet jag har står bara om sänkningen.

Redigerat:
Strip Strip skrev:
Ok, jag behöver hjälp.
Var har jag läst att de ska sänka priset med ett öre, men att det nya tillägget för september hade varit fyrakommanånting? Jag VET att jag sett det men hittar inte tillbaka dit. I mejlet jag har står bara om sänkningen.
Jag fick svar från Tibber i dag, där dom skriver 4,925 öre/kWh:
Tack för ditt meddelande 😊

Den rörliga kostnaden omfattar avgifter för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader.

Eftersom dessa kostnader fastställs först månaden efter att elen har förbrukats, kan vi tyvärr inte ange det exakta beloppet i förväg.

Vi har samtidigt sänkt det fasta påslaget från 8,6 öre/kWh till 7,5 öre/kWh (inkl. moms), och lagt till en rörlig del som bättre speglar de faktiska kostnaderna varje månad.

Som exempel skulle den rörliga delen i september 2025 ha varit 4,925 öre/kWh (inkl. moms).

Kostnadsexempel:

Om det totala priset (fast påslag 7,5 öre/kWh + rörlig kostnad 4,925 öre/kWh) blir 12,425 öre/kWh*, innebär det ungefär:

- Lägenhet (2 000 kWh/år) → cirka 77 kr/år

- Villa (20 000 kWh/år) → cirka 765 kr/år

- Exemplet baseras på beräkningar från september 2025. Den rörliga kostnaden varierar från månad till månad beroende på de faktiska kostnaderna för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader.

Allt gott!

William
Kundekonsulent
Mitt nätbolag vill ha 3,9 öre/kWh i fast påslag + 3,7 öre/kWh rörligt + moms = 9,5 öre/kWh för elavtal med rörligt kvartspris. Dom har dock inget API eller annat roligt att nörda med, så även om Tibber är lite dyrare (c:a 540 kr/år för min del) kommer jag nog stanna kvar lite till.

Undrar dock hur dom fick 20000 kWh * 12,425 till 765 kr. :-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.