Är det någon som lyckats sätta upp ett vettigt sätt att mäta, och styra, energiförbrukningen med avseende på Ellevios nya effektbaserade avgifter?

Jag tänker att första steget måste vara att förstå hur ens nuvarande förbrukning bedöms av Ellevio. Redan där blir jag osäker. Hur menar de att de mäter? Är det i intervall från kl x.00 - x.59 för dygnets alla timmar, eller letar de i varje dygn efter de 60 minuter som haft högst förbrukning? (Jag har skickat en fråga till dem men ännu inte fått svar.)

Givet att man kan få till mätningen, hur ska man sen tänka kring styrning? Om man vill optimera på låga kostnader, så behöver man ta hänsyn till den aktuella kostnaden för energin, men också hänsyn till effekttoppar. Samtidigt så har man haft tidigare höga effekttoppar i månaden så är det ju bara att "köra på" tills man når de högsta tre man haft hittills. Det känns som ett ganska svårt optimeringsproblem.

Så låt oss anta att jag har tidigare effekttoppar på X, Y och Z, där Z är lägst, i slutet av månaden. Så länge jag håller mig under Z händer ingenting. Då är det lätt att veta vad man styr efter, åtminstone. Men om det är den första i en ny månad, då kommer allt jag gör bidra till en ny effekttopp för den månaden. Då skulle jag behöva gå till historiska data för att se om jag verkar komma "orimligt" högt.

Mitt önskemål kring det här är att jag skulle kunna koda in det som automatiseringar/templates/blueprints i Home Assistant. Jag skulle dels vilja ha en sensor som berättar för mig vad elräkningen kommer att hamna på (så jag verkligen till 100% förstår hur den beräknas), men också något sätt att indikera om jag borde dra ner på min förbrukning, eller förskjuta den i tiden.

För att ta ett enkelt exempel: skulle det löna sig att värma upp huset rejält under natten, stänga värmen kl 6, och sen låta det svalna under dagen? Det slösar säkert mer energi, men det kanske blir billigare ändå. Hur avgör man om det är ekonomiskt (om än inte miljömässigt) försvarbart?

Fairlane
Modellen är enkel. Man mäter förbrukning i varje heltimme, precis som du säger, 00.00-00.59.59, sen 01.00-01.59.59 etc. Mätvärden mellan 22 och 06 räknas hälften. Den timme på dygnet som har högst värde (efter halveringen) är det dygnets högsta värde. Sen letar man reda på de tre dygn med högst värde.

Hur man optimerar överlåter jag till någon annan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Modellen är enkel. Man mäter förbrukning i varje heltimme, precis som du säger, 00.00-00.59.59, sen 01.00-01.59.59 etc. Mätvärden mellan 22 och 06 räknas hälften. Den timme på dygnet som har högst värde (efter halveringen) är det dygnets högsta värde. Sen letar man reda på de tre dygn med högst värde.

Hur man optimerar överlåter jag till någon annan.
Svårt detta. Gör ett försök här.
Förbrukning för varje timme kan bara fastslås efter avslutad timme. Förbrukning för månaden, alltså högsta tre tillfällena kan bara fastslås efter avslutad månad. Inte mitt i timmen, under dagen, mitt i månaden etc.

Jag förstår att magicus börjar titta på historiska värden och börja styra efter dessa. Man kanske rentav kan bestämma att en vid en viss gräns så avbryts tex. uppvärming. Men vad händer om månaden är kallare än månaden som innehåller dom historiska värdena? Då spricker scenariot.

Som magicus påekar så får man inte glömma den aktuella kostnaden för energin (elpriset) i sammanhanget.

Först är det bra att skaffa sig en kurva över "timmedeleffekten föregående timma" så man får en uppfattning av vad olika aktiviteter i huset ger för bidrag till timmedeleffekten.
Graf över husets timmedeleffekt över 24 timmar, visar variationer i energiförbrukning i kW, med toppar över 1,5 kW och dalar kring 0,5 kW.
Här syns att dagens rätt, bestående av ärtsoppa med pannkakor, orsakade en extra medeleffekt på cirka 1 kW.

Men första steget vad gäller optimering är väl ändå att sätta sig och manuellt tänka igenom vilka stora effektförbrukare man har i huset och hur dessa används.
För egen del resulterar detta i att jag inte ska ladda bilen då det är effekttaxa (Göteborgs Energi här, så det är ingen effekttaxa på sommaren, helger eller nattetid förenklat uttryckt) och bastubad blir på helgen, lördagen får göra skäl för sitt namn. Varmvattenberedaren kör redan legionella natt mot söndag. Detta är egentligen vanor jag redan har.

En möjlig optimering för skojs skulle vara att koka allt varmvatten på natten och ta det som bjuds under dagen.

I övrigt kommer jag inte att gitta bry mig om effekttaxan eftersom det får tråkiga konsekvenser i dagliga livet. Jag vill inte ha en röd lampa som blinkar när jag är på väg att begå månadens högsta effekttopp.

Det där med att värma huset på natten och låta det svalna under dagen kan nog spara en hel del pengar men då får man vakna i 30 grader och gå till sängs vid 15 grader... blä. Bra exempel på något jag inte skulle vilja göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Efter att ha funderat lite mer så inser jag att jag skulle behöva be mina storkonsumenter av effekt om en prognos av önskad effekt inom säg de kommande 3 timmarna. Så om jag vet att bilen behöver laddas, varmvattenberedaren värmas upp, och värmepannan gå igång, så kan jag fördela dem över tiden. Bilens laddningsbehov är lätt att ta reda på. Svårare är att veta hur VVB ligger till. Om jag hade kunnat mäta temperaturen på vattnet i den, och hur mycket varmvatten som förbrukats nyligen, så skulle jag antagligen kunna modellera hur mycket den tycker att den behöver värmas upp och när, för den närmaste tiden. Det kanske är görbart, men med min gamla VVB utan några smarta funktioner verkar det knepigt.

Samma sak med värmepannan. Jag skulle antagligen kunna gissa lite på hur den tycker att den ska värma på baserat på temperatur i utledningen och så, men verkar knepigt att få till.

Det känns som det mest slutar med att styra när man laddar bilen. Jag förstår inte hur man tänker att den här tariffen ska få någon egentlig effekt (pun not intended) på folks elkonsumption. Jag tycker ändå jag är en ganska avancerad användare med goda möjligheter att läsa av och automatisera min elförbrukning, och jag fattar inte hur jag ska få till det. Hur ska då tant Agnes kunna göra något, mer än att beklaga sig över att elräkningarna blir obegripliga? :-/

Jag tror jag för stunden ska nöja mig med att försöka mäta och observera. Kanske försöka plocka ut information för vilka förbrukare jag haft under dygnets "värsta" timme eller något sådant, och se om jag kan hitta ett mönster.

Om jag får ihop någon vettig blueprint för HA så återkommer jag och postar den här.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E
Det är Energimarknadsinspektionen som har hand om denna vansinniga avgift för att som de skriver svenskarna skall lära sig att el kostar pengar. Sandra Villenius 016-162771 har varit med och tagit fram riktlinjerna till nätägarna typ Ellevio som redan börjat att ta ut avgiften fastän lagen säger att de måste först 2027. De faktiska effekttopparna och den sammanlagda belastningen på elnätet skall ligga till grund för effektavgiften. Den skall matcha de timmar som prognositerats till att bli kritiska i nätet. Nätägarna är skyldiga att informera kunderna hur man skall minska sina toppar.

Då nätägaren, mätarna, inte kan mäta i KW, alltså den momentana effekten så räknas den på den förbrukning man har under en timme såsom beskrivits i tråden. Alltså är grundvärdet i KWh som de beskriver som KW på räkningen. De kallar den timmedeleffekt och säger att de gör det för att det är mer pedagogiskt. Inte särskilt korrekt och gör det svårare att reglera ner sina toppar men kan i många fall vara fördelaktigt ändå. Hur som helst blev kostnaden för elen dyrare.

Man kan säga att denna effektavgift är att förmå elbilsägarna att inte ladda bilarna dagtid.
Ellevio har denna avgift mellan 06-22 hela året om. Hur kan nätet vara hårt lastat hela den tiden som egentligen är kriteriet för att få ta ut effektavgiften? Vore intressant om man kunde hitta tiderna när nätet inte är hårt belastat för att bevisa att de gjort fel. Jag har inte lyckats då Ellevio vägrar visa detta.

I mitt fall utan elbil så har jag mina toppar just under matlagning typ middag och frukost. Ett kök kan lätt dra 10KW med allt på men ändrar sig såklart över tid. Styra ner typ uppvärmning skulle med bergvärmepump minska ca 3KW om den är igång. Inte mycket mer man kan labba med. Men inga tvätt eller tumlare igång samtidigt. För att få lönsamhet så bör man använda klok styrning som är automatiserad. Elpriset åker upp och ner dagarna i ända så den måste också vara med i sin styrning om man skall hjälpa säg själv ekonomiskt och våra politiker att komma ur sina fatala misstag.

Tyvärr är det ekonomer som jobbar med frågan hos myndigheterna och kundtjänsterna hos nätägarna så förståelse gällande förbrukning och konsekvenser rent tekniskt klarar de inte av. Politikerna har ingen teknisk kompetens alls men de måste försöka reparera avstängningen av kärnkraften och försöka kompensera så gått det går.

Ellevio har föreslagit mig att flytta förbrukningen till efter 22.00 för att få en halverad avgift men den kommer tyvärr inte bli halverad. Min familj skalle då äta middag efter 22. Vem gör det i Sverige?

Mina räkningar har blivit betydligt dyrare fast man har sänkt den fasta och rörliga avgiften. Ligger på 5-6KW a 81,25öre per KW ink moms. Det har blivit ett sätt för nätägaren att ta betalt för elförbrukning såsom elbolagen gör då avgiften egentligen grundar sig på KWh, tim effekten.

Tyvärr så kan gemene man inte göra särskilt mycket men problemet är i stor utsträckning elbilsövergången
som gör att nätägaren behöver förstärka matningarna genom större trafostationer och kablage.

Bäst är att anmäla nätägaren till Elmarknadsinspektionen då de generaliserar sin avgift och helt klart tar ut den fast det inte är någon hög belastning på nätet vid flertalet tillfällen 06-22. Betalar även på midsommarafton. Hur överlastat är det då? Fulla vattenmagasin och blåst med sol. Hur överlastat är det då? Elpriset är minus. Hur överlastat är det då?

Fairlane
E Erik den Store skrev:
Det är Energimarknadsinspektionen som har hand om denna vansinniga avgift för att som de skriver svenskarna skall lära sig att el kostar pengar. Sandra Villenius 016-162771 har varit med och tagit fram riktlinjerna till nätägarna typ Ellevio som redan börjat att ta ut avgiften fastän lagen säger att de måste först 2027. De faktiska effekttopparna och den sammanlagda belastningen på elnätet skall ligga till grund för effektavgiften. Den skall matcha de timmar som prognositerats till att bli kritiska i nätet. Nätägarna är skyldiga att informera kunderna hur man skall minska sina toppar.
Ok
E Erik den Store skrev:
Då nätägaren, mätarna, inte kan mäta i KW, alltså den momentana effekten så räknas den på den förbrukning man har under en timme såsom beskrivits i tråden. Alltså är grundvärdet i KWh som de beskriver som KW på räkningen. De kallar den timmedeleffekt och säger att de gör det för att det är mer pedagogiskt. Inte särskilt korrekt och gör det svårare att reglera ner sina toppar men kan i många fall vara fördelaktigt ändå. Hur som helst blev kostnaden för elen dyrare.
Kanske. Det kan faktiskt vara rimligt att mäta per timme istället för vad du efterfrågar, momentant.
Tvärtom skulle jag säga att det är enklare att reglera ner toppen när man mäter på en timme istället för på en sekund eller kortare.
E Erik den Store skrev:
Man kan säga att denna effektavgift är att förmå elbilsägarna att inte ladda bilarna dagtid.
Bland annat, det är inte det enda skälet.
E Erik den Store skrev:
Ellevio har denna avgift mellan 06-22 hela året om. Hur kan nätet vara hårt lastat hela den tiden som egentligen är kriteriet för att få ta ut effektavgiften?
De måste ha en modell som stämmer någorlunda, men till och med denna enkla modell blir för svår att förstå för många, så hur skulle det vara med en föränderlig modell?

Dock lär modellen ändras över tid.
E Erik den Store skrev:
Vore intressant om man kunde hitta tiderna när nätet inte är hårt belastat för att bevisa att de gjort fel. Jag har inte lyckats då Ellevio vägrar visa detta.
Skulle du verkligen vilja ha en sådan modell som du efterfrågar? Mellan 17.12 och 17.58 så blir det förhöjd avgift, där man betalar 300 kr/kW, men timmen efter och före är det 81 kr och på dagen 31 kr och på morgonen när folk drar igång så blir der 234 kr per kWh, mellan 6.45 och 7.45

Det är inte tänkt att vara så detaljerat
E Erik den Store skrev:
I mitt fall utan elbil så har jag mina toppar just under matlagning typ middag och frukost. Ett kök kan lätt dra 10KW med allt på men ändrar sig såklart över tid.
Det är väl om du maxar alla plattor och maxar ugnen samtidigt. Lagar du ofta mat på det viset? Länge?
E Erik den Store skrev:
Styra ner typ uppvärmning skulle med bergvärmepump minska ca 3KW om den är igång. Inte mycket mer man kan labba med. Men inga tvätt eller tumlare igång samtidigt. För att få lönsamhet så bör man använda klok styrning som är automatiserad. Elpriset åker upp och ner dagarna i ända så den måste också vara med i sin styrning om man skall hjälpa säg själv ekonomiskt och våra politiker att komma ur sina fatala misstag.
Nåja,välj rörligt eller fastpris då så slipper du tänka på den delen.
E Erik den Store skrev:
Tyvärr är det ekonomer som jobbar med frågan hos myndigheterna och kundtjänsterna hos nätägarna så förståelse gällande förbrukning och konsekvenser rent tekniskt klarar de inte av.
Det gör nog inte många,
E Erik den Store skrev:
Politikerna har ingen teknisk kompetens alls men de måste försöka reparera avstängningen av kärnkraften och försöka kompensera så gått det går.
Avstängningen av kärnkraften har ingenting med effektavgiften att göra, så kompetens saknas på fler håll.
E Erik den Store skrev:
Ellevio har föreslagit mig att flytta förbrukningen till efter 22.00 för att få en halverad avgift men den kommer tyvärr inte bli halverad. Min familj skalle då äta middag efter 22. Vem gör det i Sverige?
Stäng av värmen den tid du lagar mat?
Det är inte så att man ska stänga av allt.
E Erik den Store skrev:
Mina räkningar har blivit betydligt dyrare fast man har sänkt den fasta och rörliga avgiften. Ligger på 5-6KW a 81,25öre per KW ink moms. Det har blivit ett sätt för nätägaren att ta betalt för elförbrukning såsom elbolagen gör då avgiften egentligen grundar sig på KWh, tim effekten.
Du har rätt hög förbrukning trots bergvärme och bara matlagning som går samtidigt.
E Erik den Store skrev:
Tyvärr så kan gemene man inte göra särskilt mycket men problemet är i stor utsträckning elbilsövergången
som gör att nätägaren behöver förstärka matningarna genom större trafostationer och kablage.
Det är en del i ekvationen, men långt ifrån hela sanningen.
E Erik den Store skrev:
Bäst är att anmäla nätägaren till Elmarknadsinspektionen då de generaliserar sin avgift och helt klart tar ut den fast det inte är någon hög belastning på nätet vid flertalet tillfällen 06-22. Betalar även på midsommarafton. Hur överlastat är det då? Fulla vattenmagasin och blåst med sol. Hur överlastat är det då? Elpriset är minus. Hur överlastat är det då?
Anmäl på, men du kanske inte ska raljera så då, utan försöka förstå vad det handlar om. Fulla vattenmagasin, blåst och sol har till exempel inte ett dugg med saken att göra.

Att elpriset är lågt för det väl snarare troligare att nätet belastas hårt?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok

Kanske. Det kan faktiskt vara rimligt att mäta per timme istället för vad du efterfrågar, momentant.
Tvärtom skulle jag säga att det är enklare att reglera ner toppen när man mäter på en timme istället för på en sekund eller kortare.

De måste ha en modell som stämmer någorlunda, men till och med denna enkla modell blir för svår att förstå för många, så hur skulle det vara med en föränderlig modell?

Skulle du verkligen vilja ha en sådan modell som du efterfrågar? Mellan 17.12 och 17.58 så blir det förhöjd avgift, där man betalar 300 kr/kW, men timmen efter och före är det 81 kr och på dagen 31 kr och på morgonen när folk drar igång så blir der 234 kr per kWh, mellan 6.45 och 7.45

Det är inte tänkt att vara så detaljerat

Det är väl om du maxar alla plattor och maxar ugnen samtidigt. Lagar du ofta mat på det viset? Länge?

Det gör nog inte många,

Avstängningen av kärnkraften har ingenting med effektavgiften att göra, så kompetens saknas på fler håll.

Du har rätt hög förbrukning trots bergvärme och bara matlagning som går samtidigt.

Anmäl på, men du kanske inte ska raljera så då, utan försöka förstå vad det handlar om. Fulla vattenmagasin, blåst och sol har till exempel inte ett dugg med saken att göra.

Fritidshusägarna är de stora förlorarna.
Låt säga att man är där 2 helger i månaden.
På de få dagarna blir det förhållandevis höga effekttoppar mot resten av månadens dagar.
Vilket gör att den fasta kostnaden blir enorm i förhållande till förbrukningen.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hanagr skrev:
På de få dagarna blir det förhållandevis höga effekttoppar mot resten av månadens dagar.
Ja, men är det samma sak som att det är fel?
Påverkar inte deras höga förbrukning nätet lika mycket som grannen som bor där året om och ligger på samma toppar?

Någonstans måste gränsen gå, vilket system man än väljer. En annan modell är att ta bort alla fasta avgifter och bara för det man förbrukar. Det blir väldigt bra för den som bara använder huset några veckor på sommaren och övrig tid på året så är det noll förbrukning. Dock kostar ju deras anslutning nätägaren lika mycket som grannens som är åretruntboende.

Det är nog bara att konstatera att olika modeller ger olika utslag och någon blir alltid gynnade och någon missgynnad vid en förändring där totalen ska vara densamma före och efter. Någon rättvisa finns inte innan man kan enas om vad som är rättvist och det brukar sällan gå.

• Gilla
Eldräven och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men är det samma sak som att det är fel?
Påverkar inte deras höga förbrukning nätet lika mycket som grannen som bor där året om och ligger på samma toppar?

Någonstans måste gränsen gå, vilket system man än väljer. En annan modell är att ta bort alla fasta avgifter och bara för det man förbrukar. Det blir väldigt bra för den som bara använder huset några veckor på sommaren och övrig tid på året så är det noll förbrukning. Dock kostar ju deras anslutning nätägaren lika mycket som grannens som är åretruntboende.

Det är nog bara att konstatera att olika modeller ger olika utslag och någon blir alltid gynnade och någon missgynnad vid en förändring där totalen ska vara densamma före och efter. Någon rättvisa finns inte innan man kan enas om vad som är rättvist och det brukar sällan gå.
Jag menar inte att det är fel.
Däremot blir det vid låg förbrukning än viktigare att beakta effektopparna.

Fairlane
H Hanagr skrev:
Jag menar inte att det är fel.
Däremot blir det vid låg förbrukning än viktigare att beakta effektopparna.
Då är vi eniga. Eller så skiter man i om sommarstugan kostar några hundralappar eller kanske någon/några tusenlappar mer om året. Det får var och en avgöra.

H Hanagr skrev:
Jag är inte helt säker på det.
Själv nyttjar jag mitt fritidshus till 90% på helgdagar då nätägaren (Vattenfall) troligen inte kommer ha någon effekttaxa alls. Jag räknar tvärtom med att få lägre elkostnader i mitt fritidshus när effekttaxan införs.

Edit. Såg nu att tråden handlar om Ellivos modell.

Redigerat:
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ok

Bra, hur skall vi skapa en reglering för det när vi nu vet hur debiteringen ser ut? En topp går att styra på enligt mig. Som det är nu måste man styra ner bara för att man tror att man kanske får en timme med hög total förbrukning.
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka skäl anser du att det är mer än att nätägarna konstaterat den kraftigt ökande belastningen i villaområdena när elbilen laddas?
Fairlane Fairlane skrev:

Modellen på avgiften är ganska tydlig. Skall vara hög belastning, trångt i överföringarna. Skall då generera en extra kostnad. Kostnaden skall göra så vi ändrar vårt beteende och inte använda så mycket el. Nätägaren Ellevio har tolkat detta som att vi skall ändra vårt beteende mellan 06-22 året runt. Det sammanfaller med när vi invånare är som mest aktiva. 81 kronor extra per per max KWH, medel av 3 toppar, per månad. Vet inte vad 300:- per KW kommer ifrån? Min fråga är om det numera alltid är trångt i nätet mellan 06-22? Sannolikheten är inte så stor att så är fallet.
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen tinad frys pizza för min familj. I mitt fall och i många andra hem tror jag att köket är en stor del i att få de 3st höga KWh topparna. Ta därtill diskmaskin och lite tvätt samtidigt så blir det kostsamt. Elbilen skall vi inte tala om och den har garanterat bidragit till att avgiften tillkommit.
Fairlane Fairlane skrev:
Hur påverkar det effektavgiften?
Fairlane Fairlane skrev:
Det gör nog inte många,
Var skall alla Gymnasieekonomer jobba någonstans då?
Fairlane Fairlane skrev:
Vad anser du att effektavgiftens tillkommande har att göra med annat än att minska överförings problematiken? Avstängd kärnkraft i söder ger mer el från Norrland som har svårt att komma fram till de mera befolkade områdena.
Fairlane Fairlane skrev:
Vad jag menar är att det inte är så mycket man kan göra och därför är den avgiften felriktad då meningen var att vi skulle ändra vårt beteende för att lösa ett problem. Klart och tydligt enligt riktlinjerna myndigheten satt upp. Om gemene man inte kan ändra beteendet så skulle man lika gärna höja elskatten men detta är ett sätt att föra över mera pengar till nätägaren.

Mitt hus har kraftigt sänkt förbrukningen övertid från olja till första värmepumpen installerad 1995.
40 000KWh ner till nu 21 000KWh -5000KWh såld solel=16KWh. 22grader inne 300Kvm hus från 1969. Inte har jag ökat på elanvändningen sedan 1995 i alla fall, men skall ta kostnaden för politikernas stora misstag.
Fairlane Fairlane skrev:

För att få ta ut en effektavgift skall det vara trångt i nätet, högt belastat. Är det alltid det?
Varför skall vi acceptera det ändå om det verkligen inte är det? Om det finns mycket producerad el så blir priset lågt om efterfrågan inte motsvarar det som produceras, enkel marknadsekonomi på den delen av avgiften och det är fair.

Fairlane
E Erik den Store skrev:
Bra, hur skall vi skapa en reglering för det när vi nu vet hur debiteringen ser ut? En topp går att styra på enligt mig. Som det är nu måste man styra ner bara för att man tror att man kanske får en timme med hög total förbrukning.
Menar du att det skulle vara bättre om man mätte max per sekund? Då om något kommer du få en rejäl topp.
Poängen är dock inte den, utan att man vill få ner topparna totalt i nätet, en topp en sekund är inte problemet.
E Erik den Store skrev:
Vilka skäl anser du att det är mer än att nätägarna konstaterat den kraftigt ökande belastningen i villaområdena när elbilen laddas?
Det är inte vad jag anser som är intressant. Elbilen har nämnts, solceller, pooler etc. Förbrukningens karaktär har ändrats.
E Erik den Store skrev:
Modellen på avgiften är ganska tydlig. Skall vara hög belastning, trångt i överföringarna. Skall då generera en extra kostnad. Kostnaden skall göra så vi ändrar vårt beteende och inte använda så mycket el. Nätägaren Ellevio har tolkat detta som att vi skall ändra vårt beteende mellan 06-22 året runt. Det sammanfaller med när vi invånare är som mest aktiva. 81 kronor extra per per max KWH, medel av 3 toppar, per månad. Vet inte vad 300:- per KW kommer ifrån? Min fråga är om det numera alltid är trångt i nätet mellan 06-22? Sannolikheten är inte så stor att så är fallet.
300 kr/kWh var ett exempel. Jag tycker inte att Ellevios nuvarande modell är perfekt, men den är rätt lätt att förstå. Trots att den är väldigt enkel är det många som missförstår den. De skulle förmodligen inte ha lättare att förstå om man satte en högre taxa när det verkligen var högre, dvs olika för olika dagar etc.
E Erik den Store skrev:
Ingen tinad frys pizza för min familj. I mitt fall och i många andra hem tror jag att köket är en stor del i att få de 3st höga KWh topparna.
Nej, men jag gissar att om du, liksom jag gillar att laga mat så står inte alla plattor på max en hel timme. Åtminstone jag brukar dra på max för att koka upp och sen drar man ner. Samma med stekpannan, den ligger inte på maxeffekt en hel timme. Ugnen är väl helt enkelt omöjligt att dra max en hel timme om man inte kör med ugnsluckan öppen.
E Erik den Store skrev:
Ta därtill diskmaskin och lite tvätt samtidigt så blir det kostsamt.
Där har du ju något du kanske kan flytta? Precis vad du eftersökte. Dra inte igång den samma timme så gör det en del.

E Erik den Store skrev:
Elbilen skall vi inte tala om och den har garanterat bidragit till att avgiften tillkommit.
Så du tänker att det är alla elbilar ute i Europa som gjort det?
E Erik den Store skrev:
Hur påverkar det effektavgiften?
Inte alls, det var ett svar på "Elpriset åker upp och ner dagarna i ända så den måste också vara med i sin styrning om man skall hjälpa säg själv ekonomiskt och våra politiker att komma ur sina fatala misstag"
E Erik den Store skrev:
Var skall alla Gymnasieekonomer jobba någonstans då?
Du missförstod nog svaret. Du skrev att de inte förstår förbrukning och konsekvenser. Det är det inte många som förstår. Vissa tror till och med att effektavgiften tillkommit för att Sverige har lagt ner kärnkraft.
E Erik den Store skrev:
Vad anser du att effektavgiftens tillkommande har att göra med annat än att minska överförings problematiken? Avstängd kärnkraft i söder ger mer el från Norrland som har svårt att komma fram till de mera befolkade områdena.
Effektavgifter är inte en svensk uppfinning, det kan väl vara en ledtråd?
Det är dessutom inte för att lösa problem med överföring från norr till söder utan det rör lokalnäten.
E Erik den Store skrev:
Vad jag menar är att det inte är så mycket man kan göra och därför är den avgiften felriktad då meningen var att vi skulle ändra vårt beteende för att lösa ett problem. Klart och tydligt enligt riktlinjerna myndigheten satt upp. Om gemene man inte kan ändra beteendet så skulle man lika gärna höja elskatten men detta är ett sätt att föra över mera pengar till nätägaren.
Det är inte någon svensk myndighet som satt upp det här.
Elnätsbolagen får inte höja sina intäktsramar när man inför effektavgifter, så det är rimligen inte för att föra över mer pengar till nätägaren.
E Erik den Store skrev:
Mitt hus har kraftigt sänkt förbrukningen övertid från olja till första värmepumpen installerad 1995.
40 000KWh ner till nu 21 000KWh -5000KWh såld solel=16KWh. 22grader inne 300Kvm hus från 1969. Inte har jag ökat på elanvändningen sedan 1995 i alla fall, men skall ta kostnaden för politikernas stora misstag.
Som sagt, du vet inte varför effektavgifterna införs och då är det inte så konstigt att du drar fel slutsatser.
E Erik den Store skrev:
För att få ta ut en effektavgift skall det vara trångt i nätet, högt belastat. Är det alltid det?
Givetvis inte, men jag tror inte många skulle förstå någonting om det varierade dag för dag, timme för timme och då skulle ingen förändra något och resultatet skulle vara noll.
E Erik den Store skrev:
Varför skall vi acceptera det ändå om det verkligen inte är det?
För att det är en begriplig modell. Du betalar också ett pris för att du har en storlek på säkringen, varför skulle du göra det när du inte använder den? Du vill väl bara betala för den höga säkringen precis när du använder den? Problemet är att det inte går att planera något alls då.
E Erik den Store skrev:
Om det finns mycket producerad el så blir priset lågt om efterfrågan inte motsvarar det som produceras, enkel marknadsekonomi på den delen av avgiften och det är fair.
Efterfrågan och motsvarar alltid det producerade när det gäller el. Felet du gör är att du tror att belastningen är låg för att priset är lågt. Är priset lågt vill många passa på att nyttja så mycket som möjligt, laddar elbilen, värmer poolen, kör tvätt/disk, laddar batteriet etc. Priset blir inte lågt för att efterfrågan är låg, utan för att det går att producera mycket just då.

• Gilla
magicus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.