De får dock inte informationen från mig, laddboxarna sitter på CEE. Badtunnan också. Även LLVP.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Går du "över gränsen" så ser dom ju det när dom vill och är det inga problem med nätet så bryr dom sig inte.
Troligen blir det lika pragmatiskt som det alltid varit.
Ps
Och jag vill än en gång trycka på att det är installatören som ska anmäla och kunden inte ska bry sig varken i för eller färdiganmälan.

E elmont skrev:
Ja, som jag skrev tidigare, det blir som det alltid har varit.
Läser jag mina nya villkor så står det ordagrant:

Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget

Dvs det gäller inte bara ändringar som påverkar själva anslutningen.

Vidare står det:

Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.

Dvs det är inte bara ändringar av passdelar och huvudsäkring som behöver anmälas och invänta klartecken, utan även t ex installation av värmepump, spabad eller liknande.

Du får gärna visa vart jag har tolkat reglerna fel.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
E elmont skrev:
Går du "över gränsen" så ser dom ju det när dom vill och är det inga problem med nätet så bryr dom sig inte.
Troligen blir det lika pragmatiskt som det alltid varit.
Ps
Och jag vill än en gång trycka på att det är installatören som ska anmäla och kunden inte ska bry sig varken i för eller färdiganmälan.
E.ON skriver att det ligger på mitt ansvar att se till att jag har tillräckliga huvudsäkringar. Så det skall nog mycket till för att de skall bry sig. Om det är en skillnad mellan det nya och gamla avtalet vet jag ej; jag har inte läst elavtalet eftersom jag inte har något val att göra. :P Och även om det är installatörens problem så landar det ju på min räkning i slutänden, för ingen jobbar gratis, och enligt avtalet så är det mitt ansvar; jag behöver alltså kontrollera att installatören sköter sig eller lita på det och ta eventuella konsekvenser.

Handlar det om huvudsäkringens storlek?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.