12 372 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Man måste anmäla installation av laddbox, värmepump till nätbolaget
Går du "över gränsen" så ser dom ju det när dom vill och är det inga problem med nätet så bryr dom sig inte.
Troligen blir det lika pragmatiskt som det alltid varit.
Ps
Och jag vill än en gång trycka på att det är installatören som ska anmäla och kunden inte ska bry sig varken i för eller färdiganmälan.
Ps
Och jag vill än en gång trycka på att det är installatören som ska anmäla och kunden inte ska bry sig varken i för eller färdiganmälan.
Läser jag mina nya villkor så står det ordagrant:E elmont skrev:
Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget
Dvs det gäller inte bara ändringar som påverkar själva anslutningen.
Vidare står det:
Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.
Dvs det är inte bara ändringar av passdelar och huvudsäkring som behöver anmälas och invänta klartecken, utan även t ex installation av värmepump, spabad eller liknande.
Du får gärna visa vart jag har tolkat reglerna fel.
E.ON skriver att det ligger på mitt ansvar att se till att jag har tillräckliga huvudsäkringar. Så det skall nog mycket till för att de skall bry sig. Om det är en skillnad mellan det nya och gamla avtalet vet jag ej; jag har inte läst elavtalet eftersom jag inte har något val att göra.E elmont skrev:Går du "över gränsen" så ser dom ju det när dom vill och är det inga problem med nätet så bryr dom sig inte.
Ps
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Induktionshäll, måste jag ha en special ram för installation?
Vitvaror -
Måste man borra genom både fönsterbåge och yttre aluminiumprofil i fönster vid installation av Biobe spaltventil?
Fönster & Dörrar -
Kontrollplan tillsammans med bygganmälan - Installation av kamin och skorsten
Bygglov -
Visonic Powermaster avinstallation.
Villalarm & Hemautomation -
Eldstad finns med i bygglov. Måste anmälan göras?
Bygglov