40 702 läst ·
178 svar
41k läst
178 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
Riktigt att anläggningen kommer att ingå i fastigheten. Den kan inte tagas tillbaka av Elvy om man vägrar att betala. Eller om man säljer huset eller om man dör eller om man går i personlig konkurs. Arvingar eller nya ägare blir inte bundna av avtalet. Vid försäljning är i och för sig den som installerat=avtalets köpare fortsatt bunden och betalningsansvarig. Om Elvy går i konkurs övergår dess rättigheter till konkursboet.Z Zompan skrev:Bilar är en kapitalvara som bara tappar värde, det är annorlunda med hus, så bil vs hus är lite fel jämförelse. Men förstår hur du tänker.
Du kan aldrig fråntas anläggningen så per definition äger du anläggning. Samma sak som du äger inte ditt hus det gör banken. Likaså äger banken min anläggning.
Och skulle man eventuellt sälja fastigheten följer kostnaden för anläggningen med till nya köparen och avtalet löper vidare med den nya ägaren👍
Och skulle Geofy mot förmodan gå i konkurs så fortsätter avtalet men du får betalt för allt överskott som skickas ut på linan. Alltså man själv får mer fördel.
Rätta mig gärna om jag har fel! Men sålunda tolkar jag juridiken.
Sammanfattningsvis förstår jag inte att Elvy vågar ha denna affärsmodell. Men det är kanske så att det är Elvys finansiärer som skall ta smällen. Som Northvolt m.fl. i "Volt-boomen".
Om man, som avinge eller köpare, inte vill ta över leasingavtalet så står det i villkoren att man då antingen kan få köpa ut den till marknadsvärdet plus en avgift eller få den bortmonterad på egen bekostnad.S Simba52 skrev:Riktigt att anläggningen kommer att ingå i fastigheten. Den kan inte tagas tillbaka av Elvy om man vägrar att betala. Eller om man säljer huset eller om man dör eller om man går i personlig konkurs. Arvingar eller nya ägare blir inte bundna av avtalet. Vid försäljning är i och för sig den som installerat=avtalets köpare fortsatt bunden och betalningsansvarig. Om Elvy går i konkurs övergår dess rättigheter till konkursboet.
Rätta mig gärna om jag har fel! Men sålunda tolkar jag juridiken.
Sammanfattningsvis förstår jag inte att Elvy vågar ha denna affärsmodell. Men det är kanske så att det är Elvys finansiärer som skall ta smällen. Som Northvolt m.fl. i "Volt-boomen".
Nu har jag haft abonnemanget 5 hela månader, augusti t.o.m. december. Jag har jämfört kostnaderna med samma period förra året. (Alltså totala kostnaden för förbrukningsel (minus det solcellerna gav) och nätavgifter.) Jag hade redan solceller, så de installerade LLVP och 25 kWh batterier. Investeringsvärdet angavs till 307.000:-. (Man får ju inga bidrag eftersom det är Elvy som köper grejerna, inte jag som privatperson.)
Skillnaden i kostnad i snitt per månad blev 240:- dyrare. Det är alltså det jag i praktiken betalar för anläggningen. Detta ska löpa på 15 år. De kommer att räkna upp månadsavgiften med minst 2% eller konsumentprisindex om det är högre.
Extrapolerar man den kostnaden, med en årlig uppräkning på 2%, så blir den totala kostnaden för anläggningen knappt 50.000:-
Jag vet att detta är en väldigt grov uppskattning och det finns vissa felmarginaler på en så kort mätperiod, men det ger ändå en viss indikation på att det är en lönsam affär.
Skillnaden i kostnad i snitt per månad blev 240:- dyrare. Det är alltså det jag i praktiken betalar för anläggningen. Detta ska löpa på 15 år. De kommer att räkna upp månadsavgiften med minst 2% eller konsumentprisindex om det är högre.
Extrapolerar man den kostnaden, med en årlig uppräkning på 2%, så blir den totala kostnaden för anläggningen knappt 50.000:-
Jag vet att detta är en väldigt grov uppskattning och det finns vissa felmarginaler på en så kort mätperiod, men det ger ändå en viss indikation på att det är en lönsam affär.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Denna vinter var ovanligt dyr, så det borde se bättre ut framöver.
Lönsamm mot att inte ha gjort något, men om du installerat LLVP själv för 25.000kr hade du också halverat elkostnaden.
Hur kom dom fram till 300.000kr i investering. Skulle batteriet kostat 275.000kr då eller?
Vad är en 15år gammal LLVP och ett batteri som gjort 5000 av 6000 cykler värt om 15år. Mindre än 50.000 iaf.
Lönsamm mot att inte ha gjort något, men om du installerat LLVP själv för 25.000kr hade du också halverat elkostnaden.
Hur kom dom fram till 300.000kr i investering. Skulle batteriet kostat 275.000kr då eller?
Vad är en 15år gammal LLVP och ett batteri som gjort 5000 av 6000 cykler värt om 15år. Mindre än 50.000 iaf.
Jag skrev fel. Det är en luft-vatten-värmepump.Attitudeswe skrev:
Denna vinter var ovanligt dyr, så det borde se bättre ut framöver.
Lönsamm mot att inte ha gjort något, men om du installerat LLVP själv för 25.000kr hade du också halverat elkostnaden.
Hur kom dom fram till 300.000kr i investering. Skulle batteriet kostat 275.000kr då eller?
Vad är en 15år gammal LLVP och ett batteri som gjort 5000 av 6000 cykler värt om 15år. Mindre än 50.000 iaf.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
12000kr/år är 2400kr mer än jag betalar för 19000kWh i SE3 (6000kWh till elbil och inga solceller/hembatteri)S Syll skrev:Vi har fått ett erbjudande. För 1000kr per månad ingår: solceller, batteri, all värme och varmvatten utöver det elförbrukning upp till 9000kW. (Ganska billigt pga vi har en ny bergvärmepump som passar deras utrustning). De tar även hand om servicen på värmepumpen. Våra nuvarande elkostnader snittar på 2558 kr, varav elhandeln motsvarar ca 853 per månad. Elnätsavgiften kvarstår på oss.
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Sen får man ju avgöra själv om en kvadratmeter och 20% dyrare är värt tryggheten att ha en jämn kostnad. Ett bundet elpris kostar kanske mer än 20% extra?
Det är ju beroende på vilken situation man är i. Jag var tvungen att skaffa ny värmepump, och att köpa skulle kosta runt 150.000:- Detta blev billigare och jag behövde inte öka lånen på huset. Inget snack om saken.
Jag vet inte om det är nya i tråden som inte läst allt från början. De 1150:- som jag betalar per månad är avgift för anläggningen inkl. förbrukningsel. Så skillnaden som jag skrev, 240:-, är jämfört med vad jag betalade enbart för förbrukningselen förut.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Jo är ny i tråden och kan förstå att en havererad panna kan komma olägligt och att låg initial kostnad kan vara värdefullt.
Men hade man en fungerande anläggning så ser jag inget mervärde i att betala 240kr mer för en "flashig" anläggning? En kostnad som ökar med 34% om nollinflationen kommer tillbaka.
Hur hanteras effektkostnader i avtalet. Om dom vill ladda batteriet med 15kW drabbas du då av 2000kr/mån utan att ha något att säga till om?
Om dom vil köpa 30kWh/dygn och sen sälja dom till nätet - får du då stå för de 15kr/dygn det innebär i skatt och avgift?
Men hade man en fungerande anläggning så ser jag inget mervärde i att betala 240kr mer för en "flashig" anläggning? En kostnad som ökar med 34% om nollinflationen kommer tillbaka.
Hur hanteras effektkostnader i avtalet. Om dom vill ladda batteriet med 15kW drabbas du då av 2000kr/mån utan att ha något att säga till om?
Om dom vil köpa 30kWh/dygn och sen sälja dom till nätet - får du då stå för de 15kr/dygn det innebär i skatt och avgift?
Om vi ska försöka räkna lite...J Jerker63 skrev:
Hur mycket el gick det totalt under den här 5månadersperioden jämfört med året innan?
Vet du cop/scop på din nya pump jfr med gamla?
Vad gäller effektavgifter så lär de knappast påverkas av stödtjänsten. Stödtjänsten innebär oftast att batteriet går in några sekunder och i sällsynta fall upp till en minut. Man mäter ju genomsnittseffekten under en timme och några sekunders större effektuttag gör inte stort utslag på ett timgenomsnitt.Attitudeswe skrev:
Jo är ny i tråden och kan förstå att en havererad panna kan komma olägligt och att låg initial kostnad kan vara värdefullt.
Men hade man en fungerande anläggning så ser jag inget mervärde i att betala 240kr mer för en "flashig" anläggning? En kostnad som ökar med 34% om nollinflationen kommer tillbaka.
Hur hanteras effektkostnader i avtalet. Om dom vill ladda batteriet med 15kW drabbas du då av 2000kr/mån utan att ha något att säga till om?
Om dom vil köpa 30kWh/dygn och sen sälja dom till nätet - får du då stå för de 15kr/dygn det innebär i skatt och avgift?
Ja, alla avgifter till nätägaren betalar jag. Men nu, efter 5 månader i drift så verkar det inte som att det påverkar mig negativt. Jag har ju minskat antalet köpta kWh under de här 5 månaderna med 41%.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Det är ju toppen att få ner årsförbrukningen 8000kWh. Det sparar säkert 12-16000kr utan smart styrning mot elpris.J Jerker63 skrev:
Hade du betalat pumpen själv hade du också haft igen pengarna på 15år.