S styren skrev:
Man skapar en ny topp högre än föregående, fast på natten. Man tar bara lite hänsyn till timpris och annat. Man "tvingar" alltså fram en "ny" topp på fördelaktigast sätt (så klart).
Vad löser det egentligen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S styren skrev:
Vad sägs om följande ide?
Jag kollade mina tre senaste toppar hos Ellevio, och blev besviken. Alla tre på dagen och dessutom på de dyraste klockslagen.

Lösning:
Man skapar en ny topp högre än föregående, fast på natten. Man tar bara lite hänsyn till timpris och annat. Man "tvingar" alltså fram en "ny" topp på fördelaktigast sätt (så klart).
Antingen så missförstår hur det fungerar eller så vill du betala en högre effektavgift.

Säg att du har en topp på 5 kW i det dagen. Då måste du skapa en topp högre än 10 kW på natten för att den halverad ska ta över.

Felet som vissa gör är att tro att det är beloppet som halveras, istället för mätvärden som ska räknas.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
A alfista skrev:
Vad löser det egentligen?
Tänkte lite för snabbt där. Eg. som Fairline säger
"beloppet som halveras, istället för mätvärden som ska räknas."

Lätt att tro så när det är halva priset efter kl 22.00

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S styren skrev:
Lätt att tro så när det är halva priset efter kl 22.00
Du krånglar fortfarande till det, priset är samma dygnet runt.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Inte alls illa- en god början! Bra att förstå sitt hushåll och sina rutiner. 👍
Du kan ju flytta användning som du säger, till nästa timme. Kanske till natten.

Elbolagen rekomenderar i sina råd att sprida användningen, nedan:
"Kan du sprida ut (inte minska) din elanvändning till olika tider på dygnet så minskar dina egna effekttoppar, och det blir både billigare för dig och mindre belastning på elsystemet."
Hej
Att flytta effektuttag till andra tider är en del av åtgärderna, för att hålla nere effekttopparna och effektavgiften som man kan göra på kort sikt. Dessutom att använda sparprogram som tar längre tid men ger mindre effekttoppar och elenergianvändning vid tvätt och diskmaskin

På längre sikt handlar det om val av utrustning för tex värme, varmvatten och vitvaror och hur man styr och använder dessa

Att anpassa till ett jämnare effektflöde i elnäten kommer att ta tid och effekttarifferna kommer att justeras allteftersom

Det har de senaste åre satsats mycket på ”Quick Fix” och kortaste återbetalningstid så de långsiktiga besparingarna har hamnat i skymundan

Det gäller även kostnaden för elnäten som vi betalar

Redigerat:
magicus magicus skrev:
Är det någon som lyckats sätta upp ett vettigt sätt att mäta, och styra, energiförbrukningen med avseende på Ellevios nya effektbaserade avgifter?

Jag tänker att första steget måste vara att förstå hur ens nuvarande förbrukning bedöms av Ellevio. Redan där blir jag osäker. Hur menar de att de mäter? Är det i intervall från kl x.00 - x.59 för dygnets alla timmar, eller letar de i varje dygn efter de 60 minuter som haft högst förbrukning? (Jag har skickat en fråga till dem men ännu inte fått svar.)

Givet att man kan få till mätningen, hur ska man sen tänka kring styrning? Om man vill optimera på låga kostnader, så behöver man ta hänsyn till den aktuella kostnaden för energin, men också hänsyn till effekttoppar. Samtidigt så har man haft tidigare höga effekttoppar i månaden så är det ju bara att "köra på" tills man når de högsta tre man haft hittills. Det känns som ett ganska svårt optimeringsproblem.

Så låt oss anta att jag har tidigare effekttoppar på X, Y och Z, där Z är lägst, i slutet av månaden. Så länge jag håller mig under Z händer ingenting. Då är det lätt att veta vad man styr efter, åtminstone. Men om det är den första i en ny månad, då kommer allt jag gör bidra till en ny effekttopp för den månaden. Då skulle jag behöva gå till historiska data för att se om jag verkar komma "orimligt" högt.

Mitt önskemål kring det här är att jag skulle kunna koda in det som automatiseringar/templates/blueprints i Home Assistant. Jag skulle dels vilja ha en sensor som berättar för mig vad elräkningen kommer att hamna på (så jag verkligen till 100% förstår hur den beräknas), men också något sätt att indikera om jag borde dra ner på min förbrukning, eller förskjuta den i tiden.

För att ta ett enkelt exempel: skulle det löna sig att värma upp huset rejält under natten, stänga värmen kl 6, och sen låta det svalna under dagen? Det slösar säkert mer energi, men det kanske blir billigare ändå. Hur avgör man om det är ekonomiskt (om än inte miljömässigt) försvarbart?
Tror att jag har hittat rätt styrning för dig.
Sen en tid tillbaka använder jag kWonoff.se som kapar mina effekttoppar

W windmillhill skrev:
Tror att jag har hittat rätt styrning för dig.
Sen en tid tillbaka använder jag kWonoff.se som kapar mina effekttoppar
Tyvärr var det ju inte speciellt transparent hur det fungerar. Jag är ute efter något jag kan köra lokalt i min Home Assistant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.