Jag försöker bedöma elförbrukningen i min 50 kvm stuga(byggyta). Den värms upp av ett 1 kW element och temperaturen i huset ligger mellan 18-19 grader. Senaste dygnet har värmen förbrukar 20 kW. Huset har stått oanvänt och inga övriga värmekällor såsom spis, kyl/frys eller varmvattenberedare är aktiva. Bifogar bild på de senaste dygnen temperatur. Är detta ett välisolerat hus?

• Skärmdump av SMHI:s väderprognos med temperaturer för 24-25 november. Temperaturer visar -4°C och 0°C med låg vindstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej

verkar vara ungefär lika isolerad som min 10m2 friggebod på plintgrund, den drar ungefär en femtedel av det där för att hålla 12C
Tror min bod har 90mm isolering i väggarna

B bhus2021 skrev:
verkar vara ungefär lika isolerad som min 10m2 friggebod på plintgrund, den drar ungefär en femtedel av det där för att hålla 12C
Tror min bod har 90mm isolering i väggarna
En friggebod har sämre förutsättningar, eftersom den har relativt sett, sämre relation mellan exponerad ytterväggsyta i förhållande till husets volym( bäst relation fås vid runt hus följt av kvadratiskt). Nu har du endast 12c mot mitt hus 18/19c så jämförelse haltar.

L laja57 skrev:
En friggebod har sämre förutsättningar, eftersom den har relativt sett, sämre relation mellan exponerad ytterväggsyta i förhållande till husets volym( bäst relation fås vid runt hus följt av kvadratiskt). Nu har du endast 12c mot mitt hus 18/19c så jämförelse haltar.
Hmm, Min friggebod är nog mer kubisk än ditt hus gissar jag? 3.3x3.3m och 2.7m till tak. Har du ett mer kubiskt hus än detta?

Temperaturen gör skillnad ja, 1 grad sänkt innetemperatur ger ca 5% besparing.

B bhus2021 skrev:
Hmm, Min friggebod är nog mer kubisk än ditt hus gissar jag? 3.3x3.3m och 2.7m till tak. Har du ett mer kubiskt hus än detta?

Temperaturen gör skillnad ja, 1 grad sänkt innetemperatur ger ca 5% besparing.
Då har du ett optimalt hus ur energisynpunkt. Jag försökte få bygglov för att uppföra 2 kvadratiska 40 kvm-hus men fick nej då byggnadsnämnden krävde att nocken skulle vara placerad i byggnadens längdriktning, vilket, enligt deras förmenande, inte går på kvadratiskt hus. Således är kvadratiska hus förbjudna i min kommun.
Omräknat så drar ditt hus då knappt 29 kW vid 19 grader men är drygt 1/4 så stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.