B bhus2021 skrev:
Det beror ju helt på vilket nätbolag du har. Vattenfalls modell t ex är ju att bara ha effekttaxa dagtid Nov-Mars, d vs du kan kötta på 200kW peaks året runt nattetid utan att betala en krona effekttaxa.
Vilket visar att de kommit fram till att om alla bara har tidstariff (lägre överföringsavgift helger o nätter vintertid + hela sommarhalvåret) så uppfylls målen. Ändå krånglar de till det med en effektavgift "för att de är ålagda att göra det", sägs det.
En intressant artikel i NyTeknik: https://www.nyteknik.se/energi/kart...jer-sig-hushallens-nya-effektavgifter/4408119
Tror jag, läser bara ingressen gratis.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick idag veta vad min effekttsariff kommer att ligga på, jag kommer att spara ca 2000 kr per år på denna modell.
Vad bra, men det hade du i princip gjort bara du fått tidstariff.. Det är egentligen det du vill ha.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det börjar bli tjatigt att skriva att det inte har med effektavgiften att göra.
Hur ska det beräknas?
Och står det inte också i föreskrifterna att effekttariff bara får införas om nätbolaget kan visa att de ger önskat resultat?
Det ger i princip samma resultat att införa tvingande tidstariff som Pacman vill ha, för att ge en bättre lastfördelning på nätet.
Kommer vi att få se en tvingande övergång till tidstariffer ifrån effektarifferna?
Tillåt mig tvivla, eftersom man låter nätbolagen själva hitta på sina egna motiveringar och märkliga konstruktioner så blir det antagligen både tekniskt och juridiskt för svårt för amatörerna på EI att tycka ngt alls.

K karlmb skrev:
Och står det inte också i föreskrifterna att effekttariff bara får införas om nätbolaget kan visa att de ger önskat resultat?
Nej? Eller?

W Weimik skrev:
Nej? Eller?
I varjefall så måste "bolagen visa att tidstarifferna styr i önskad riktning". I praktiken kan de ju dra fram nån procents förändring under en viss timme eller så och då blir säkert EI nöjda.

K karlmb skrev:
I varjefall så måste "bolagen visa att tidstarifferna styr i önskad riktning". I praktiken kan de ju dra fram nån procents förändring under en viss timme eller så och då blir säkert EI nöjda.
Måste de verkligen kunna visa det?

W Weimik skrev:
Måste de verkligen kunna visa det?
Haha, bra fråga, men de valda lösningarna ska "utvärderas och anpassas efter utfallet "...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.