Kim80
Blev igår uppringd av ett företag som heter Geofy. De säljer någon typ av "energiabonnemang", de står för hårdvara och installation så som värmepump, solceller mm.
som kund så betalar man i gengäld en fast kostnad ca 2500-3000 kr/mån i 15 år, efter det så "får" man anläggningen.
Näravgiften får man fortsatt själv stå för.

Man kan inte förbruka hur mycket som helst med detta abonnemang utan man får en pott som baseras på ens tidigare förbrukning, upp till 22° C utlovas när det kommer till uppvärmning.

Räknade lite löst och jämförde våra nuvarande elkostnader som med en gammal bergvärmepump (20 år) landar på ca 2300 kr/mån snittat på helåret (rörligt elpris).

Kan det vara värt att skaffa detta? Med tanke på vår gamla bergvärmepump som börjar närma sig sitt bäst före datum.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
coconut
2300 i månaden för bara el?

Räknar man ut snittpriset på månadsrörligt för 2023 hamnar man på runt 58 öre per kWh, då snittar du alltså 4000 kWh per månad eller 48 000 kWh på ett helår?

Eller vad missar jag i din kalkyl? För det handlar ju bara om priset du betalar för elhandel.

Tror inte att geofy har räknat på en förbrukning på 4000 kWh i snitt per månad.
 
Kim80
coconut coconut skrev:
2300 i månaden för bara el?

Räknar man ut snittpriset på månadsrörligt för 2023 hamnar man på runt 58 öre per kWh, då snittar du alltså 4000 kWh per månad eller 48 000 kWh på ett helår?

Eller vad missar jag i din kalkyl? För det handlar ju bara om priset du betalar för elhandel.

Tror inte att geofy har räknat på en förbrukning på 4000 kWh i snitt per månad.
Oj! Jag var nog lite otydlig där.. 2300 :-/mån totalt, inklusive nätkostnader. Vi snittar strax under 15000 kWh/år skulle jag tro.

Nej, de lär nog inte räkna på 4000 kWh, de räknar inte ens med uppvärmning av pool/spabad i sin kalkyl.
 
Unikt namn
Jag skulle vara försiktig att binda mig på så lång tid.
Vad händer tex om du flyttar inom 15år.
Behöver du köpa loss dig & vad kostar det?
Hur mycket höjs priset varje år (uppindexering)?
Hur förhåller sig ditt pris till det rörliga elpriset? Dvs om elen blir dyr går även ditt pris upp?

Firman har ju ändå räknat med att tjäna pengar på dig. Annars går de ju omkull.

Om jag vore orolig för min BVP skulle jag i förstahand börja med att ta in lite olika offerter på en ny sådan lösning. Så att det är krattat och förberett lite om olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
  • Älska
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Kim80 Kim80 skrev:
Oj! Jag var nog lite otydlig där.. 2300 :-/mån totalt, inklusive nätkostnader. Vi snittar strax under 15000 kWh/år skulle jag tro.

Nej, de lär nog inte räkna på 4000 kWh, de räknar inte ens med uppvärmning av pool/spabad i sin kalkyl.
Kruxet är ju nätkostnaden. Som du fortfarande får stör för. Vår elkostnad med solceller är 3400kr för 2024 hittills och nätkostnad 12000kr. Då har vi Spa och elbil och räknar inte med försäljning.

På 15 år bli det 450 000 - 540 000 i kostnad för ”abonomanget” och om ni ska sälja/flytta blir det också en kostnad. Ny bergvärme ligger väll 80 000 - 150 000 och du kan själv välja, i abonomang vet du inte vad du får enligt FAQ (troligtvis billigaste).

Så du måste spara 1600 - 2400kr i elkostnad (ej nät) om du själv köper en pump för 150 000 (väldigt förenklat, ej räknat ränta/service).
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Om det är firman som har ringt upp dig. Så är det per definition ett dåligt bud. Kan tom. vara ett rent bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Älska
Kallebo och 23 till
  • Laddar…
Efter 15 år är teknisk livslängd för växelriktaren o batteriet passerad o måste bytas. Och 0-5år på bergvärmepumpen kvar.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Kim80
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle vara försiktig att binda mig på så lång tid.
Vad händer tex om du flyttar inom 15år.
Behöver du köpa loss dig & vad kostar det?
Hur mycket höjs priset varje år (uppindexering)?
Hur förhåller sig ditt pris till det rörliga elpriset? Dvs om elen blir dyr går även ditt pris upp?

Firman har ju ändå räknat med att tjäna pengar på dig. Annars går de ju omkull.

Om jag vore orolig för min BVP skulle jag i förstahand börja med att ta in lite olika offerter på en ny sådan lösning. Så att det är krattat och förberett lite om olyckan skulle vara framme.
Finns lite olika alternativ om man säljer huset, kanske inte så fördelaktigt för mig som kund förvisso.

Hittar ingen info om uppindexering men antar att det finns i det "finstilta"

Vi tog in lite offerter för ett par år sedan när vi trodde att värmepumpen hade gjort sitt, men efter lite service så lever den än.

Förstår att det är en högre kostnad för tryggheten i ett sånt här upplägg, frågan är väl om det är värt det?
 
Kim80
B buffyin skrev:
Kruxet är ju nätkostnaden. Som du fortfarande får stör för. Vår elkostnad med solceller är 3400kr för 2024 hittills och nätkostnad 12000kr. Då har vi Spa och elbil och räknar inte med försäljning.

På 15 år bli det 450 000 - 540 000 i kostnad för ”abonomanget” och om ni ska sälja/flytta blir det också en kostnad. Ny bergvärme ligger väll 80 000 - 150 000 och du kan själv välja, i abonomang vet du inte vad du får enligt FAQ (troligtvis billigaste).

Så du måste spara 1600 - 2400kr i elkostnad (ej nät) om du själv köper en pump för 150 000 (väldigt förenklat, ej räknat ränta/service).
Nä det är sant och näravgiften är i vårt fall nästan lika stor som förbrukningen.
Med den här tjänsten så får man inte del av försäljning av el, den biten tar företaget.

Räknade också lite på det och det verkar bli ganska oekonomiskt, om än bekvämt.

Var mest nyfiken på om någon annan testat.
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
coconut
Finns ju gott om 5-stjärninga omdömen på trustpilot, men jag hade nog tagit dessa omdömen med en stor nypa salt.

Hade jag varit intresserad av deras lösning, hade jag nog inte velat vara bland de första kunderna. Med tanke på att bolaget är startat 2023. Så även om det finns de som har hoppat på deras affärsidé finns det inte någon direkt historik att luta sig mot kring utförandet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Teknisk livslängd på en bergvärmepump är ca 15-17år så att få den efter 15år förstår jag inte poängen med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
Kim80 Kim80 skrev:
Finns lite olika alternativ om man säljer huset, kanske inte så fördelaktigt för mig som kund förvisso.

Hittar ingen info om uppindexering men antar att det finns i det "finstilta"

Vi tog in lite offerter för ett par år sedan när vi trodde att värmepumpen hade gjort sitt, men efter lite service så lever den än.

Förstår att det är en högre kostnad för tryggheten i ett sånt här upplägg, frågan är väl om det är värt det?
Frågan är om det är trygghet på riktigt eller bara inbillad trygghet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Teknisk livslängd på en bergvärmepump är ca 15-17år så att få den efter 15år förstår jag inte poängen med.
Att få solcellerna är förmodligen bra. De håller längre än växelriktaren. Men enklare att köpa själv från början. Dessutom är det ju trist att installera solceller på ett tak som behöver läggas om inom 20-25 års tid... Därför jag inte hoppat på dem själv
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är firman som har ringt upp dig. Så är det per definition ett dåligt bud. Kan tom. vara ett rent bedrägeri.
Precis, att skriva kontrakt på 2.500:- per månad i 15 år med en firma som har som metod att ringa upp folk för att få kunder.

Jag skulle inte inte ens fundera på det, oavsett vad de lovar och hur du än räknar på det. Håll dig borta.
 
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Grannens Häck
I ivp skrev:
Precis, att skriva kontrakt på 2.500:- per månad i 15 år med en firma som har som metod att ringa upp folk för att få kunder.

Jag skulle inte inte ens fundera på det, oavsett vad de lovar och hur du än räknar på det. Håll dig borta.
Sannolikhet att ens firman ska överleva i 15år är liten. Risken efter vägen är att någon annan firma kommer in och helt plötsligt var det mindre fördelaktigt men man kommer ändå inte ur avtalet.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.