Fadai
P PurreP skrev:
Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Här kan det ju ligga ngt helt annat bakom. Kanske ett passiv-aggressivt sätt att visa missnöje med något helt annat i er relation. Sätt er ner, fråga henne utan anklagande undertoner hur hon känner att er relation mår. Är hon missnöjd med vad det nu kan vara, visa henne att hennes känslor är viktiga för dig. Ett öppet och respektfullt samtal kan lösa många knutar.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
P PurreP skrev:

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Jag gillar verkligen att dina invändningar mot fruns agerande främst är av ekonomisk natur. Det måste få ett slut med klimathysterin och all symbolpolitik runt den. :)

• Arg
Fadai
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Här kan det ju ligga ngt helt annat bakom. Kanske ett passiv-aggressivt sätt att visa missnöje med något helt annat i er relation. Sätt er ner, fråga henne utan anklagande undertoner hur hon känner att er relation mår. Är hon missnöjd med vad det nu kan vara, visa henne att hennes känslor är viktiga för dig. Ett öppet och respektfullt samtal kan lösa många knutar.
Hustrun kanske helt enkelt inte bryr sig...

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Okunnighet är farligt… 40 grader på varmvattnet är perfekt för legionella! Det bör inte vara under 50 grader vid tappstället. Läs på och gör rätt, för nu skapar du risken att familjen blir sjuk och i värsta fall avlider!!
[länk]
Som avliden förbrukar man väldigt lite el, så inget är så dåligt att det inte för något gott med sig!

• Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kanske inte menar så men den här attityden att man måste "förklara" för frun och bara hon "förstår" så tycker hon som du är otroligt självupptagen.
Själv brukar jag uppskatta om någon förklarar något för mig som jag inte känner till.

Och ser de som gör det som hjälpsamma och inte det minsta självupptagna.

Är de du beskriver här sådana som föredrar att leva i okunnighet?

P PurreP skrev:

Du är en flane....

• Gilla
Hva1900 och 1 till
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Du är en flane....
Det var ett nytt uttryck för mig, förklara!

Mvh

// norrlänning

S Stefan.o skrev:
Det var ett nytt uttryck för mig, förklara!

Mvh

// norrlänning
Vad betyder flane i folkmun?
flane
Mentalt tillbakabildad, retarderad, korkad. "Han såg ut som en flane" = han såg utvecklingsstörd ut. Kan också finnas i adjektiv-form "flanig".

• Gilla
Hva1900 och 2 till
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Vad betyder flane i folkmun?
flane
Mentalt tillbakabildad, retarderad, korkad. "Han såg ut som en flane" = han såg utvecklingsstörd ut. Kan också finnas i adjektiv-form "flanig".
Flane har jag hört som okvädingsord kring Göteborg i åtminstone 50 år. ”Sicken flane!” Modern variant med utgångspunkt i yttre attribut: kepsflane

😄

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Flane har jag hört som okvädingsord kring Göteborg i åtminstone 50 år. ”Sicken flane!” Modern variant med utgångspunkt i yttre attribut: kepsflane

😄
Min far använde det redan som barn,,så du kan lägga på minst 20 år till...

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tack!

Kul med nya uttryck att lägga till minnesbanken!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som redan har och haft effektavgifter ett tag, märker ni om kostnaden ökat pga dessa avgifter?
Jag bor i ett elnät som haft effektavgift i rätt många år nu. Skulle inte säga att våra elnätsräkningar brukar vara högre än de som inte haft effektavgift. Men det hänger ju mer på ditt användningsmönster än tidigare, så det jobbiga svaret är ju att "det beror på". Har du (relativt snittet) jämn förbrukning över dygnet kommer du nog spara pengar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.