4 163 läst ·
73 svar
4k läst
73 svar
Vilka elhandelsbolag är kommunägda?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Varför skulle nån tvingas å sälja nåt man inte vill menar du..?SågspånPappspikEternit skrev:
De flesta tackar nog inte nej till kunder men nån vill säker bara fokusera på lokala kunder.
Att ha ett mycket litet antal kunder i andra områden än det egna behöver inte nödvändigtvis vara positivt…
Att tro att nåt tvång föreligger visar att man inte riktigt har koll imho
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Då får du visa med konkret exempel på minst ett elhandelsbolag som vägrar att sälja utanför det lokala området!Z Zodde skrev:
Energimarknadsbyrån skriverSågspånPappspikEternit skrev:
”Ett fåtal företag vänder sig enbart till sina lokala kunder men de allra flesta säljer el över hela landet.”
https://www.energimarknadsbyran.se/...tnader/fakturering-och-betalning/elrakningen/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Jaha. Kan du nämna ett exempel?
LITAR du inte på Energimarknadsbyrån som claimar att det FAKTISKT finns ett fåtal som bara säljer lokalt så ser jag inte varför du skulle lita på mina exempel…SågspånPappspikEternit skrev:
Jag gav dig t.o.m. en länk, vilket e mer än de flesta som blir ifrågasatta brukar göra🤣
Därför att det är elhandelsbolagen som utgör den fria markanden.Z Zodde skrev:
Om en kommun äger en elproduktionsanläggning och säljer energin via eget elhandelsbolag får de inte sälja denna energi exklusivt till abonnenter i ett avgränsat geografiskt område. Det kommunala elproduktionsbolaget kan däremot låta all sin el säljas genom det kommunala elhandelsbolaget (de behöver inte gå via Nordpool).
Karta från Svensk Elmarknadshandbok, som ger en bra överblick.
Utöver dessa boxar finns även ett separat system med ursprungsgarantier för de abonnenter som vill köpa el från specifika kraftslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt diagram visar ju inget om själva huvudfrågan. Kan ett elhandelsbolag TVINGAS att sälja el i ett elområde dom annars öht inte är aktiva i. På en fri marknad tvingas man väl inte till något som helst ..?H Husbonde21 skrev:Därför att det är elhandelsbolagen som utgör den fria markanden.
Om en kommun äger en elproduktionsanläggning och säljer energin via eget elhandelsbolag får de inte sälja denna energi exklusivt till abonnenter i ett avgränsat geografiskt område. Det kommunala elproduktionsbolaget kan däremot låta all sin el säljas genom det kommunala elhandelsbolaget (de behöver inte gå via Nordpool).
Karta från Svensk Elmarknadshandbok, som ger en bra överblick.
Utöver dessa boxar finns även ett separat system med ursprungsgarantier för de abonnenter som vill köpa el från specifika kraftslag.
[bild]
Sen att ett kommunalt produktionsbolag låter det kommunala elhandelsbolaget handla via nordpool istf att man gör det själv ser jag heller inte vad det har med saken att göra..?
Tvingas sälja? Elavtal tecknas för att kunden önskar det.
Det enda jag påstår är att elhandelsbolag inte får inskränka sin försäljning till ett begränsat område Deras erbjudande måste gälla elkonsumenter i hela Sverige.
De är även skyldiga att rapportera in sina avtal och villkor till elpriskollen.
Det enda jag påstår är att elhandelsbolag inte får inskränka sin försäljning till ett begränsat område Deras erbjudande måste gälla elkonsumenter i hela Sverige.
De är även skyldiga att rapportera in sina avtal och villkor till elpriskollen.
Då tycker jag du tar kontakt med EI å säger de har fel på sin hemsida🤣🤣H Husbonde21 skrev:
Seriöst så betyder ju fri och avreglerad marknad att både säljare å köpare kan välja vem de vill sluta avtal med.
Förstår inte att du inte ser det…?🤔
https://ei.se/konsument/el/fragor-och-svar-for-dig-som-ar-elkonsument#:~:text=Kan jag köpa el från vilket elhandelsföretag,elhandelsföretagen har rätt att neka dig avtal.
Har ingen källa till den formuteringen.Z Zodde skrev:
I stand corrected.
Fria markanden bygger ju på konkurrens mellan elhandelbolag. Min slutsats var felaktigt att elhandelsbolag måste exponera sig för hela marknaden, i synnerhet eftersom vissa kommuner bedriver både elproduktion och elhandel.
Men avtalsfriheten har tydligen företräde. Det har väl vissa fördelar, Sollentuna Energi säljer tydligen inte fastprisavtal till abonnenter i andra kommuner det är väl ett sätt att minimera förlusten om spotpriset går upp.
Hur spotpriset går spelar ingen roll för elbolagen som sålt fastprisavtal, de hedgar sig med derivat. Däremot finns alltid en volymrisk. Å den har du bättre koll på om du bara säljer inom kommunen å inte exponerar dig för hela SverigeH Husbonde21 skrev:
Klicka här för att svara