H Husbonde21 skrev:
Nej, så vitt jag vet måste ett elhandelsbolag erbjuda el till hela svenska marknaden, alla fyra elområden.
Varför tror du det?
Varför skulle nåt litet elhandelsbolag i SE4 tvingas att erbjuda el i andra områden än det egna..?

Z Zodde skrev:
Varför skulle nåt litet elhandelsbolag i SE4 tvingas att erbjuda el i andra områden än det egna..?
Varför skulle det lilla elhandelsbolaget inte det, menar du?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför skulle det lilla elhandelsbolaget inte det, menar du?
Varför skulle nån tvingas å sälja nåt man inte vill menar du..?

De flesta tackar nog inte nej till kunder men nån vill säker bara fokusera på lokala kunder.
Att ha ett mycket litet antal kunder i andra områden än det egna behöver inte nödvändigtvis vara positivt…

Att tro att nåt tvång föreligger visar att man inte riktigt har koll imho

Z Zodde skrev:
Varför skulle nån tvingas å sälja nåt man inte vill menar du..?

De flesta tackar nog inte nej till kunder men nån vill säker bara fokusera på lokala kunder.

Att tro att nåt tvång föreligger visar att man inte riktigt har koll imho
Då får du visa med konkret exempel på minst ett elhandelsbolag som vägrar att sälja utanför det lokala området!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha. Kan du nämna ett exempel?
LITAR du inte på Energimarknadsbyrån som claimar att det FAKTISKT finns ett fåtal som bara säljer lokalt så ser jag inte varför du skulle lita på mina exempel…

Jag gav dig t.o.m. en länk, vilket e mer än de flesta som blir ifrågasatta brukar göra🤣

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Varför tror du det?
Därför att det är elhandelsbolagen som utgör den fria markanden.

Om en kommun äger en elproduktionsanläggning och säljer energin via eget elhandelsbolag får de inte sälja denna energi exklusivt till abonnenter i ett avgränsat geografiskt område. Det kommunala elproduktionsbolaget kan däremot låta all sin el säljas genom det kommunala elhandelsbolaget (de behöver inte gå via Nordpool).

Karta från Svensk Elmarknadshandbok, som ger en bra överblick.
Utöver dessa boxar finns även ett separat system med ursprungsgarantier för de abonnenter som vill köpa el från specifika kraftslag.
Flödesschema över relationerna mellan aktörer på elmarknaden, inklusive energimarknadsinspektionen och elhandelsföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Husbonde21 skrev:
Därför att det är elhandelsbolagen som utgör den fria markanden.

Om en kommun äger en elproduktionsanläggning och säljer energin via eget elhandelsbolag får de inte sälja denna energi exklusivt till abonnenter i ett avgränsat geografiskt område. Det kommunala elproduktionsbolaget kan däremot låta all sin el säljas genom det kommunala elhandelsbolaget (de behöver inte gå via Nordpool).

Karta från Svensk Elmarknadshandbok, som ger en bra överblick.
Utöver dessa boxar finns även ett separat system med ursprungsgarantier för de abonnenter som vill köpa el från specifika kraftslag.
[bild]
Ditt diagram visar ju inget om själva huvudfrågan. Kan ett elhandelsbolag TVINGAS att sälja el i ett elområde dom annars öht inte är aktiva i. På en fri marknad tvingas man väl inte till något som helst ..?

Sen att ett kommunalt produktionsbolag låter det kommunala elhandelsbolaget handla via nordpool istf att man gör det själv ser jag heller inte vad det har med saken att göra..?

Tvingas sälja? Elavtal tecknas för att kunden önskar det.

Det enda jag påstår är att elhandelsbolag inte får inskränka sin försäljning till ett begränsat område Deras erbjudande måste gälla elkonsumenter i hela Sverige.

De är även skyldiga att rapportera in sina avtal och villkor till elpriskollen.

H Husbonde21 skrev:
Det enda jag påstår är att elhandelsbolag inte får inskränka sin försäljning till ett begränsat område
Då tycker jag du tar kontakt med EI å säger de har fel på sin hemsida🤣🤣

Seriöst så betyder ju fri och avreglerad marknad att både säljare å köpare kan välja vem de vill sluta avtal med.
Förstår inte att du inte ser det…?🤔

https://ei.se/konsument/el/fragor-och-svar-for-dig-som-ar-elkonsument#:~:text=Kan jag köpa el från vilket elhandelsföretag,elhandelsföretagen har rätt att neka dig avtal.

• Text om elhandelsavtal: flesta företag säljer el oavsett bostadsort, vissa endast lokalt. Avtalsfrihet råder, företag kan neka avtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husbonde21 skrev:
Deras erbjudande måste gälla elkonsumenter i hela Sverig
Hade varit intressant å veta VAR du läste detta nånstans..?
Jag förutsätter att du inte argumenterar intensivt utifrån en killgissning.

Z Zodde skrev:
Hade varit intressant å veta VAR du läste detta nånstans..?
Jag förutsätter att du inte argumenterar intensivt utifrån en killgissning.
Har ingen källa till den formuteringen.

I stand corrected.
Fria markanden bygger ju på konkurrens mellan elhandelbolag. Min slutsats var felaktigt att elhandelsbolag måste exponera sig för hela marknaden, i synnerhet eftersom vissa kommuner bedriver både elproduktion och elhandel.

Men avtalsfriheten har tydligen företräde. Det har väl vissa fördelar, Sollentuna Energi säljer tydligen inte fastprisavtal till abonnenter i andra kommuner det är väl ett sätt att minimera förlusten om spotpriset går upp.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
H Husbonde21 skrev:
Sollentuna Energi säljer tydligen inte fastprisavtal till abonnenter i andra kommuner det är väl ett sätt att minimera förlusten om spotpriset går upp
Hur spotpriset går spelar ingen roll för elbolagen som sålt fastprisavtal, de hedgar sig med derivat. Däremot finns alltid en volymrisk. Å den har du bättre koll på om du bara säljer inom kommunen å inte exponerar dig för hela Sverige

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.