6 981 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Kåk från tidigt 80-tal, energieffektivisering
Förmodligen för att du postade svaret i en tråd som handlar om något helt annat.schnyggve skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/traden-om-saveeye-fran-ellevio.556202/
Nu har jag räknat på saken och såhär ser det ut idag. Jag har dålig koll på exakt hur elen förbrukas och var så det är lite antaganden. Kommer idag från ~1000kWh så lite utmaning att börja dra i detta blir det ju. Tänker gör det mesta i arbetsväg själv! Finns det något alternativ jag har missat?
LVVP går inte då utedelen inte får plats, vedeldning blir också problematsikt...
Taket på huvudbyggnaden behöver bytas och då skulle man kunna isolera upp det. Det är idag 58% av klimatskalet. Men effekten blir ganska marginell även om merkostnaden när man ändå är igång är relativt liten. Avbetalningstid ~5,5 år
Om man skulle byta ut LLVPn och installera en i garaget borde ge lite. Men då det redan finns en LLVP i huset så blir effekten lite oklar. Att anta att förbrukningnen i garaget bör halveras är nog rimligt.
Att installera en FLVP är helt rimligt då frånluftskanalerna idag går ovanför VVB där vi skulle ställa FLVPn. lite osäkert om kanalerna är tillräckligt täta och välisolerade? Tyvärr så kommer den ju att gå på elpatron när elen är som dyrast och effektavgiften biter som hårdast. Sen blir det ju halva förbrukningen i garaget. Avbetalningstid 5-6 år beroende på hur effektivt pumpen kan arbeta.
Betydligt styvare investering (men det bästa långsiktigt ) blir ju att dra in en BVP och sedan dra en kulvert till garaget. Samt att kombinera med en FTX. Kommer att ge bäst energi prestanda, bäst innomhus klimat och bäst ekonomi på lång sikt. Men avbetalningen på 9-10 år...
LVVP går inte då utedelen inte får plats, vedeldning blir också problematsikt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket på huvudbyggnaden behöver bytas och då skulle man kunna isolera upp det. Det är idag 58% av klimatskalet. Men effekten blir ganska marginell även om merkostnaden när man ändå är igång är relativt liten. Avbetalningstid ~5,5 år
Logga in
Skapa konto
Om man skulle byta ut LLVPn och installera en i garaget borde ge lite. Men då det redan finns en LLVP i huset så blir effekten lite oklar. Att anta att förbrukningnen i garaget bör halveras är nog rimligt.
Logga in
Skapa konto
Att installera en FLVP är helt rimligt då frånluftskanalerna idag går ovanför VVB där vi skulle ställa FLVPn. lite osäkert om kanalerna är tillräckligt täta och välisolerade? Tyvärr så kommer den ju att gå på elpatron när elen är som dyrast och effektavgiften biter som hårdast. Sen blir det ju halva förbrukningen i garaget. Avbetalningstid 5-6 år beroende på hur effektivt pumpen kan arbeta.
Logga in
Skapa konto
Betydligt styvare investering (men det bästa långsiktigt ) blir ju att dra in en BVP och sedan dra en kulvert till garaget. Samt att kombinera med en FTX. Kommer att ge bäst energi prestanda, bäst innomhus klimat och bäst ekonomi på lång sikt. Men avbetalningen på 9-10 år...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Är du van att campa ute vintertid
e t c så behöver man inte 20 plus i garaget.
Har ett elelement som jag sätter på vid typ -10 ute. I vart fall sällan högre än 8 grader i garaget kalla årstiden.
Har FTX med avstängt elelement på 1 kW.
Värmer med ved i täljstensugn kalla årstiden.
Kanske vore något?
e t c så behöver man inte 20 plus i garaget.
Har ett elelement som jag sätter på vid typ -10 ute. I vart fall sällan högre än 8 grader i garaget kalla årstiden.
Har FTX med avstängt elelement på 1 kW.
Värmer med ved i täljstensugn kalla årstiden.
Kanske vore något?
Bor inte i huset än. Så jag beräknar med tidigare ägares förbrukning. Jag tänker att man har ~10 grader i garaget (vilket de också haft) och sedan skruvar upp när man skall vara där.
Frun vill ha det varmt inne ... minst 27 grader (men det får hon inte). Här får man lura henne med golvvärme, minska drag och kallras. Även se till att det inte finns några knappar och reglage hon kan komma åt där det går att skruva upp varmen.
Det finns ingen skorsten i huset och det är mycket svårt att få till i befintlig planlösning.
Frun vill ha det varmt inne ... minst 27 grader (men det får hon inte). Här får man lura henne med golvvärme, minska drag och kallras. Även se till att det inte finns några knappar och reglage hon kan komma åt där det går att skruva upp varmen.
Det finns ingen skorsten i huset och det är mycket svårt att få till i befintlig planlösning.
Hos oss är det tvärtom, det är min sambo som vill ha ett par grader varmare medan jag tycker att vi kan dra ner värmen. Skillnaden är att han har bott i lägenhet hela sitt vuxna liv medan jag i stort sett bara har bott i hus och därmed har betalat för värmen själv. Det är alltså mer en vanefråga än hur vi upplever olika temperaturer, jag tar på mig tofflor och varm tröja medan han var van att gå i t-shirt och strumplästen. Nu efter ett drygt år i huset så sätter han på sig tofflor utan att fundera men det här med varm tröja får jag påminna om. Jag har väl tur med att min sambo lyssnar på ekonomiska argument, annars vet jag inte hur jag skulle ha nått snabb framgång i frågan.schnyggve skrev:
Bor inte i huset än. Så jag beräknar med tidigare ägares förbrukning. Jag tänker att man har ~10 grader i garaget (vilket de också haft) och sedan skruvar upp när man skall vara där.
Vi bor också i ett 80-talshus men det är ovanligt välisolerat så vår LLVP värmer hela huset utan problem. Jämfört med tidigare ägaren så har vi sänkt inomhustemperaturen från 25 till 20-21 plus köpt LLVP till garaget och höjt temperaturen där från 8 till 18 grader (sambons hobbyrum). Tidigare ägaren låg på knappt 12.000 kWh/år och vi ligger på drygt 10.000.
Jag skulle helt klart gå på isolering i första hand eftersom den nya EU-förordningen EPBD kräver energieffektivisering, till att börja med bara för större nybyggda fastigheter men till slut även för små äldre fastigheter.
Jag konverterade ett hus från FLVP till BVP+FTX år 2020, sänkte årsförbrukningen hushållsel+värme från 18 000 kWh till 10 000 kWh. Har även separat elmätare på BVP och den säger årsförbrukning mellan 4500-5000 kWh för värme och varmvatten på 220 kvm a-temp och 3 pers i hushåll beroende hur kall vintern är, med en konstant inomhustemp på 22 grader.
FTX främsta förbättring är nog luftkvalitén även om den bidrar lite till energiförbättringen.
BVP är som bäst i jämförelse när det är som kallast och dyrast el, och med inverterstyrd så har den inga effekttoppar, den ligger på kontinuerlig låg jämn last. Vi har golvvärme/golvkyla för behaglig inomhustemp året runt via BVP.
Även om återbetalningen är 10 år på elbesparingen med nuvarande priser, så med värdeökningen på fastigheten så har man troligen i princip direkt återbetalning.
Kostnad för BVP kan man nog shoppa runt en del för att få ned priset, vi betalade 69 000 för pump 8kW, 50 000 för borrning 200m, 20 000 för installation och 30 000 för FTX aggregat korsflöde som monterades själv. Alla tjänsterna beställda separat från bästa leverantören. Sammanlagt 170 000 kr, sedan har nog priset ökat något på 5 år. Grannen gjorde samma resa 2024 och betalade 20 000 mera med 10 kW BVP.
FTX främsta förbättring är nog luftkvalitén även om den bidrar lite till energiförbättringen.
BVP är som bäst i jämförelse när det är som kallast och dyrast el, och med inverterstyrd så har den inga effekttoppar, den ligger på kontinuerlig låg jämn last. Vi har golvvärme/golvkyla för behaglig inomhustemp året runt via BVP.
Även om återbetalningen är 10 år på elbesparingen med nuvarande priser, så med värdeökningen på fastigheten så har man troligen i princip direkt återbetalning.
Kostnad för BVP kan man nog shoppa runt en del för att få ned priset, vi betalade 69 000 för pump 8kW, 50 000 för borrning 200m, 20 000 för installation och 30 000 för FTX aggregat korsflöde som monterades själv. Alla tjänsterna beställda separat från bästa leverantören. Sammanlagt 170 000 kr, sedan har nog priset ökat något på 5 år. Grannen gjorde samma resa 2024 och betalade 20 000 mera med 10 kW BVP.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden