D Dera skrev:
I folkmun gör man det ja? Är det detta som är poängen nu känner du?
Häromkring så menar man att någon är knepig om "han är egen"... Egendomlig alltså. Ofta med lämpligt gradadverb såsom "lite egen".

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Häromkring så menar man att någon är knepig om "han är egen"... Egendomlig alltså. Ofta med lämpligt gradadverb såsom "lite egen".
Jag ser att vi är från samma "häromkring" och jag håller med, dock kan jag tycka att det beror på samtalsämnet, i detta fall så förstår jag Farstatjej90 och kan hålla med att det kan misstolkas. Ska bättra mig till nästa gång 😅

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det här ska bli intressant att följa. Lycka till och välkommen till forumet!
G Guran47 skrev:
Jag har också drabbats av "Abbe" med praktikant! De svarade blixtsnabbt från Stockholm när jag sökte elektriker för att byta en kontakt här i Kävlinge, i Skåne. "Abbe" var trevlig och pratsam och berättade att Elaby nu skulle etablera sig också i Skåne. Han, eller snarare praktikanten, satte kontakt på spishällen och monterade dessutom en ny "hona". Inget vi bad om men ok tyckte vi. Allt väl så långt. Vi kom dessutom överens om att de skulle byta ut ojordade kontakter. Signerade detta via "Abbes" mobil.
Men när fakturan för kontakterna till spishällen kom höll jag på att smälla av och jag bröt omedelbart kontraktet om att byta ut ojordade kontakter och avsa mig vidare samröre med dem.
Som du skriver stämde ingenting! Fakturerat för två elektriker till det dubbla priset mot vad som sägs på deras hemsida. Dessutom fakturerade de 1.000 kr styck för kontakter jag kan köpa i butiken för ca 108 kr! Jag vägrade betala de närmare 4.000 kr. Efter hot om polisanmälan kom till sist en ny faktura på ca 2.800 kr, också det åt h-e för dyrt, men jag orkade inte med dem mer och betalade.
Sen damp det ner en faktura på över 23.671.34 kr!! De krävde betalt för den överenskommelse om byte av ojordade kontakter vi gjorde och som jag två dagar senare, när jag såg den första fakturan, utnyttjade min ångerrätt och bröt kontraktet. Nu hävdar, de via ett inkassoföretag Nordbro, att de ska ha betalt för ett arbete som aldrig påbörjats! Dessutom hävdar de att eftersom arbetet påbörjats ? gäller inte ångerrätten. Detta enligt deras egna speciella regler tydligen. Något vi inte informerades om när jag skrev under kontraktet.
Detta är naturligtvis rena gangstermetoder! Inget arbete har påbörjats, men ändå hävdar de att de ska ha betalt. Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!
Hej Guran

Jag har också nyligen blivit drabbad av Abbe och company från Elaby Ab och hans priser som inte stämmer överens. Ångrar att jag anlitade dom som firma och att jag inte grävde mer bland recensionerna…

Jag undrar hur du/ni gått vidare? Fått ngn hjälp eller har några tips? Alternativt, då det verkar som att vi är många som blivit lurade av honom, ifall man kan gå ihop och göra anmälningar så det sker en granskning av företaget…

Alfredo Alfredo skrev:
Det här ska bli intressant att följa. Lycka till och välkommen till forumet!
G Guran47 skrev:
Jag har också drabbats av "Abbe" med praktikant! De svarade blixtsnabbt från Stockholm när jag sökte elektriker för att byta en kontakt här i Kävlinge, i Skåne. "Abbe" var trevlig och pratsam och berättade att Elaby nu skulle etablera sig också i Skåne. Han, eller snarare praktikanten, satte kontakt på spishällen och monterade dessutom en ny "hona". Inget vi bad om men ok tyckte vi. Allt väl så långt. Vi kom dessutom överens om att de skulle byta ut ojordade kontakter. Signerade detta via "Abbes" mobil.
Men när fakturan för kontakterna till spishällen kom höll jag på att smälla av och jag bröt omedelbart kontraktet om att byta ut ojordade kontakter och avsa mig vidare samröre med dem.
Som du skriver stämde ingenting! Fakturerat för två elektriker till det dubbla priset mot vad som sägs på deras hemsida. Dessutom fakturerade de 1.000 kr styck för kontakter jag kan köpa i butiken för ca 108 kr! Jag vägrade betala de närmare 4.000 kr. Efter hot om polisanmälan kom till sist en ny faktura på ca 2.800 kr, också det åt h-e för dyrt, men jag orkade inte med dem mer och betalade.
Sen damp det ner en faktura på över 23.671.34 kr!! De krävde betalt för den överenskommelse om byte av ojordade kontakter vi gjorde och som jag två dagar senare, när jag såg den första fakturan, utnyttjade min ångerrätt och bröt kontraktet. Nu hävdar, de via ett inkassoföretag Nordbro, att de ska ha betalt för ett arbete som aldrig påbörjats! Dessutom hävdar de att eftersom arbetet påbörjats ? gäller inte ångerrätten. Detta enligt deras egna speciella regler tydligen. Något vi inte informerades om när jag skrev under kontraktet.
Detta är naturligtvis rena gangstermetoder! Inget arbete har påbörjats, men ändå hävdar de att de ska ha betalt. Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!
Hej Guran

Jag har också nyligen blivit drabbad av Abbe och company från Elaby Ab och hans priser som inte stämmer överens. Ångrar att jag anlitade dom som firma och att jag inte grävde mer bland recensionerna…

Jag undrar hur du/ni gått vidare? Fått ngn hjälp eller har några tips? Alternativt, då det verkar som att vi är många som blivit lurade av honom, ifall man kan gå ihop och göra anmälningar så det sker en granskning av företaget…
Angelica Cramer Angelica Cramer skrev:
Blev grundlurad av dem med. Fick en offert på 22tkr efter ROT och beräkning på 2 arbetsdagar. Enter Lillebror, elektriker som kom, drog en djup suck och sade att det antagligen skulle ta längre tid än 2 dagar. Två första dagarna var det Lillebror och hjälpreda. Tjatar till sig om fler dagar och skickar löpande fakturor för varje arbetsdag. Eftersom elen nu är utdragen så är det gisslandrama så kommer överens om ytterligare 2 dagar. Abbe (med hjälpreda) kommer då som annan i tråden här även har erfarenhet med. Jag var bortrest den veckan men konstaterade när jag kom tillbaka att nästan ingenting skett sen Lillebror. Skickade åter löpande fakturor och är fortfarande inte klara! Jag ger hård deadline eftersom vardagsrumsgolvet nämligen ska slipas och de är inte välkomna efter det. De förstår att det inte finns mer att hämta så Lillebror kommer tillbaka för en FEMTE (5!) dag och gör färdigt allt med gusto som definitivt inte fanns tidigare.

Arbetet tog 2,5 ggr längre tid och kostade 4ggr mer än avtalat!
86tkr och ROT:en helt länsad!!!! De hade mage att säga att jag skulle kontakta dem när jag ska renovera köket! 🤬 Hela renoveringen har tagit tvärnit och jag har haft ekonomisk ångest i snart tre månader tack vare dem.
Hej Angelica

Skriver samma här som till de andra medlemmarna då vi verkar ha drabbats/lurats på samma vis av samma företag, det vill säga Elaby Ab, som nu etablerar sig i Skåne/Rydebäck men som har ursprung i Sthlm.

Jag har också nyligen blivit drabbad av Abbe och company från Elaby Ab och hans priser som inte stämmer överens. Ångrar att jag anlitade dom som firma och att jag inte grävde mer bland recensionerna… fick mkt muntligt och att deras priser är sakliga och att jag får ett ”billigt pris”, att det är så mkt en elektriker kostar osv. Dryga 1700:- i timmen. Hade två till tre man här under dagen, dock ingen koll på hur de kom och gick då jag inte var på plats hela tiden då de ”jobbade” under dagen. Drog nya sladdar i en lgh, bytte ut drygt 5-6 uttag och lika många strömbrytare. Han beräknade 20 timmar för detta. Och då är inte allt klart i lgh och nu ska han ha omgång två för att slutföra till samma pris igen.

Jag undrar hur du/ni gått vidare? Fått ngn hjälp eller har några tips? Alternativt, då det verkar som att vi är många som blivit lurade, ifall man kan gå ihop och göra anmälningar så det sker en granskning av företaget…

M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Hej Marko

Skriver samma här som till de andra medlemmarna då vi verkar ha drabbats/lurats på samma vis av samma företag, det vill säga Elaby Ab, som nu etablerar sig i Skåne/Rydebäck men som har ursprung i Sthlm.

Jag har också nyligen blivit drabbad av Abbe och company från Elaby Ab och hans priser som inte stämmer överens. Ångrar att jag anlitade dom som firma och att jag inte grävde mer bland recensionerna… fick mkt muntligt och att deras priser är sakliga och att jag får ett ”billigt pris”, att det är så mkt en elektriker kostar osv. Dryga 1700:- i timmen. Hade två till tre man här under dagen, dock ingen koll på hur de kom och gick då jag inte var på plats hela tiden då de ”jobbade” under dagen. Drog nya sladdar i en lgh, bytte ut drygt 5-6 uttag och lika många strömbrytare. Han beräknade 20 timmar för detta. Och då är inte allt klart i lgh och nu ska han ha omgång två för att slutföra till samma pris igen.

Jag undrar hur du/ni gått vidare? Fått ngn hjälp eller har några tips? Alternativt, då det verkar som att vi är många som blivit lurade, ifall man kan gå ihop och göra anmälningar så det sker en granskning av företaget…

Har du betalat något?

Om inte , så försök få dit en bes. man som kan avgöra vad som är rimlig arbetstid föär det som gjorts. Och 1700 kr/h är INTE ett normalt pris för elektriker. OM ni explicit avtalat om ett så högt pris, så får du betala. annars är det ett oskäligt pris som du inte behöver betala.

S Skåningen_1 skrev:
Drog nya sladdar i en lgh, bytte ut drygt 5-6 uttag och lika många strömbrytare.
Det där kan vara knepigt att avgöra. Går det lätt så är det 2-3h arbete, för en man. Men ofta går det inte lätt, men 20h?? Njej.

S Skåningen_1 skrev:
Hej Marko

Hej Skåningen,

Bra att du inte ger upp

Det var jag som påbörjade denna tråd då jag kände mig lurad
Många som svarade här var skeptiska till att jag ska lyckas och några tyckte till och med att jag ska ska skylla mig själv då det "tydligt framgår" vad som har avtalats och vad innan ROT / efter ROT betyder :(

Jag har skrivit mail till Elaby AB och bestridit fakturan och hotat med att inte betala,spärrat betalningen på Klarna,vägrade att betala ett öre mera än vad det ska kosta m.m.
Först vägrade Elaby AB helt men sedan gick Elaby AB på att sänka priset ca 30%, sedan gick Elaby AB med på att sänka priset med ytterligare cirka 30 % och när jag vägrade betala även detta så gick Elaby AB helt med på mina krav och jag betalade det som är rimligt och det jag tycker jag ska betala och lite mera därtill.
Det tog cirka en månad då de tar tid på sig att svara och det var flera vändor.
Jag gick dock med på att själv reparera en sladd som hängde löst hemma hos oss(och gör det fortfarande)

Återstår att skriva recensioner om Elaby AB
De ska inte få härja fritt

Lycka till

• Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
S Skåningen_1 skrev:
då sa han tex att elcentralen kostar 13,000:-
Det där är tyvärr ett oskick som är ganska standard i el (och VVS) branshen. Det är vanligt/normalt med påslag i storleksordningen 500 - 1000% på material.

S Skåningen_1 skrev:
Skriver samma här som till de andra medlemmarna...
Du behöver inte skriva samma sak fem gånger i en och samma tråd...

S Skåningen_1 skrev:
Hej Guran

Hej på er alla som drabbats av "Abbe" och company från Elaby. När "Abbe" var på sitt första besök och monterade in ny häll i köket kom vi överens om att han också skulle byta samtliga ojordade kontakter i huset. Men när fakturan kom för spisjobbet fattade jag att jag hade att göra med lurendrejare! (Jag har tidigare redogjort för den här). Då utnyttjade jag genast min ångerrätt och frångick avtalet om att byta kontakter. Jag vägrade betala den första fakturan som var på över 4.000 kr. (För att sätta en kontakt på spishällen och montera in den!) Så småningom, efter att jag flera gånger vägrat betala, sänkte de fakturan till hälften. Till sist betalade jag den (under protest eftersom den också var åt h-e för dyr). Därmed trodde jag att mitt samröre med Elaby var slut. Men så dimper det ner en faktura på över 23.000 kr!
Elaby (eller Abbe) hävdade att jag var skyldig dem för påbörjat arbete och inköp av en massa material? Dessutom hävdade de att jag skrivit bort min ångerrätt när jag skrev under avtalet (signerade i "Abbes mobil). Det stod nämligen i deras företagspolicy!!! Den hade de naturligtvis inte visat mig.
Som gammal konsumentjournalist skulle jag självklart aldrig på med på att skriva bort min ångerrätt!
De skickade ett flertal krav som jag svarade på som man ska. Nämligen att jag utnyttjat min ångerrätt, att de inte utfört något arbete hos mig , att vi inte hade något avtal med varandra och att jag inte skulle betala ett öre till dem. Jag tog också kontakt med min lokala konsumentvägledare som gjorde ett toppen
jobb med att stödja mig och intyga att det inte fanns några kryphål som företaget skulle kunna utnyttja. Jag gjorde allt rätt.
Efter flera turer där jag fortsatte att vägra betala, kom det ett brev från Elaby där de skrev att de var tvingade att " kalla in våra processjurister".
Jag fortsatte naturligtvis att vägra betala och polisanmälde dem för bedrägeri. Dessutom skrev jag om Elaby på den här sajten. Polisen gjorde ingenting. De hävdade att detta var ett civilmål, vilket det förmodligen också var. Hursomhelst, när jag som bäst såg fram mot en förhandling i domstol, kom ett besked från Elaby att de la ner sina anspråk på mig. De hävdade att det var av ren vänlighet, eftersom de fortsatt ansåg sig ha rätt att kräva mig på drygt 23.000 kronor för jobb som aldrig utförts!
Jag vet inte om det var en engångsföreteelse från Elaby, det som drabbade mig, men det verkar inte så att döma av kommentarerna på den här sajten. Jag hoppas ju att det bland annat var uppmärksamheten på denna sajt som fick dem att dra öronen åt sig!

• Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
G Guran47 skrev:
Som gammal konsumentjournalist skulle jag självklart aldrig på med på att skriva bort min ångerrätt!
Vad är det för ångerrätt du refererar till?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är det för ångerrätt du refererar till?
Ångerrätt vid hemförsäljning? 🤔

S Skåningen_1 skrev:
Hej Guran

Hej Angelica

Nej, dessvärre så rent juridiskt är det inte mycket man kan göra ang. just fakturorna och ocker eftersom jag signerade och godkände dem hum i duvet som jag var och stressad. Så att dela info och varna andra är det jag kan göra rent praktiskt.
Just nu har jag huvudvärk med att idioterna skitit i att installera apparatdosor i taken (INTE DEL AV ARBETSBESTÄLLNINGEN DE TOG UT DE GAMLA LAMP-UTTAGEN MEDAN JAG VAR BORTA OCH SKULLE HA BETALT FÖR DET MED) utan bara skruvat dit nya lamputtag, och i vardagsrummet är det värst; för där skruvade de i skruvar snett istället för införskaffa bredare uttag + dosa + krok ens (inte för att det sistnämnda spelar roll, för inget går att hänga upp där utan att det rasar ner, vilket det gjorde idag när jag kände efter om det gick)
och nu har jag ingen takbelysning i det rummet tills nästa år då jag har råd med en RIKTIG elektriker att fixa det när det ändå är dags för fortsatt renovering av köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.