useless useless skrev:
"Regeringen har presenterat ett förslag..."
Mälarenergi erbjuder mig att räkna ut min kostnad för 2026 när jag är inloggad och de tycks ta det som att det är klappat och klart.

Beslutet klubbades i riksdagen den 26/11 så det är klart.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte hur skarpa deras synpunkter är egentligen? Det är ju EI som har godkänt att intäktsramen för 2024–2027 är 40% högre än föregående period. Att man nu ska se över regelverket inför perioden 2028-2031 kommer inte påverka Vattenfalls höjningar de närmaste åren.
EI vill väl rädda sitt anseende?

Här är EIs beslut iaf
https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2024-2027

N
B Bitterhetsakademin skrev:
Det var väl det Ebba Busch skröt om igår, att från årsskiftet sänker de elskatten med tjugo procent efter att flera år i rad höjt den kraftigt.
Den sänks faktiskt med 20 % så där har Busch rätt.

N
S sjoelund skrev:
Fast Vattenfall gör idag större vinst per kund, större vinst relativt omsättning, och har nu en prishöjning som är relativt större också. De har alltså redan en högre intäkt som motsvarar att de har mer landsbygd i nätet, men vill höja relativt mer ändå.

Och i nyheterna idag verkar det som om EI har synpunkter på en så stor höjning som Vattenfall annonserat. [länk]
Jag försvarade inte Vattenfalls ohemula höjningar utan förklarade bara vad de alltid skyller på när de skall förklara sina sjuka priser.

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
N
TorpAnders TorpAnders skrev:
Tvärtom läs en gång till 👀
Har putsat glasögonen nu och visst har du rätt.
Tack vare att regeringen sänker elskatten blir det en lägre kostnad per månad.

N Nalleman64 skrev:
Den sänks faktiskt med 20 % så där har Busch rätt.
Nja, den sänks bara med 18%... Men 20 låter såklart bättre.

Magnus E K
Eftersom folk klagar både när skatten höjs och när den sänks (ha, en patetisk liten sänkning efter år av ständiga höjningar etc.) vore det enda rätta att ta bort den helt och hållet. Sen kan den återinföras under nytt namn och förhoppningsvis lite smartare utformad.

V vbg-1 skrev:
Med tanke på prisökningen de senaste åren borde alla flaskhalsar varit bortbyggda för länge sedan
man kan ju tycka det men SKN tar in mer pengar än dom hinner göra av med..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Nja, den sänks bara med 18%... Men 20 låter såklart bättre.
Okej då men det är åtminstone en sänkning till skillnad från alla föregående år. Åtminstone jag gnäller inte när en skatt sänks men en del väljer ju alltid att se negativt på i stort sett allt.

Nu har tydligen Ebba Busch kallat in dom och ska drämma falukorven i huvudet på dom, får se vad resultatet blir av det

N
H Holmfrid1 skrev:
Nu har tydligen Ebba Busch kallat in dom och ska drämma falukorven i huvudet på dom, får se vad resultatet blir av det
Ingen alls.
Det kommer att bli det sedvanliga "det är bolaget som avgör detta och inget jag som minister kan/skall/får lägga mig i".

"Vattenfall beslutade vid sin årsstämma 2025 att dela ut 7 miljarder kronor till den svenska staten för verksamhetsåret 2024"

För mig går det inte riktigt ihop...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.