D Dilato skrev:
Till mångdubbla priset ja,
bnp/capita för sverige är ca 55kUSD. För Tanzania är det 1.1kUSD. Dvs en skillnad på en faktor 50.
Det motsvarar också skillnaden i lönekostnad.
Arbete är ca 50 ggr billigare där.

Och el har en del kostnader i arbete. Så det är rimligt att det är billigare där lönekostnaden är klart lägre.

Just bygget av en kärnreaktor kan nog bli billigare vad gäller arbetet. Men delarna som importeras är då ca 50 ggr dyrare för folk i Tanzania än i Sverige. Kommer att bli dyr el från den, i relation till gemene mans inkomst.

(Senaste 20 åren har dom i snitt haft en tillväxt på 2.5%. Inte mycket, med tanke på hur konkurrenskraftiga dom kan vara sett till de låga lönerna. Reglerande vänsterpolitiker och religiösa överheter hindrar mycket förbättringar.).

harka harka skrev:
jo, solceller har både en högre och årstidsjämnare elproduktion om man vandrar söderöver från Sverige

men man behöver definitivt inte bege sig ända ner till ekvatorn eller ens dess närhet

jag har inget kvantitativt faktaunderlag, men min bedömning är att breddgradsepicentrum för dagens solproduktion nog ligger runt 40° nordlig bredd (ungefär Rom); detta baserat på att Kina har den största produktionen och deras stora anläggningar ligger [ofta i ökenområden] i norra Kina, mot Ryssland och Mongoliet till

under de senaste fyra kvartalen producerade solcellerna globalt 2600 TWh (8.5% av all elproduktion), vilket gör den något mindre än den globala kärnkraftsproduktionen – och mindre än både vindkraft och vattenkraft, och förstås klart mindre än det fossila (kol+gas cirka 16 600 TWh)

men som framgick av grafen i mitt förra inlägg så växer solkraften snabbare än något annat kraftslag

tittar man på var människorna bor här på planeten, fördelat per breddgrad, så har flest valt att bosätta sig kring 25°N
[bild]

majoriteten av dagens solel [påstår jag] återfinns ungefär 15° längre norrut

[på södra halvklotet bor knapp någon söder om 45°S – ett motsvarande Sverige på södra halvklotet skulle delvis kunna utgöra en del av Antarktis]

så södra halvklotet borde kunna tillgodose mycket av sitt elbehov från solel

men uppe på våra breddgrader – med det långa vintermörkret – bor inte många själar alls, relativt sett, så det är väl för vår skull det behöver utvecklas och byggas kärnkraft då, som en nischprodukt för en apart klick?

i vårt närområde (Skandinavien, Finland och baltstaterna) är det en mix av sol- och vindkraft som byggs ut – de senaste fyra kvartalen ökade elproduktionen från dessa med 13 TWh jämfört med de föregående fyra kvartalen (Ringhals 1 och 2 brukade snitta cirka 10 TWh i årsproduktion)
En del av svaret på ditt "epicentrum" är att BNP och landmassan är väsentligt lägre på södra halvklotet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Solceller på bilarnas tak är en sådan nisch-applikation.
Tänk en lite småbil som typ bara används för lite daglig körning i storstaden, tänk en Toyota Aygo, Hyundai i10 osv, sådana brukar rätt ofta ägas med syfte att vara rena stadsbilar, och kanske köras 2-4 mil om dagen.
De bör kunna få plats med 2 m2 solceller, och med dagens verkningsgrad på 25% så skulle det kunna ge ca 0,5kWh/timme (här i Sverige), så under bra sommardagar så laddas bilen med kanske 6kWh, vilket ger något i häraden 4 mils körning.
Så för vissa ägare av sådana här bilar skulle de inte behöva tanka under nästan halva året.

I solstarkare länder, så skulle de kanske klara sig året om, eller nära på i alla fall.
Täcker vi parkeringsplatser och motorvägar så täcker vi nog även behoven.

• Haha
  • Gilla
Fin_lampa och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Oturligt nog bor 1 miljard människor i det här området med betydligt sämre förutsättningar. Men det verkar inte hindra dem från att bygga solkraft i alla fall.
[bild]
En sak man kan frååga sig är om de dåliga förutsättningarna delvis beror på mänskliga aktiviteter.
Och minskar de med mer solel så finns ju en lite kul förstärkning.
Karta med färggranna områden i grönt, blått och gult som visar spridningen av ett fenomen över en geografisk region.

Det statliga bolaget Vattenfall är mer kapitalistiskt än kommunisttomtarna i Regeringen.

Kärnkraftplaner hotas – Vattenfall ställer krav på staten​

Vattenfall vill inte bära hela kostnaden för slutförvaret av använt kärnbränsle. Det säger vd Anna Borg till TT.

Om bolaget inte får kostnaderna täckta kan de tre till fem nya, mindre reaktorerna på Väröhalvön, där Ringhals ligger i dag, vara i fara. Frågan diskuteras just nu med regeringen.

– För oss är det viktigt att villkoren som vi får i den förhandlingen är tillräckligt bra för att vi ska kunna investera, säger Borg.
Man kanske kan göra så att Vattenfall bildar ett dotterbolag som äger de nya reaktorerna. Och så emitterar det ut obligationer med lång löptid. (Förslagsvis nollkupongare). 30-50 år eller så. Och sedan blir det så att om 50 år eller så ifall det finns några pengar kvar så får obligationsinnehavarna tillbaka så mycket.

Då kan alla kärnkraftsentusiaster lägga in sitt sparande där.

Problem solved.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En sak man kan frååga sig är om de dåliga förutsättningarna delvis beror på mänskliga aktiviteter.
Och minskar de med mer solel så finns ju en lite kul förstärkning.
[bild]
Det är nog mest oturligt väder. Klimatdata för de blåaste delarna verkar tyda på att det är ca 1000 soltimmar per år (mot runt 1800 i t.ex. Stockholm).

Kan det vara en del smog och sådant? Möjligt. Men det blir nog aldrig ett prima läge, fast å andra sidan finns det ju som nämnt av andra en hel del ställen där det är bra att ha solpaneler.

K krfsm skrev:
Det är nog mest oturligt väder. Klimatdata för de blåaste delarna verkar tyda på att det är ca 1000 soltimmar per år (mot runt 1800 i t.ex. Stockholm).

Kan det vara en del smog och sådant? Möjligt. Men det blir nog aldrig ett prima läge, fast å andra sidan finns det ju som nämnt av andra en hel del ställen där det är bra att ha solpaneler.
När jag var i Peking förr om åren så var det nästan alltid smog. Man blev förvånad när det plötsligt en dag var klart väder och man såg att det fanns berg i närheten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När jag var i Peking förr om åren så var det nästan alltid smog. Man blev förvånad när det plötsligt en dag var klart väder och man såg att det fanns berg i närheten.
De har väl fixat det allt eftersom? OS 2008 blev väl startpunkten för att ta itu med problemet.

H HenrikHuslöse skrev:
De har väl fixat det allt eftersom? OS 2008 blev väl startpunkten för att ta itu med problemet.
Renare? Ja. Rent? Nej.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag tror problemet är att Kristersson inte har hittat nån spade ännu.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan skicka en till han. Är det någon som vet adressen?

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Uffe K
Sagerska huset
111 52 Människobyn

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Detta måste ju vara ett av de största fiaskon någonsin i en valrörelse.
Om ni röstar på oss så att vi vinner valet, så lovar vi att "vi ska ta det första spadtaget för ny kärnkraft inom 100 dagar."

Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Dan1891 Dan1891 skrev:
Detta måste ju vara ett av de största fiaskon någonsin i en valrörelse.
Om ni röstar på oss så att vi vinner valet, så lovar vi att "vi ska ta det första spadtaget för ny kärnkraft inom 100 dagar."
Jag håller med.

Konkurrerar med Peter Hultqvist löfte om att "aldrig sitta i en regering som vill gå med i Nato" eller inför valet 2014 lovade Stefan Löfven att Sverige skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Detta löfte uppfylldes inte, och Sverige låg snarare kvar bland de länder i EU som hade högre arbetslöshet.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag håller med.

Konkurrerar med Peter Hultqvist löfte om att "aldrig sitta i en regering som vill gå med i Nato" eller inför valet 2014 lovade Stefan Löfven att Sverige skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Detta löfte uppfylldes inte, och Sverige låg snarare kvar bland de länder i EU som hade högre arbetslöshet.
Denna håller jag som värst.
Mest konkret å bröts omgående

”-Ingen statsrådspost kan vara så åtråvärd att jag vore beredd att dagtinga med min övertygelse, sa dåvarande centerledaren Thorbjörn Fälldin 1976 i en historisk debatt med Olof Palme om sin övertygelse om att Barsebäck 2 inte skulle laddas.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karnkraften-het-fraga-sedan-70-talet

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.