Ossian K Olsson
D djac skrev:
Ja men just EON, som jag är kund hos och därför såklart får mer info från, har varit negativa till förändringen och sagt att de inte vare sig ser behovet eller kan se de positiva effekterna av denna. Tvärtom kommer detta öka kostnaderna eftersom det är mer komplex debiteringsmodell.

Jag köper det och de är nog mer affärsmässiga än en del andra som jag räknar med förstått lite sämre.
När Eon inte ser de positiva effekterna är det samma sak som att de säger att ”vi kommer tjäna mindre pengar på det här”!

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
När Eon inte ser de positiva effekterna är det samma sak som att de säger att ”vi kommer tjäna mindre pengar på det här”!
På ett eller annat sätt ja, det är väl en ganska enkel kalkyl, de får samma debiteringsutrymme, bökigare mätning och debitering, kundtjänst kommer bli nedringda och behövas ökas, minskad kundnöjdhet och sämre tillgänglighet i näten när förbrukningen ska ytterligare tryckas ihop till lågtaxefönstren.

Ovanpå detta så är de elproducenter och deras möjligheter att effektivt matcha produktion och konsumtion, handla, skärs också ner med ungefär två tredjedelar.

D djac skrev:
Jag vet inte men min kompis har ett litet företag, fyra kontorsarbetsplatser med litet tillhörande lager, ingen annan verksamhet och de har effektavgift, vet inte deras säkringsstorlek men de har några laddstolpar där bla gäster kan ladda och upplever att de laddningarna är dyra, så de kan inte förbruka så mycket annars.
MItt lokal nätbolag har också effekttariff på alla företagsabonnemang sedan många år.

D djac skrev:
Ja men just EON, som jag är kund hos och därför såklart får mer info från, har varit negativa till förändringen och sagt att de inte vare sig ser behovet eller kan se de positiva effekterna av denna. Tvärtom kommer detta öka kostnaderna eftersom det är mer komplex debiteringsmodell.

Jag köper det och de är nog mer affärsmässiga än en del andra som jag räknar med förstått lite sämre.
Om de har problem med att denna debiteringsmodell är krånglig, då har de riktigt dåliga debiteringssystem. Vi pratar om script/kod som tar några minuter att skriva - lite längre att verifiera.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Om de har problem med att denna debiteringsmodell är krånglig, då har de riktigt dåliga debiteringssystem. Vi pratar om script/kod som tar några minuter att skriva - lite längre att verifiera.
Nåja, en fundamental ändring i deras system, inklusive testning etc, säkert med externa konsulter, kostar definitivt väldigt mycket men som sagt frågan man behöver ställa sig är bara om det kostar >0kr att ändra och det gör det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Fick mejl idag från E.ON, jag har varit med i deras Effektkoll. Tycker det låter ganska vettigt – men jag är lite orolig att “natten” blir satt till 00–06, som det var i testet.

Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.

Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.

Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Mälarenergi har "effekttid" 07-19 vardagar. Samtidigt sänkte man löpande nätkostnad/kwh med 8,5 öre så nu på hösten har vi gått plus i jämförelse om man inte infört effektavgift. Bergvärme. 11000 kwh/år.

pacman42 pacman42 skrev:
De kör affärssystemet SAP med långt ifrån bara standard funktionalitet. En sådan fundamental ändring i hur faktureringsunderlaget ska genereras är knappast en snabb ändring, dessutom är den landsspecifik och måste regressiontestas.

Man ska inte heller glömma att de har väldigt många kunder och gigantisk datamängd att basera detta på. Om ändringen inte är helt vattentät med felaktiga fakturor till följd så blir det kaos.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
C
B bertalm skrev:
Mälarenergi har "effekttid" 07-19 vardagar.
Intressant... De har till synes gjort en kraftig förenkling av sin modell. Modellen som tidigare annonserades innehöll två olika effektavgifter, en för höglast och en separat för låglast.

Prislista över elnätsabonnemang för privatpersoner med olika säkringsnivåer, inkluderande fast avgift och effektavgifter för hög- och låglast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.malarenergi.se/globalas...ta_elnat_nya-prismodellen_etapp1_20250101.pdf

H henke71 skrev:
De kör affärssystemet SAP med långt ifrån bara standard funktionalitet. En sådan fundamental ändring i hur faktureringsunderlaget ska genereras är knappast en snabb ändring, dessutom är den landsspecifik och måste regressiontestas.

Man ska inte heller glömma att de har väldigt många kunder och gigantisk datamängd att basera detta på. Om ändringen inte är helt vattentät med felaktiga fakturor till följd så blir det kaos.
Precis. SAP är verkligen inte några script som man ändrar på några minuter ! 😆

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
C cpalm skrev:
Intressant... De har till synes gjort en kraftig förenkling av sin modell. Modellen som tidigare annonserades innehöll två olika effektavgifter, en för höglast och en separat för låglast.

[bild]

[länk]
Men vad i helvete betyder "priser inklusive moms är 25%"?

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men vad i helvete betyder "priser inklusive moms är 25%"?
Det är ett uttryck för det vi noterat i dessa trådar, kan man elkraft så är det sällan man förstår ekonomi :)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:

Lättare hos Hogia då...

Zebehn Zebehn skrev:
Jag har inte fått mejlet än, men det här är maffiametoder.
Oavsett hur sparsam du använder el det kommer man alltid att ha en topp, kanske till och med tidigare eftersom man håller det lågt under dagen, och kommer att straffas för det.
Och vem är det som övervakar att allt går rätt till? Jo våran EXPERTMYNDIGHET Ei (Elmarknadsmyndigheten) Man kan bara skratta åt det.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.