Förutsättningar:
Elförbrukning 22000kWh
115m2 i 1,5 plan
Nedre plan
Direktverkade el golvvärme ca 35m2
Direktverkande el radiatorer i 2 sovrum
LLVP med halvbra spridning
Övre plan
Direktverkande el radiatorer
Mekanisk frånluft
Solcells anläggning om ~13kW
Tak isolering 250mm (minrealull)
Vägg isolering 160mm (minrealull)
Golv isolering 200mm (minrealull)
Torpargrund på plintar
Målet är att komma ner mot 7-8000kWh per år
Det finns plats för en innerdel till BVP/LVVP
Teoretiskt sett skulle det gå att få in vattenburen golvvärme på bägge planen. Golven nere är UGLY enl frugan
Vattenburna Radiatorer nedre plan = svårt
Vattenburna radiatorer övre plan = Enkelt
Att isolera upp taket bör ge god effekt. Men måste göras utifrån, Takpannorna är ~45år underlagspapp och spont saknas. God ide att lägga på 100-200mm isolering är man ändå är igång?
Torpargrunden går det att göra något vettigt där? nu står där en avfuktare. Idag bygger man väl med "fylld torpargrund" Dvs fylla upp den med leca. Skulle det fungera / vara något att göra här?
Vad är ve när det kommer till uppvärmningsystemet.
Kan tillägga att jag kan utföra i stort sett allt arbete själv
Elförbrukning 22000kWh
115m2 i 1,5 plan
Nedre plan
Övre plan
Mekanisk frånluft
Torpargrund på plintar
Teoretiskt sett skulle det gå att få in vattenburen golvvärme på bägge planen. Golven nere är UGLY enl frugan
Att isolera upp taket bör ge god effekt. Men måste göras utifrån, Takpannorna är ~45år underlagspapp och spont saknas. God ide att lägga på 100-200mm isolering är man ändå är igång?
Torpargrunden går det att göra något vettigt där? nu står där en avfuktare. Idag bygger man väl med "fylld torpargrund" Dvs fylla upp den med leca. Skulle det fungera / vara något att göra här?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ditt hus är bättre isolerat en mitt. Ändå förbrukar ni en massa mer el.schnyggve skrev:
Förutsättningar:
Elförbrukning 22000kWh
115m2 i 1,5 plan
Nedre plan
Övre plan
Mekanisk frånluft
Torpargrund på plintar
Hur gamal är Din LLVP ?
Hur många bor i huset?
Hur mycket el är uppvärmning?
Spontant kan det vara värt att sätta en, eller två nya LLVP
Ja spontat känns det som att ni har överdrivet hög förbrukning? Fel på värmepumpen? Köldbrygga eller hål någonstans? Jag hade nog börjat med att sätta en LLVP på ovanvåningen och sen utvärderat innan jag gjort något mer. Kanske slagit av golvvärmen där nere helt om det inte finns annan värmekälla.
Nu bor jag inte där än...
Men det är två personer i 60 års åldern.
~4000 hushållsel
~2500 Varm vatten
Bägge är åt det höga hållet. Men hushålls elen blir ju till stor del värme den också. Det finns varken pool eller hönshus varken på denna fastighet eller hos grannarna.
Men det är två personer i 60 års åldern.
~4000 hushållsel
~2500 Varm vatten
Bägge är åt det höga hållet. Men hushålls elen blir ju till stor del värme den också. Det finns varken pool eller hönshus varken på denna fastighet eller hos grannarna.
Du får nog ingen större besparing på att sätta in vattenburet när man jämför med LLVP, det är mer en komfort, estetisk och värdehöjande fråga isåfall. En bra märkes LLVP kostar 25-30 000kr. En LV eller BV pump ca 100 000kr sen plus konverteringen så hamnar ni på 200-300 000kr i slutändan. Svårt att få ihop kalkylen där såvida du inte kan rörmokeri och göra allting själv. 🥲schnyggve skrev:
Jag själv hade velat konvertera våra radiatorer till golvvärme av komfortskäl men kommer inte löna sig på typ 100 år om ens det. 😅
Jag hade bott in mig först innan några drastiska åtgärder. 😆
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
OCH kontrollera att luftvärmepumpen fungerar, och är rätt inställd.F Fideliox skrev:
Vårt första hus var på 116 kvm (köpte 1991, flyttade till nuvarande 1998), det var byggt 1984 på 116 kvm med vatteburen el värme, alltså en elpanna. Vi låg på ca 20 000 kwh.
Men alltså helt utan någon form av värmepump.
Så om man jämför med ditt hus verkar det inte som värmepumpen ger någon besparing alls.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag trodde det var en familj med 3 tonåringar som duschar en timme om dagen och har elradiatorerna på sina rum inställda på 25 grader samtidigt som de sover för öppet fönster hela vintern. Typ.schnyggve skrev:
Nu är ovanstående siffror förmodligen en uppskattning från energideklarationen, men är väl enligt någon schablon. Det går alltså åt 15 500 kWh per år för att värma kåken! Helt absurt. Huset är rätt bra isolerat, det är vissa nutida husfabrikanter som kör på 195 mm i väggarna exempelvis, så det är en marginell skillnad mot vad "ert" hus har. Vet ni vad solcellerna ger?
Mitt tips är att ni börjar med att stänga av den elektriska golvvärmen helt, om det är uthärdligt, annars sätt termostaten så lågt det går. Ställ sedan in LLVP på 22 grader, hög fläkthastighet. Elradiatorerna ställs in på 18 grader. Se till att ha dörrarna i huset öppna åtminstone dagtid för värmespridningens skull, det finns säkert familjemedlemmar som gärna sover med stängd dörr nattetid. Och låt installera en LLVP till, som @Fideliox föreslår!
Hur gamla är dina fönster och i vilket skick?schnyggve skrev:
Förutsättningar:
Elförbrukning 22000kWh
115m2 i 1,5 plan
Nedre plan
Övre plan
Mekanisk frånluft
Torpargrund på plintar
Mekanisk frånluft vs värmeåtervinning gör enorm skillnad.
Om du börjar där tillsammans med tilläggsisolering i taket så halverar du antagligen förbrukningen.
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Hade ungefär samma förutsättningar när vi köpte vårt hus. Bytte till luftvattenpump med golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. Halverade i princip förbrukningen.
Ett inlägg som egentligen handlar om Sveriges elförsörjning, men med bra exempel på energieffektivisering från elvärme till bvp: https://second-opinion.se/skulle-inte-behova-bygga-ut-elsystemet-pa-tio-ar/
Vad tror ni om FTX?
Jag kör utan värmepatronen inkopplad.
Är ju dumt att skicka värmen rakt ut, som jag förmodar att du gör?
För 20 år sen stängde jag av direktelen. Värmer hela bodelen med en större täljstensugn.
Jag kör utan värmepatronen inkopplad.
Är ju dumt att skicka värmen rakt ut, som jag förmodar att du gör?
För 20 år sen stängde jag av direktelen. Värmer hela bodelen med en större täljstensugn.
Beror ju på var huset ligger tänker jag. I vårt hus byggt 2005, skåne, med mekanisk frånluft och luftvatten förbrukar vi 7000kwh per år. FTX hade kanske sparat 1000kwh eller något? Orimlig återbetalningstid. Men bättre inomhusluft dock.H Hybro skrev:
Jag kör BVP och FTX, ville främst ha en bättre inomhusluft när jag installerade FTX då jag konverterade från FLVP till BVP. Hamnar mellan 4500-5000 kWh/år i uppvärmning och varmvatten enligt separat elmätare på BVP på ett hus med 220 kvm Atemp.H Hybro skrev: