S
Vattenfall meddelar via epost/hemsida att man inför kvartspris från juni i år. Alla som har timpris flyttas automatiskt till 15-minuterspris.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/kvartsmatning-och-kvartspris/

Mycket bra info/skrivet men jag undrar lite över kvartsprisets koppling till timpris/Nordpol.
Kommer 15- minuterspriserna att listas (offentligt), och däred kunna användas för styrning av elektronik, precis som timpriset är idag. Vem beslutar om 15-minuterspriserna?

Hoppas inte detta diskutterats i forumet redan, men jag har sökt och hittar inget, vilket förvånar mig. :)

Redigerat:
Som jag förstått det så är det Nordpools spotpris som går över till pris per kvart istället för timme. Något timpris kommer alltså inte finnas kvar på Nordpool. Kvartspriserna utgår jag från kommer listas där timpriserna tidigare listades och priset fortsätter sättas på samma sätt som nu. Alltså ingen skillnad alls mot nu, bara att perioderna per dygn blir fler.

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Och när det är infört så kommer med stor sannolikhet även effektavgiften att justeras så att den kanske kommer att gälla fyra sammanhängande kvartar så att man inte längre kan fördela en stor last på två olika timmar. Eller så kommer de att justera så att den räknas på kvartar istället för på timmar som nu är gällande för Ellevio.....

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Jag tror på det första alternativet. Att jaga så korta toppar som en kvart ger inte någon nytta. En timme är lagom. Men det blir sannolikt ett glidande medelvärde som du nämner. Men jag har inte sett någon nätägare som sagt något konkret.

D Daniel 109 skrev:
Men jag har inte sett någon nätägare som sagt något konkret.
De lär nog vänta tills kvartspriserna är införda, sedan kommer nog justeringen.....

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Det blir bra med kvartspriser, men jag måste ju justera min kod...

Gissningsvis så kommer det att bli några start/stopp på billaddning mm som inte är optimala utifrån batteriets uppvärmning - men det blir nog bra ändå.

Enskilda kvartar kan dock dra iväg mycket mer i pris än idag, så priserna kommer kanske att bli ännu mer slagiga.

Nu har även jämtkraft informerat sina kunder om övergången till kvartspriser den 11 juni. Så detta är ju jätteintressant, hur det påverkar elmarknaden. Någon som har några teorier om hur t ex laddningsappar och andra styrsystem för olika elförbrukare kommer att omprogrameras? måste bli ytterligare möjligheter till att kunna göra optimeringar?

Jag kör samma logik som innan, optimera maximalt efter billigaste timmen, näst billigaste osv. Jag fyller bara i fjärde billigaste kvarten istället.

Edit: jag bränner ändå full effekt under minst tre timmar per natt. Ofta fyra...

Attitudeswe
Varför bränna effekt på natten när det är billigare på dagen?

Bilen är ju hemifrån dagtid, men vattentanken kan vänta till grannen har sol på taket...

Diagram över elförbrukning dygnet runt med staplar för konsumtionsmönster och linjer för snittpris, arbetsdagar och helger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
styren
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför bränna effekt på natten när det är billigare på dagen?

Bilen är ju hemifrån dagtid, men vattentanken kan vänta till grannen har sol på taket...

[bild]
För att jag behöver ladda bil under natten. Den är ute och kör på dagen

Är det någon webbtjänst som redan erbjuder ett API för kvartspriserna?

Det går ju att publicera priserna varje kvart redan nu, man kopierar ju bara timpriset till fyra kvartar, Frågan är intressant då man gärna hade velat testa av APIet i förväg...

Attitudeswe
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Nu har även jämtkraft informerat sina kunder om övergången till kvartspriser den 11 juni. Så detta är ju jätteintressant, hur det påverkar elmarknaden. Någon som har några teorier om hur t ex laddningsappar och andra styrsystem för olika elförbrukare kommer att omprogrameras? måste bli ytterligare möjligheter till att kunna göra optimeringar?
Kommer antagligen inte funka... Och man kan ju undra varför man inför kvarts pris ..Knappas att det blir billigare och bättre för konsumenten :(

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du har kanske lagt märke till att priserna kan skilja väldigt mycket från en time till nästa. Variationen både i tillgång och efterfrågan ät helt enkelt så snabb att en upplösning på heltimmar blir för grovt.
En bättre fungerande marknad gynnar även konsumenter.

• Gilla
SnyggPer och 2 till
  • Laddar…
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja:

[länk]
Funkar denna på Raspberry PI 4? Förhoppningsvis så ändras Nordpool koden (som jag har installerad idag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.