Hej, Jag har en fråga ang att jobba utomlands. Jag har
fått möjligheten att åka till england och arbeta åt ett
engelskt företag. Fungarar mitt Elcertifikat där eller
måste jag ta ett nytt certifikat i England?

MVH
Robin

Du får kolla med den engelska myndigheten för elinstallationer alt ringa elsäkerhetsverket och fråga.

Ett elcertifikat är ju inget annat än ett yrkesbevis så det behöver man inte ha över huvud taget för att arbeta som elektriker, om man på nått annat vis kan styrka att man är kvalificerad. Jag har arbetat i andra länder och jag har aldrig visat nått Elcertifikat, så jag är rätt övertygad om att det inte ska vara några problem.
Se bara till att du har alla dina papper översatta till engelska.

Tänk på att du måste lära om. Brittiska elsystem skiljer sig från svenska, bland annat vad gäller förläggningssätt, dimensionering och hur grupperna är uppbyggda. Till exempel är stickpropparna är avsäkrade, kabeln dras i en ring så att man har två ändar vid dvärgbrytaren. Som är på 32A...

Du får utföra elinstallationer utan behörighet förutsatt att du låter arbetet undersökas av en inspektör men ska du jobba själv får du ordna en behörighet. Det finns flera organisationer som har rätt att utfärda sådana:http://electrical.theiet.org/building-regulations/part-p/certification-schemes.cfm

Jag vet dock inget om vilka krav som ställs.

Drar de grupperna i en ring?! Är de dum i huvudet? Då får de ju dubbelt så många rör och trådar att koppla i centralen ju!

//Patrik

Inte nödvändigtvis...det blir ju färre grupper, och man sparar koppar och säkringar på det. Se det som två gruppledningar (med samma säkring, fast högre märkström än "normalt") som är ihopkopplade längst bort. Den ena grenen hjälper den andra att utfylla belastningskrav och utlösningsvillkor för alla ställen utmed ringen. Man kan då välja en klenare area än om de skulle vara separata. Hur bra det är vet jag dock inte. Huvudskälet var kopparbesparingen vill jag minnas.

"If the load is evenly split across the two directions, the current in each direction is half of the total, allowing the use of wire with half the current-carrying capacity. In practice, the load does not always split evenly, so thicker wire is used."

Som kommunism; bra på papperet, värdelöst i praktiken.

//Patrik

Verkar lurigt med ringmatning i en bostad. Någon ledare i ringens enda kan vara bortkopplad utan att användaren märker det. Då kanske kabeln överlastas samt att utlösningsvillkoret kanske inte är uppfyllt.

Tobbe_3 skrev:
Verkar lurigt med ringmatning i en bostad. Någon ledare i ringens enda kan vara bortkopplad utan att användaren märker det. Då kanske kabeln överlastas samt att utlösningsvillkoret kanske inte är uppfyllt.
Det är precis det som gör det till ett urbota dumt system... Men att britterna skulle svälja stoltheten och inse detta :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.