3 740 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vart får en kopplingsdosa sitta
Jag är tillbaka, eftersom jag inte har någon elektriker på den arbetsplats där jag är nu så ställer jag frågan här. Är det tillåtet att sätta en kopplingsdosa för att fördela ström innanför ett ventilations hål som sitter i köket?
Det kommer då bara att vara för den elektriker som behöver komma åt att dra bort ett plast ventilations galler och öppna en dosa. Gallret är för trångt att komma in igenom om du har dasslock till händer som vissa av mina kollegor, men inget en normalskapt man inte kommer åt, kanske 7x30cm.
Det kommer då bara att vara för den elektriker som behöver komma åt att dra bort ett plast ventilations galler och öppna en dosa. Gallret är för trångt att komma in igenom om du har dasslock till händer som vissa av mina kollegor, men inget en normalskapt man inte kommer åt, kanske 7x30cm.
Inte tillåtet så som jag förstår det! Dosan blir ju dold om du placerar den där. Elektrikern skall ju hitta försthitta dosan bakom gallret,vilket inte är det lättaste om han inte satt den där själv! Borra ut dosan så man ser den på väggen!
Montage av elutrustning i ventilations kanaler är olämpligt om dom inte tillhör vent anläggnings funktionen.
Det samlas ofta mycket damm och brännbart fett i kanaler. Jag skulle inte använda den lösningen.
Det ställer krav på hög IP klass alltså fukt o dammtätt.
Ett tips:
Om du nu skall hålla med el, välj då inga lösningar som ligger utanför "god elpraxis". Dagens rena föreskrifter har blivet färre med åren. Allt mer av god god installationspraxis styrs i svensk standard, ElL-AMA och en välutbildad yrkesman som skall ha kunskap att göra riskbedömningar med olika lösningar.
Det samlas ofta mycket damm och brännbart fett i kanaler. Jag skulle inte använda den lösningen.
Ett tips:
Om du nu skall hålla med el, välj då inga lösningar som ligger utanför "god elpraxis". Dagens rena föreskrifter har blivet färre med åren. Allt mer av god god installationspraxis styrs i svensk standard, ElL-AMA och en välutbildad yrkesman som skall ha kunskap att göra riskbedömningar med olika lösningar.
Redigerat:
Tack!Tobbe_3 skrev:Montage av elutrustning i ventilations kanaler är olämpligt om dom inte tillhör vent anläggnings funktionen.
Ett tips:
Om du nu skall hålla med el, välj då inga lösningar som ligger utanför "god elpraxis". Dagens rena föreskrifter har blivet färre med åren. Allt mer av god god installationspraxis styrs i svensk standard, AMA och en välutbildad yrkesman som skall ha kunskap att göra riskbedömningar med olika lösningar.
Nu dyker en ny fråga upp. Får hela slangar ligga så att de går igenom ventilationen över köks skåpen, eller måste jag fälla in den i taket?
Där är jag lite osäker.
Men generellt är el och köksimkanaler en olämplig kombination eftersom ett mindre elfel i en kanal orsaka en brand i matfettet och dammet. Finns det ingen bättre lösning.
Det är aldrig bra att blanda olika installationer på det sättet. Det kan t.ex bli problem vid sotning eller annat underhåll speciellt om kanalen fortsätter till andra lägenheter. Sedan är miljön i kanalen nog ingen bra miljö för plastslangen på sikt.
Jag skulle hellre välja en plastkanal ovanför skåpen där den knappt syns.
Det är ofta vettigt att lägga olika instalationr av el eller rör där "folk" förväntar att dom finns. Detta eftersom många repatörer om tio år inte har med ritningar om det finns några. Det minskar risken att inst blir skadade i ett senare skede.
Men generellt är el och köksimkanaler en olämplig kombination eftersom ett mindre elfel i en kanal orsaka en brand i matfettet och dammet. Finns det ingen bättre lösning.
Det är aldrig bra att blanda olika installationer på det sättet. Det kan t.ex bli problem vid sotning eller annat underhåll speciellt om kanalen fortsätter till andra lägenheter. Sedan är miljön i kanalen nog ingen bra miljö för plastslangen på sikt.
Jag skulle hellre välja en plastkanal ovanför skåpen där den knappt syns.
Det är ofta vettigt att lägga olika instalationr av el eller rör där "folk" förväntar att dom finns. Detta eftersom många repatörer om tio år inte har med ritningar om det finns några. Det minskar risken att inst blir skadade i ett senare skede.
Redigerat:
Jag har en köks imkanal som kommer att gå ut ovanför skåpen. Det är inte tillåtet att trycka in luft i husets system så jag måste ha en kolfilterfläkt, därav blir det nog inte så mycket matfett där uppe. Jag kommer att ha det så här att det sitter en kolfilterfläkt på undersidan av överskåpet som trycker upp luften till ett utrymmet över överskåpen. Där kommer jag att ha ett utsläpps hål så att övertrycket som blir inte kan trycka upp luft i systemet, utan kan komma tillbaka ut i köket. Det är med andra ord inget ventilationsrör som sotaren kommer att göra rent utan snarare något som den stackars rivare som river köket får ta skiten ifrån.Tobbe_3 skrev:
Ett annat alternativ är att borra ett hål i överskåpet och låta elslangen gå inne i köksskåpet, men det känns också lite konstigt och lite fult, men å andra sidan går det ju lätt att dölja genom att jag sätter det översta hyllplanet tillräckligt högt. Sen får jag bara täcka för den lilla bit som sitter så att den utsätts för ventilationsluft med gipsbruk eller vad jag nu har hemma för att täta runt röret. Men den första lösningen känns säkrare om någon får för sig att riva överskåpen. Förvisso har redan elektrikern lagt en massa kablar i under skåpen, men de syns ju lätt så där skulle jag bli förvånad om en rivare börjar dra ner dom innan han tittat in så att det inte ligger något kvarglömt köks silver eller annat (typ koppar
Men jag ska fortfarande dra ett hål i skivan som jag täcker mellan taket och överskåpen och sätta dosan i den eller får jag sätta den innanför venthålet i taket så att den går att se om jag vänder locket på venthålet rätt?
Klicka här för att svara