Hade problem med en LED-belysning och skulle felsöka convertern, varvid jag lyckades kortsluta fas och jord :blushing:.

Belysningen är fjärrkontrollerad med dimmer-funktion (som jag inte vet om den sitter i convertern eller styrningen). När problemet var löst noterade jag ett brummande ljud från styr-relä/dimmer även när LED är släckt. Det brummade rentav mindre vid tänt.

Brummet hörs ej när allt är ihopmonterat, så jag vet inte om det är normalt och alltid har brummat, eller om relä/dimmer tagit stryk av jordslutningen och nu ligger och "läcker ström" i tid och evighet, vilket ger mig än mer samvetskval för mitt misstag.

Hur kan jag ta reda på vilket? Kan jag mäta på reläet??? Mäta ström vid släckt ljus - vad borde den ligga på?

P.S. Jag vet ej om relä var till- eller frånslaget vid kortslutningen.

Har en converter till en LED-lampa vid sängen. Converern tjuter högfrekvent när lampan är släckt, men slutar så fort den tänds. Trodde först att jag fått tinnitus.

Vid närmare kontroll av ledningarna hade jag inte alls kortslutit genom något relä eller dimmer. Bara proppskåpet tur och retur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.