Hej,

Vi håller på att totalrenovera badrummet i våran lägenhet.

Blir lite "nervös" eftersom de inte verkar ha koll på elinstallationen.

Vi hade ett möte veckan innan de började riva, då vi berättade hur vi ville ha det, placering av spotar, strömbrytare osv...

När jag kom hem häromdagen hade dom dragit fram kanalisationen till allt, men det visade sig vara fel. Spotarna på fel plats, dubbeldosan för tvåfacksramen liggande istället för stående. Dessutom hade de glömt bort att dra fram för PAX-fläkten...

I tvåfacksramen skall jag ha en kronomkopplare för spotarna, belysning i badrumsskåpet, samt termostaten för golvvärmen.

De har dragit fram ALLA slangar till dubbeldosan, och har tänkt att även använda denna som kopplingsdosa.

1. Är det godkänt?
2. Får det plats? Ink. matning, handdukstork, PAX-fläkt, belysning samt uttag i badrumsskåp, spotar i tak, golvvärme. Tycker det låter väldigt trångt, samt känns det som rent fusk.

När jag frågade varför de inte satt upp en kopplingsdosa får jag till svar att det inte är godkänt. Då svarade jag att om dom sätter dosan 225 cm från golv hamnar den i oklassat område.

Har jag rätt eller fel?

Kopplingsdosor får inte placeras i vissa områden.

Den tänkta kopplingsdosan hade hamnat ca 1,5m från duschmunstycket, vi ska även ha vikbara väggar i glas i duschen.

Ja, det där lät ju inte alls bra. Låter som att din elektriker har dålig koll. Säker på att det är en behörig elektriker och inte en kille från byggfirman?
Kopplingsdosor brukar man vända och sätta ut mot intilliggande rum. Brukar vanligtvis inte vara något problem.
Att koppla allt det där i apparatdosan kommer inte funka.

//Patrik

Eftersom jag är på jobbet när hantverkarna är här så vet jag inte.
Jag misstänker att ngn från byggfirman har gjort det, och att elektrikern kommer hit och kopplar allt.

Men är jag fel ute ang. dosan 225cm från golv?
Jag frågade en kompis som är elektriker, och han läste högt för mig ur de nya reglerna och sa att det inte ska vara några problem att sätta den där...

Vill helst inte ha dosan ute i hallen.

fehe skrev:
Den tänkta kopplingsdosan hade hamnat ca 1,5m från duschmunstycket, vi ska även ha vikbara väggar i glas i duschen.
Där och dessutom på den höjd du nämnde tidigare finns inga invändningar öht. Däremot blir det som PH nämner mycket oproffsigt att försöka koppla allt detta i apparatdosorna, helst ska man undvika omfattande kopplingar där. Bättre att utnyttja takdosor eller vid behov sätta logiska kopplingsdosor.

Ip-klass mässigt borde det väl inte vara några större problem med installation i zon 3, som träder in efter 0,6 m från vikväggen? Där gäller väl IP 21. Däremot lät det ju väldigt trångt att försöka göra alla kopplingar i apparatdosan.

fehe skrev:
Eftersom jag är på jobbet när hantverkarna är här så vet jag inte.
Jag misstänker att ngn från byggfirman har gjort det, och att elektrikern kommer hit och kopplar allt.

Men är jag fel ute ang. dosan 225cm från golv?
Jag frågade en kompis som är elektriker, och han läste högt för mig ur de nya reglerna och sa att det inte ska vara några problem att sätta den där...

Oberoende vem som gjort det är det ett dåligt utförande som du direkt bör begära att de gör om på ett bra sätt. Dosan behöver du som sagt inte ha ut mot hallen heller, det är en gammal regel som lever kvar i många snickares, (och kanske även andras) dunkla minne.

fehe skrev:
Är det snyggare att ha den i det nykaklade badrummet då? :rolleyes: (Eller vad ni nu kommer använda att klä väggarna med)

//Patrik

OK!

Skönt att veta att jag inte skällt på dom i onödan :)

Får se om det är åtgärdat när jag kommer hem från jobbet imorrn...

Med facit i hand gjorde jag nog rätt i att inte åka med tjejen till Thailand under renoveringen, för då hade jag fått ett mindre utbrott vid hemkomsten.

Tack för alla snabba svar!

Patrik:

Jag förstår din tanke, men kaklet blir vitt precis som doslocket så jag får försöka leva med det :)
Kan dom på nåt bra sätt lösa en dosa i hallen får dom gärna göra det!

Sätter man ingen takdosa så brukar iallafall jag oftast sätta kopplingsdosan i linje med strömbrytarna

Låter för övrigt amatörmässigt utfört, även att man felplacerat och glömt bort vissa saker.

Du bör begära att få se elfirmans behörighetsbevis. Och kolla sedan med elfirman att det verkligen är deras personal som varit på plats. Alternativt så kan du kontakta elsäkerhetsverket och kontrollera att firman har behörighet. fats då måste du får reda på från byggfirman vilken elfirma de anlitar.

OM du skall ha golvvärme så begär att få ta del av mätprotokollet från isolationsmätningen som skall göras innan man flytspacklar. Den fuskas det ofta med om det inte är en behörig elektriker som installerar (och ibland även med en behörig).

Var går egentligen gränsen för vad som är lämpligt i en apparatsdosa då? Antag att matningen till dosan kommer underifrån, och skall styra ett antal lampor i taket, eller tvärtom. Får man då inte gå ut med en slang per förbrukare från denna apparatdosa? Jag menar, är detta fall verkligen helt uppåt väggarna så länge som det finns plats?? Det som inte hör hemma i denna apparatdosa är PAX-fläkten och handdukstorken (som man kanske också vill styra med strömbrytare) och några överkopplingar, t.ex fas till uttaget i badrumsskåpet.

Finns det en dimmer och transformator med i den här installationen också?

Jag kommer använda hide a lite LED spotar, med en jollyconverter som dimmras med kronomkopplaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.