Hej.

Den gamla ägaren har ansett sig behöva ytterligare några uttag och helt sonika kopplat in en gammal skarvsladd "ojordad typ modell lampsladd ungefär" permanent genom att göra ett litet hål undertill i ramen på ett vägguttag och sedan koppla in sig inne i vägguttaget.
Sen ligger "sladden" lös längs golvet...

Nu har jag även ett liknande behov och tänkte därmed fixa till det enligt konstens alla regler och därmed även åtgärda de gamla bristerna.

Förutsättningar: 80-tals hus, ojordat, torrt utrymme inomhus. Öppna upp väggar känns överkurs, tror det går att få ok estetiskt genom att gå via golvlisten.

Är det EKRK(kulo) som är den lämpligaste kabeln? Vägguttagen (och hela rummet) är ojordat, men jag tänkte ev ändå ta en 3g1,5 kabel, ifall man "jordar allt" i framtiden. Är det OK? Naturligtvis kopplas inget nytt jordat uttag till denna kabel utan ett ojordat. Verkar som att EKRK har en biledare, vad gör man med den när ingen jord finns?

Är det OK att gå ut med en EKRK(kulo) från ett infällt vägguttag (modell 80-tal, så det ser nästan ut som dagens utanpåliggande) genom att göra ett litet lagom stort hål i ramen? Det som spontant känns tveksamt är ju saknaden av dragavlastning, men det är kanske inget problem när man klammrar kulon? Hur tätt ungefär skall man klammra och förslag på klammer som finns på konsumentställen typ CO, k-rauta eller liknande?

Jag är medveten om att det är en konst att klammra kulo, men det handlar mest om att få det snyggare och framförallt säkrare än vad det är just nu.

EKRK är lämpligaste kabeln, ja.
Du kan göra som du tänker och dra EKRK 3G1.5 och bara vika undan biledare och skyddsjord i bägge ändar, alltså inte klippa (men det låter som att du är förståndig nog för att inte klippa).

Tips när du ska klamra:

Mät alltid avståndet 5 cm vid böjar och vid uttag osv. och gör markering med en penna.
Om det är ett kort avstånd (1-1.5 m) så kan du mäta avståndet mellan de två markeringarna och sedan dividera den med olika siffror (Ex. 89,3 cm / 4 klammer) tills att du kommer inom ramen 20-24 cm. Då får du fram vilket klammeravstånd du ska använda.

Är det en lång bit att klamra så kan du använda dig av klammeravståndet 23 cm ända tills att du har dryga metern kvar tills den andra markeringen. Då kan du utföra samma procedur som jag nyss nämnde tills att du kommer så nära 23 cm som möjligt.
Gör man så så blir det väldigt svårt att se att det är ett aningen annat klammeravstånd sista metern.

För att få kabeln helt slät mot golvlisten så kan man ha en böj på kabeln som man sedan flyttar fram när man trycker kabeln mot listen. Perfekt resultat!

LETTI-klammer ska du använda. Kulo = LETTI.
Det finns TKK också, fast det blir långt ifrån lika snyggt med dem.

Lycka till!

//El-Patrik

Frebbe skrev:
Det som spontant känns tveksamt är ju saknaden av dragavlastning, men det är kanske inget problem när man klammrar kulon?
Dragavlastningen (eller bristen) på är inget problem med klamrad kabel (fast installation). Det finns normalt ingen direkt dragavlastning på ett utanpåliggande uttag eller utanpåliggande kopplingsdosa, utan man anser nog att klamringen ska förhindra "drag i kabeln".

Tack för era svar. Låter bra med andra ord.
Kom på att vid ett ställe (ett annat rum) är VU jordat, vilket så klart är bra, men hur gör jag med biledaren där? Kopplas ihop med jord på gamla VU bara? Kopplas ihop med jord i båda punkterna? Eller inte kopplas till jord alls?

Tips på vart man köper Letti klammer i sthlm? Måste man ha verktyget också? Känns snart som jag får ringa min kära elektriker... Finns några "kopior" av letti som "nästan är lika bra"?

Frebbe skrev:
Tack för era svar. Låter bra med andra ord.
Kom på att vid ett ställe (ett annat rum) är VU jordat, vilket så klart är bra, men hur gör jag med biledaren där? Kopplas ihop med jord på gamla VU bara? Kopplas ihop med jord i båda punkterna? Eller inte kopplas till jord alls?

Tips på vart man köper Letti klammer i sthlm? Måste man ha verktyget också? Känns snart som jag får ringa min kära elektriker... Finns några "kopior" av letti som "nästan är lika bra"?
Finns det jord så bör biledaren anslutas till denna i minst en ände.

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1977

LETTI-klammer.

Ja, du behöver inslagsdonet. Finns två inslagsdon. 8 mm och 10 mm. Du ska ha 8 mm.
LETTI 8, enbent, för EKRK 3G1.5 är klammern du ska ha.
//Patrik

Redigerat:
Det räcker att ansluta bi ledaren i den matande ändan. Bör finnas på byggvaruhus. APK klammer är ett alternativ, men den kräver ett speciellt verktyg vid i spikning. Spikingen gör man UTAN kabel, för att sedan klämma ihop klammern försiktigt med kabeln i.

Frebbe skrev:
Känns snart som jag får ringa min kära elektriker...
Eftersom att du är tvungen att köpa inslagsdon för 400 kr, klammer för 300 kr, Kabelring på 50 m för kanske 600 kr, osv osv. så kanske det egentligen är billigare att anlita en elektriker någon timme.
Då får du bara betala för det material som behövs plus att det är en person med vana att knacka kulo som kommer (får vi väl anta i alla fall) .
Plus att det blir helt lagligt klamrad kabel.

//Patrik

Tobbe_3 skrev:
APK klammer är ett alternativ, men den kräver ett speciellt verktyg vid i spikning. Spikingen gör man UTAN kabel, för att sedan klämma ihop klammern försiktigt med kabeln i.
APK klammer tycker jag är ett bra alternativ och enstaka sådana kan du spika utan specialverktyg. Ta någon passande bit plattjärn eller tångskaft eller.... Det är ju inte lika smidigt som rätt verktyg men det funkar. Förborra en liten bit så blir det ännu enklare.

Försök att inte skrapa bort färgen när du klämmer ihop klamren så ska du se att det kommer att se riktigt proffsigt ut d^_^b

Patrik_Hed skrev:
Eftersom att du är tvungen att köpa inslagsdon för 400 kr, klammer för 300 kr, Kabelring på 50 m för kanske 600 kr, osv osv.
Men så illa behöver det inte bli. Skippa donet. 25 APK klammer för 19 spänn på Classe. 10 meter kabel 99 spänn till hos samma Classe.

Nu ska vi väl inte uppmuntra till hemmapul, men detta verkar väl vara ett av de mindre olämpliga projekten med en rätt lämplig person.

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Eftersom att du är tvungen att köpa inslagsdon för 400 kr, klammer för 300 kr, Kabelring på 50 m för kanske 600 kr, osv osv. så kanske det egentligen är billigare att anlita en elektriker någon timme.
Då får du bara betala för det material som behövs plus att det är en person med vana att knacka kulo som kommer (får vi väl anta i alla fall) .
Plus att det blir helt lagligt klamrad kabel.

//Patrik
Dom grejorna finns i småförpackningar samt metervara på byggvaruhus m.m.

Mikael_L skrev:
Ett sånt här funkar utmärkt för den som inte ska slå in APK hela dagarna i ända.
Ja det där är ju rena lyxen mot mina förslag d^_^b

Tobbe_3 skrev:
Dom grejorna finns i småförpackningar samt metervara på byggvaruhus m.m.
Även LETTI-klammer och inslagsdon?

Kabel, ja. TKK, ja.

//Patrik

Låt säga att man skall slå i Letti om listen är av hårt trä och väggen av spröd puts på betong, brukar ni sätta stiftet i väggen eller listen?

Självklart i listen. Jag har aldrig stött på en golvlist som är för hård för att slå i en LETTI-klammer. Då har du antingen inget islagsdon eller så är du lite svag i armen. ;)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.