Kopplas elpatronen(1-fas 1KW) in (o vvb sätts på) löser jfb ut medetsamma, började förekomma sen igår, vvb är bara ca 1år gammal.
Det som gjordes igår var bara att vattnet stängdes av tillfälligt pga en vvs reparation, den har fungerat tidigare.

Hur felsöker jag på ett korrekt sätt?

Stängdes beredaren av före vattnet stängdes av? Om inte så är väl risken att isoleringen skadades av ett kort ögonblicks torrkörning.

Prova att ohmmäta mellan jord och fas på anslutningssladden till vvb/elpatorn (utan spänning och utan att den är inkopplad)

Ohmmät även mellan nolla och skyddsjord...

Den mätningen ger inte mycket, om inte fas och nolla är bortkopplade från övrig elanläggning allpoligt. (förutom skyddsjord)

"utan att den är inkopplad" lär väl innebära att den är bortkopplad? ;)

Bara för att man stänger av vattnet så rinner inte beredaren tom då det sitter en backventil på inkommande och varmvattnet tas ut i toppen.

Så det är troligen 2 oberoende händelser.

Protte

Du måste isolations mäta elpatronen. Megga kallar vi det för man skjuter med en hög späning mellan Belastning och mot jord. Då visar det sig om det e patronen som läcker mot jord. Vilket jag skulle satsa en hundring på. Du kan koppla bort kablarna som sitter på elpatronen under kåpan och sen försöka slå till säkringarna eller om du hade en allpollig brytare före. Försök att isolera kabelskorna med eltejp menas du testar. Men gud detta sa inte jag.... Du måste vara tok säker på att du har spänings löst när DU tar bort kåpan och leker elektriker :-) Löser den inte ut sen e det bara å ringa Nibe och beställa.

Haft strul med datorn, därav mitt sena svar

Tydligen va där köpt/beställt/installerat en ny patron nån dag efter att jag postade mitt första inlägg. Vet inte hur det har gått sen dess - ej min vvb/villa!

Vad e då skillnaden mellan att bygla fasen mot att bara dra loss fasen från patronen o sätta på strömen?

/tack för svaren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.