4 390 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Varmvattenberedare NIBE ER56-R - JFB löser ut
Kopplas elpatronen(1-fas 1KW) in (o vvb sätts på) löser jfb ut medetsamma, började förekomma sen igår, vvb är bara ca 1år gammal.
Det som gjordes igår var bara att vattnet stängdes av tillfälligt pga en vvs reparation, den har fungerat tidigare.
Hur felsöker jag på ett korrekt sätt?
Det som gjordes igår var bara att vattnet stängdes av tillfälligt pga en vvs reparation, den har fungerat tidigare.
Hur felsöker jag på ett korrekt sätt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Bara för att man stänger av vattnet så rinner inte beredaren tom då det sitter en backventil på inkommande och varmvattnet tas ut i toppen.
Så det är troligen 2 oberoende händelser.
Protte
Så det är troligen 2 oberoende händelser.
Protte
Medlem
· västra götalandslän
· 24 inlägg
Du måste isolations mäta elpatronen. Megga kallar vi det för man skjuter med en hög späning mellan Belastning och mot jord. Då visar det sig om det e patronen som läcker mot jord. Vilket jag skulle satsa en hundring på. Du kan koppla bort kablarna som sitter på elpatronen under kåpan och sen försöka slå till säkringarna eller om du hade en allpollig brytare före. Försök att isolera kabelskorna med eltejp menas du testar. Men gud detta sa inte jag.... Du måste vara tok säker på att du har spänings löst när DU tar bort kåpan och leker elektriker
Löser den inte ut sen e det bara å ringa Nibe och beställa.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Haft strul med datorn, därav mitt sena svar
Tydligen va där köpt/beställt/installerat en ny patron nån dag efter att jag postade mitt första inlägg. Vet inte hur det har gått sen dess - ej min vvb/villa!
Vad e då skillnaden mellan att bygla fasen mot att bara dra loss fasen från patronen o sätta på strömen?
/tack för svaren
Tydligen va där köpt/beställt/installerat en ny patron nån dag efter att jag postade mitt första inlägg. Vet inte hur det har gått sen dess - ej min vvb/villa!
Vad e då skillnaden mellan att bygla fasen mot att bara dra loss fasen från patronen o sätta på strömen?
/tack för svaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden