Hej alla,

Jag har funderat på hur jag kan få ett extra vägguttag.

Finnes: Uppgraderad installation från 1950, alla fk är fina, alla färger stämmer. Infälld i plåtrör som ingjutits i betong. På en vägg sitter en infälld strömbrytare som går till taklampan. Tyvärr har man inte gjutit in ett rör vidare nedåt. Det finns alltså inget VU under. Ovan strömbrytaren finns en kopplingsdosa.

Önskas: Ett vägguttag under strömbrytaren. Jag vill inte fräsa in nytt rör och dosa. Finns det lösningar som gör att man kan byta strömbrytaren till utanpåliggande, och sedan från den ta en kulo som ligger utanpå och går ned till ett utanpåliggande nytt VU? Det skulle alltså krävas att det är tillåtet att koppla över nolla och jord och fas i strömbrytaren till kulon.

Helst inte: Jag vet att det finns doslock med kabelnäsa man kan sätta överst i kopplingsdosan. I det här fallet skulle det inte se bra ut och det är därför jag undrar.

Jag är inte elektriker och skall inte göra det här själv för jag törs inte, däremot vill jag ha hjälp med att bestämma hur jag vill ha det. Hoppas ni förstår. Tack för en suverän frågespalt.

Alt. 1: Sätta en 18 mm utanpåliggande ram under strömställaren, som du tänkte, och därifrån klamra ner en kulo till ett uttag.

Alt. 2: Sätta en utanpåliggande tvåfacksram och sätta strömställare uppe och ett envägsuttag nere. Alltså ingen kabeldragning, men då bara en brunn att koppla in något i.

Alt. 3 Fräsa in en slang och sätta en rotdosa, men det kräver uppenbarligen mer ingrepp på väggen.

//Patrik

Tack!

Är det tillåtet att göra en sån överkoppling i strömbrytaren, det blir alltså tre fk ned som måste kopplas över? Får man koppla in fasen på kulon på samma plint som fasen till strömbrytaren? Det brukar finnas två "X" plintar om man har tur så som kanske kan användas till dom andra ledarna.

Ja, det får man, men jag hade kopplat ihop nolla och skyddsjord med egna toppklämmor och lagt inne i dosan.
Fasen kan man lägga på L-skruven på strömställaren, ja. ::)

//Patrik

Tack Patrik för snabba och bra svar. Det underlättar verkligen planeringen av var man kan sätta upp nya uttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.