1 040 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vad finns det för alternativ?
Vi har kollat ut ett hus och funderar om vi ska ta det eller inte. Finns inga andra intressenter så vi har lite betänketid. Vi funderar mest på driftkostnaden då den nu är på 35 800:- /år med endast en person i hushållet.
Driftskostnad med 1 person i hushållet:
Elförbrukning: 30 000 kr/år
VA: 2 000 kr/år
Renhållning: 1 500 kr/år
Försäkring: 2 300 kr/år
Totalt: 35 800 kr/år
Övrigt: Beräknad elförbrukning: 21 277 kWh/år
Uppvärmning: Ved- och elpanna, vattenburen el.
Vad finns det för alternativ till att sänka kostnaderna, kan det vara så att kostnaderna är så höga för att säljaren inte orkat elda i pannan? Ska man ha ack-tankar, bergvärme, pumpar? Det här är vårat första husköp så vi går från hyresrätt så både jag och sambon är helt gröna inom detta område.
Huset är på runt 100 kvm, 1½ plan och källargrund. Byggt 1934.
Tacksam för tips och råd.
Driftskostnad med 1 person i hushållet:
Elförbrukning: 30 000 kr/år
VA: 2 000 kr/år
Renhållning: 1 500 kr/år
Försäkring: 2 300 kr/år
Totalt: 35 800 kr/år
Övrigt: Beräknad elförbrukning: 21 277 kWh/år
Uppvärmning: Ved- och elpanna, vattenburen el.
Vad finns det för alternativ till att sänka kostnaderna, kan det vara så att kostnaderna är så höga för att säljaren inte orkat elda i pannan? Ska man ha ack-tankar, bergvärme, pumpar? Det här är vårat första husköp så vi går från hyresrätt så både jag och sambon är helt gröna inom detta område.
Huset är på runt 100 kvm, 1½ plan och källargrund. Byggt 1934.
Tacksam för tips och råd.
Det finns flera alternativ.
Det billigaste är en luft /luft värmepump och en separat vv-beredare som komplement.
Ett bättre och något dyrare alternativ är en luft- vatten värmepump och en separat vv-beredare.
Ställ gärna frågan i värmepumpforum eller värme delen istället. Jag tror du kan få mer uttömmande svar där.
Det billigaste är en luft /luft värmepump och en separat vv-beredare som komplement.
Ett bättre och något dyrare alternativ är en luft- vatten värmepump och en separat vv-beredare.
Ställ gärna frågan i värmepumpforum eller värme delen istället. Jag tror du kan få mer uttömmande svar där.
Redigerat:
En sak som ni ska göra är att se till att öka på isoleringen, det kostar inte så mycket och man kan ta det bit för bit. Tex vinden ett år nån vägg när man tänker tapetsera om osv. Det ger omedelbar energibesparing och har inga driftskostnader.
Isoleringen i så gamla hus brukar vara rätt kass.
Isoleringen i så gamla hus brukar vara rätt kass.
Klicka här för att svara