4 074 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Renovering av badrum, el
Alla fabrikat kräver inte isolationsmätning, tex. DEVI, vill bara ha vanlig resistansmätninghempularen skrev:
På den tiden blå boken gällde så fick man inte använda apparatdosor till kopplingsutrymme i hemmiljö. Av den enkla anledningen att konsumenten själv får lov att byta strömbrytare och vägguttag, då ville man ha det så "rent" som möjligt där.Bo.Siltberg skrev:Var går egentligen gränsen för vad som är lämpligt i en apparatsdosa då? Antag att matningen till dosan kommer underifrån, och skall styra ett antal lampor i taket, eller tvärtom. Får man då inte gå ut med en slang per förbrukare från denna apparatdosa? Jag menar, är detta fall verkligen helt uppåt väggarna så länge som det finns plats?? Det som inte hör hemma i denna apparatdosa är PAX-fläkten och handdukstorken (som man kanske också vill styra med strömbrytare) och några överkopplingar, t.ex fas till uttaget i badrumsskåpet.
Finns det en dimmer och transformator med i den här installationen också?
Men sen standarden kom så har det blivit ok att koppla i apparatdosor. Så vad som är uppåt väggarna varier nog från montör till montör...
Vore intressant att få se lite bilder
Kommer att bli duktigt trångt i apparatdosorna om de ska försöka klämma in det de glömde också.
Kronbrytare m. täntrådar + 3 toppklämmor (fas,nolla,jord) med åtminstone 6 trådar i varje tar ju en del plats.
Kronbrytare m. täntrådar + 3 toppklämmor (fas,nolla,jord) med åtminstone 6 trådar i varje tar ju en del plats.
Hmm...jag kanske ser fel men är det inte två olika skyddslådor till spotarna? Varför? Och om det nu är så varfär sitter då den röda ovanpå "glesen"? Är det 230V spotar eller ska det läggas upp en trafo också? Godkänner fabrikanten till spotarna (och eventuell trafo) båda typer av "hinkar"? Är det lampsladd mellan "hinkarna"?
Som jag skrev tidigare så kommer vi lägga upp en jollyconverter i taket. Vet ni inte hur dessa fungerar kommer en enkel förklaring:
Fast spänning (F, N)
Tändtråd från knappen (återfjädrande). Ett tryck tänder, håller man inne så dimmrar man upp/ner. Ett till tryck släcker.
Jag tror inte ens att hinkarna behövs, så jag lägger inte så stor vikt på att det är olika. (dock bra att de finns eftersom jag ska lägga upp convertern. Spotarna är Hide A Lite Brighteye, 12V LED
Fast spänning (F, N)
Tändtråd från knappen (återfjädrande). Ett tryck tänder, håller man inne så dimmrar man upp/ner. Ett till tryck släcker.
Jag tror inte ens att hinkarna behövs, så jag lägger inte så stor vikt på att det är olika. (dock bra att de finns eftersom jag ska lägga upp convertern. Spotarna är Hide A Lite Brighteye, 12V LED
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden