12 745 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Finns utomhus el-uttag med kabel ingång från baksidan?
Sida 1 av 2
Hej!
Ska beställa ett el-uttag som ska fästas på min fjällpanel på utsidan.
Jag hade ett gammalt:
http://fredand44.webs.com/el-uttag.jpg
Detta är förberett för ingång med kabeln ovan eller under till.
Men för bästa slutresultat tror jag det skulle bli snyggast om kabeln går in på baksidan.
Jag kan tänka mig att det inte är ok att borra upp ett eget hål i den på bilden.
Så nu är frågan om någon vet om det finns utomhus el-uttag med kabel-genomföring på baksidan så kabeln aldrig syns?
Mvh
Fredrik
Ska beställa ett el-uttag som ska fästas på min fjällpanel på utsidan.
Jag hade ett gammalt:
http://fredand44.webs.com/el-uttag.jpg
Detta är förberett för ingång med kabeln ovan eller under till.
Men för bästa slutresultat tror jag det skulle bli snyggast om kabeln går in på baksidan.
Jag kan tänka mig att det inte är ok att borra upp ett eget hål i den på bilden.
Så nu är frågan om någon vet om det finns utomhus el-uttag med kabel-genomföring på baksidan så kabeln aldrig syns?
Mvh
Fredrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Eljo Aqua Trend/Stark 2-vägs. Finns utbrytning för 16mm VP-rör
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är skönt att se att nån här på detta "ELKO-forum" använder ELJO.Rikard Ågren skrev:
Där jag bor använder ingen ELKO nästan. Det är om det ska bytas någon bef. ELKO-brytare isåfall.
På Solar finns det en dammig lite hylla med det mest nödvändiga av ELKOs produkter. Typ trappbrytare och nåt vägguttag.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Synd att designen inte är så trevlig på Aqua Trend utanpåliggande. Aqua Stark brukar vi köra på firman, men om dom inte har gjort om dom nyligen, så finns det väl inga utbrytningar på baksidan av dom? Vi brukar ibland skicka ut en slang genom väggen med EKK i, och låta kabeln vara synlig 5cm och vika in den underifrån i uttaget.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hmm jag kanske mindes fel? I Aqua Trend finns det iallafall.
Kom ihåg dräneringen.
Kom ihåg dräneringen.
Trodde alla dubbla utomhusuttag hade detta men med denna tråden har jag nu fattat att så inte var fallet. Har alltid bara tagit en grå varaiant från Hornbach som e snorbillig samt en vit variant från Jula och de har haft en eller flera utbrytningar på baksidan. Sladden vill man ju absolut inte se specielt inte om man bygger nytt eller eller renoverar lite mera från grunden. Ser ju riktigt b och eftermonterat ut med en sladd.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är man petig med utseendet så väljer man infällt såklart
finns det någon fin regel som säger att man inte helt enkelt inte kan borra upp ett hål på baksidan om plats medges? (på uttag som saknar utbrytning) samt täta med något lämpligt... borde väl inte vara "värre" än att ta upp en hål i en vanlig dosa och gå in med vp-rör (vilket förekommer, även om jag inte tycker det är särskilt snyggt)
/F
/F
Borrar man hål där det inte är tänkt att vara hål så har man problem med CE-märkning och garanti, det är väl det...fredda_p skrev:finns det någon fin regel som säger att man inte helt enkelt inte kan borra upp ett hål på baksidan om plats medges? (på uttag som saknar utbrytning) samt täta med något lämpligt... borde väl inte vara "värre" än att ta upp en hål i en vanlig dosa och gå in med vp-rör (vilket förekommer, även om jag inte tycker det är särskilt snyggt)
/F
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det har nog varenda elektriker gjort någon gång. Görs det på rätt sätt i t.ex. ett vägguttag så finns det ingenting som kan gå på tok.