Lyfte av huven på vår huvudströmbrytare i centralen inne i huset då jag kännt oroväckande lukt.

Fann att L2 matning inkommande i H-brytaren brunnit av höljet å när jag plockat bort H-brytaren så såg jag även att hela plinten givit med sig å brunnit. (Hade även orsakat att L1 &L3 var tämligen svedda)

Hör till saken att jag för några veckor sedan fick uppgraderat huvudsäkringarna från 16A till 20A av elbolaget.

Huvudbrytaren var klassad till 25A men tror ni att uppklassningen kan orsakat H brytarens fel eller var det bara en tillfällighet?

Dålig kontakt i plinten på L2 som har börjat svetsa å fått ovanstående som följd?

Skulle tro på glappkontakt, det brukar sluta sådär men kolla om du har snebelastning. Det kanske går 20A konstant i L2 medans nästan ingenting i L1 och L3.

glappkontakt.

Precis.. Glappkontakt. Ganska vanligt fel.

Och det börjar ju inte gå mer ström bara för att man säkrar upp. Om du inte samtidigt brassar på med mer elprylar förstås.

Jag instämmer i "glapp-sången". Glappkontakt.

//Patrik

Hittade liknande i min UC i pannrummet häromveckan - Svetsat på bra... Ett mirakel att saker och ting fungerar som de ska... Installerat på 70-talet, isoleringen på matarledning var duktigt svedd! Bara att dra åt så var det problemet ur världen - Iaf till den nya centralen skall in! =)

Tack för svaren.
Nu har jag monterat ny Huvudströmbrytare och kapat av delarna av kablarna som var dåliga.
:-)

Rrrrr skrev:
Precis.. Glappkontakt. Ganska vanligt fel.

Och det börjar ju inte gå mer ström bara för att man säkrar upp. Om du inte samtidigt brassar på med mer elprylar förstås.
Eftersom det kostar pengar att säkra upp, så är det kanske inte så sannolikt att någon gör detta, utan avsikt att just "samtidigt brassa på med mer elprylar förstås"?

305 skrev:
Eftersom det kostar pengar att säkra upp, så är det kanske inte så sannolikt att någon gör detta, utan avsikt att just "samtidigt brassa på med mer elprylar förstås"?
Jo så kan det ju vara. Men jag har varit med om de som tror att det kommer automatiskt att "gå mer ström i ledningarna" för att man säkrar upp..

Som att man öppnar en vattenkran lite mera :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.