6 238 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Koppla in rörelsevakt med två trådar?
Ska byta ut en bef. brytare mot en rörelsevakt. I uttaget finns det bara två trådar, gul och vit. Har förmig att den gula är fasen och vit är nollan?
På bruksanvisningen står det L out L in N och på dosan står det Pil in Pil ut N
Var ska jag sätta resp sladd? Ska jag följa vad som står i bruksanvisningen eller det som står på dosan? Har testat att sätta den gula på in (enl. dosan) och den vita på ut (enl. dosan) men det fungerar inte.
På bruksanvisningen står det L out L in N och på dosan står det Pil in Pil ut N
Var ska jag sätta resp sladd? Ska jag följa vad som står i bruksanvisningen eller det som står på dosan? Har testat att sätta den gula på in (enl. dosan) och den vita på ut (enl. dosan) men det fungerar inte.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det verkar som du saknar nolledare, vilket man normalt inte har bakom ett uttag.
Om du ska montera denna rörelsevakt måste du alltså dra fram nolledare till dosan och koppla in den på N-anslutningen. Vilken av de två befintliga kablarna som är inkommande fasledare,och ska kopplas till L in, får du mäta dig till. Den andra befintliga ledaren ska kopplas till L out.
Jag vill helst inte låta lika tråkig som en del andra på detta forum men vill ändå påtala att detta inte är ett jobb för en lekman utan som kräver behörig elektriker.
Om du ska montera denna rörelsevakt måste du alltså dra fram nolledare till dosan och koppla in den på N-anslutningen. Vilken av de två befintliga kablarna som är inkommande fasledare,och ska kopplas till L in, får du mäta dig till. Den andra befintliga ledaren ska kopplas till L out.
Jag vill helst inte låta lika tråkig som en del andra på detta forum men vill ändå påtala att detta inte är ett jobb för en lekman utan som kräver behörig elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
På den nuvarande brytaren så har du en fas, och en tändtråd. Du kan inet avgöra vilken som är vilken bara på färgen. Din rörelsevakt behöversom påpekats även en nolla, som måste dras fram från lämplig kopplingsdosa.
Klicka här för att svara