Jag får försöka ta reda på vad huvudsäkringen är på och förhoppningsvis kan jag säkra upp från 10 till 20A, sen gäller det att jag hittar en spis som klarar 20A 1-fas, alternativt, kör "min gamla spis" på 16A om den inte klarar mer.
Detta står alltså på baksidan av spisen, så jag får kolla upp det.

Jag glömde skriva att bänkspisen jag har i friggeboden är gjord för 10A eftersom den stänger av stora plattan så fort man drar igång ugnen.

Lite trist dock om man inte kan ha ugnen på full effekt 3100 watt och samtidigt steka något på en av de stora plattorna 1800 = 4900 watt, så det vore ju bättre med 20 än med 16, ska kika i elcentralen senare idag.

Men funkar inte ugnen så att den går på antingen full effekt eller ingen effekt alls, den styrs väll på/av av en termostat? Kanske inte ligger på hela 3100 watt men annars skulle det ju inte ens funka med 20A om man har en platta på högsta effekt samtidigt, alternativt värma upp ugnen till 225 grader, stänga av ugnen medans man värmer stekpanna på högsta effekt, när den är varm kan man dra ner till 4/6 effekt och sedan dra igång ugnen igen?

Dessutom finns det väll "tröga säkringar" även som "dvärgbrytare"?

patriklarsson skrev:
Men funkar inte ugnen så att den går på antingen full effekt eller ingen effekt alls, den styrs väll på/av av en termostat? Kanske inte ligger på hela 3100 watt men annars skulle det ju inte ens funka med 20A om man har en platta på högsta effekt samtidigt, alternativt värma upp ugnen till 225 grader, stänga av ugnen medans man värmer stekpanna på högsta effekt, när den är varm kan man dra ner till 4/6 effekt och sedan dra igång ugnen igen?

Dessutom finns det väll "tröga säkringar" även som "dvärgbrytare"?
Har inte hört talas om en modern spis med inbyggd "effektvakt" tyvärr. Men det fungerar ofta bra i praktiken ändå om du värmer upp ugnen först och sedan sätter på nästa värmezon etc.

En säkrings "tröghet" har ingen betydelse för överlast (små överströmmar). Det är bara vid kortslutningsströmmar som trögheten spelar in.

Nu har jag äntligen fått tummen ur o tagit lite bilder på elcentralen:

elcentral2.jpg

elcentral3.jpg

Röret längst till höger på understa bilden är kablarna som går till spisen, röret till vänster om detta (i mitten av 3) är inkommande kablar, svart, blå & gröngul dvs 1-fas?

Kablarna i röret till vänster går till belysning o eluttag i lägenheten, sedan går en utanpåliggande kabel ut från centralen i uppkant, den går in i badrummet för inkoppling av tvättmaskin, men dessa kablar är ganska tunna, 1,5mm^2 eller 2,5mm^2.
Kablarna till spisen är grövre, dvs minst 4mm^2 och inkommande kablar är ännu grövre kanske 6mm^2?
Jag hittar inte huvudcentralen i huset, men skulle tro det är uppsäkrat minst 25A eftersom jag hittade en undercentral i tvättstugan där det var 3-fas 25A?

Så nu måste jag alltså undersöka om spisen går köra på 20A 1-fas eller om den bara klarar 16A?
Att eftersträva högre än 20A är väll ingen vits?
Kanske kan ringa bostadsrättsföreningen o fråga om dom vet vad huvudsäkringen ligger på..?

Ska se om jag kan kika på spisen snart också så man vet vad den klarar då!

Redigerat:
Nä, troligen kan du inte avsäkra spisen med mer än 20 A pga att ledningen är 4 mm²

Ok, och antagligen är huvudsäkringen 25A? Vad är nästa steg 32A?
Spisen klarar antagligen inte hur mycket som hellst heller, kanske inte finns nån som klarar mer än 20A?
Eftersom kablarna ligger i något slags rör kanske det teoretiskt skulle gå att dra i ännu grövre men det känns som att 20A skulle funka skitbra, är bara hoppas att spisen inte löser säkringen hela tiden om man använder den försiktigt, men det är säkert inga problem.
Det förutsätter bara att spisen jag funderar på klarar 20A o inte bara 16. Jag ska se om jag får tag i ägaren o kan kika lite på den, har inte mätt den till 100% heller, men tror inte det ska vara några problem med att få plats med den.

Vi hade nyligen en annan tråd där Electrolux medgav att deras häll EHD60150P kan kopplas in på 1x25 A, så det finns.

Fick inte tag i ägaren idag, så kan inte kika på spisen, får försöka imorgonkväll eller senare nästa vecka.
Jag är ju ute efter en 50cm bred spis med ugn, hellst skulle jag vilja ha häll (om jag ändå ska köpa ny) men det är inget måste, en begagnad med gjutjärnsplattor skulle också funka bra.
Återkommer med information om märke, modell och ev. lite bilder. Tack för hjälpen sålänge, MVH

Nu har jag äntligen kikat på spisen igen, o det verkar rätt kört :( här är några bilder:
spis1.jpg

spis2.jpg

spis3.jpg

Vad jag tolkar det som kräver den 3-fas? Den kanske går koppla in på 1-fas 16A? Men det räcker nog inte till, så det är bättre jag letar efter en annan spis...

Måtten jag är ute efter är:
Bredd: max 52cm
Djup: max 60cm
Höjd: mellan 87-90cm

Sen ska den då gå att driva på 1-fas 20A.
Får väll gå o prata med dom på Elgiganten, vad dom har att erbjuda, o kika runt lite på blocket, problemet med det är att det brukar inte ens stå mått på spisen när man letar på blocket, folk tror kanske man bygger köket efter spisen?

Det är kört. Kopplar du in den på enfas 230V kommer den att bli varm, men inte så mycket. Effekten sjunker till en tredjedel. Det finns inte så många bredder på spis att välja mellan. Vanligast är 60 cm, men det finns även 50 och 70 cm. Det går ofta att se på en eventuell bild vilken av dessa tre bredder den har. Jag tror att antalet annonser kommer att öka till våren. Vad är felet med den gamla spisen? Själv skulle jag inte ens överväga att betala för en spis med gjutjärnsplattor. Håller man ögonen öppna på blocket kan man hitta keramikhällspisar för överkomliga pengar. Min kostade 500 kr.

Erik

Det är väll ganska vanligt med 50cm bred o 60cm djup? Höjden brukar gå att justera, så att hitta en spis är nog inte omöjligt, och som du skriver så vill jag ju hellst ha en med keramikhäll även om det inte spelar så stor roll eg. huvudsaken är att det går att laga mat.
Som jag tror jag skrev tidigare så har det inte funnits någon spis i lägenheten innan.
Jag får kika lite på blocket helt enkelt, samt med vitvarukedjorna i närheten, dom borde ju kunna svara på om spisen går koppla in på 1-fas 20A.

Det verkar ju inte vara några problem att säkra upp från 10A till 20A i min lägenhet iaf? (Förutsatt att huvudsäkringen är 25A eller högre, vilket den nog till 99% är).

Om man ska köpa ny verkar t.ex. Gorenje EC234W funka, den är 50x60x90cm och 230V enligt tretti.se kostar 5085:-
Gorenje EC57351AW verkar oxå funka, den kostar 5695:-, vad som skiljer vet jag ej redigt.
Cylinda S 452 K finns också med 230V, kostar 5885:-.
Gorenje EC 774 W-S 230V kostar 5985:-
GRAM EK50-04CA 230V kostar 5995:-
Siemens HN 28229SK 230V kostar 6145:-
Kan man tänka sig gjutjärnsplattor finns Cylinda S 452 E 230V som kostar 4190:-
ONOFF har t.ex:
Electrolux Spis EKC600102 230V som kostar 7646:-
Elgiganten har:
med gjutjärnsplattor Gorenje E9238WNO 230V kostar 3495:-
med keramikhäll Gram EK 1500-50 230V kostar 4790:-
Gorenje EC9238ENO, 5495:-
Gorenje EC9238WNO, 5790:-
Electrolux EKC60052 , 7340:-

Verkar skumt att det finns så många modeller att välja på, som att Gorenje har 5 olika med keramikhäll t.ex?

Någon som har erfarenhet av märket Gram? MVH

Funderar på Gorenje med gjutjärnsplattor för 3495:- eller begagnad.
Eller Gram / Gorenje med keramikhäll för 4790:- / 5790:-

Har dock ingen erfarenhet av varken märket Gram eller Gorenje, någon som har det??

Jag har ingen större lust vara ute ugn hur länge som hellst, är lite rörigt på jobbet nu så får avvakta med att köpa, men så fort snön har försvunnit lite mer så jag får fram släpkärran så man kan åka o hämta en spis så ska jag leta runt lite på blocket, hittar jag ingen vettig så får det bli en ny, och då lutar det åt Gram EK 1500-50.

Ska dra förbi elgiganten någon dag o prata med dom.
Sen ska jag ringa bostadsrättsföreningen o fråga om dom har nån uppgift på huvudsäkringen.

Var och pratade med dom på Elgiganten idag och det verkar som Gram EK 1500-50 är en bra spis, dom hade ingen hemma så man kunde se men det var tydligen ett danskt märke som var bra kvalitet medans Gorenje var Tjeckiskt? och med sämre kvalitet?
Tänkte jag skulle ta hit en elektriker o kika på om det går bra att säkra upp från 10 till 20Ampere så får det bli att inhandla en spis snart.
Ska göra iordning "köket" lite mer först så det duger åt en ny spis :)
Tack för all hjälp i tråden! MVH

Det riktigt snåla alternativet är väl att köpa en begagnad 60-bred 230V-spis som har samma diameter på plattorna och samma typ av reglage o.s.v. som din 50-breda 400V-spis, och flytta innehållet från 230V-spisen till 400V-spisens skal. Glöm inte att flytta märkskylten eller iaf ta bort den gamla :wow:d^_^b;):P

Mer seriöst: går det inte på nåt sätt att såga fram 10cm till bredd?

yxis skrev:
Det riktigt snåla alternativet är väl att köpa en begagnad 60-bred 230V-spis som har samma diameter på plattorna och samma typ av reglage o.s.v. som din 50-breda 400V-spis, och flytta innehållet från 230V-spisen till 400V-spisens skal. Glöm inte att flytta märkskylten eller iaf ta bort den gamla :wow:d^_^b;):P
För den som är lagd åt det hållet finns det många möjligheter att lägga ner ett jättejobb på ett mediokert resultat. Jag skulle nog kunna göra något motsvarande, men då får man absolut inte lyssna på folk som pratar om att värdera sin fritid. Man kan skaffa en stor transformator också.

Erik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.