Har sökt på detta eminenta forum och via google om vad L-karakteristik motsvarar men inte hittat. När jag sökte lite gällande el för stugan på landet dök artikel 630344 hos Conrad.se upp som enligt specen har L-karakterisitk. Ofta löser en av mina 16A (Diazed) säkringar ut då ugn, varmvattenberedare mm går på samma fas. En bättre fördelning mellan faserna, effektvakt ser ut att vara en framkomlig väg men blev nyfiken på vad L-karakteristik innebär.
En Diazed som är trög kan väl sägas vara en C-karakteristik och en snabb Diazed en B-karakteristik men vad är en L-karakteristik?

L står det oftast på äldre dvärgbrytare vilket ska motsvara trög d.v.s. C numera. Är dock inte säker på att de är helt jämförbara.

Har för mig att typ L för automatsäkringar har ung samma överlastkarakteristik som smältsäkringar. Så de hjälper knappast i ditt fall.
Är det en huvudsäkring som löser för dig så kan du i vilket fall inte byta den mot en automatsäkring (om du inte har en mätarsäkring före det).
Så du behöver antingen omfördela lasten mellan faserna, installera effektvakt eller säkra upp.

Det är inte en huvudsäkring och jag kommer som du säger att omfödela last, installera effektvakt men det lär inte bli på en gång då jag håller på att lägga om det gamla eternittaket och göra ett litet sovloft till barnen på vinden. Jag har svårt med för många projekt på en gång så tanken var kanske att få lite andrum med en temporär lösning men det är nog kanske inte värt besväret. Jag får byta mina säkringar när vattenkokaren, ugnen och mikron dras igång samtidigt då man glömt bort att man är på landet och inte i villan :)

PelleSoder skrev:
Det är inte en huvudsäkring och jag kommer som du säger att omfödela last, installera effektvakt men det lär inte bli på en gång då jag håller på att lägga om det gamla eternittaket och göra ett litet sovloft till barnen på vinden. Jag har svårt med för många projekt på en gång så tanken var kanske att få lite andrum med en temporär lösning men det är nog kanske inte värt besväret. Jag får byta mina säkringar när vattenkokaren, ugnen och mikron dras igång samtidigt då man glömt bort att man är på landet och inte i villan :)
D-karakteristik? Inte så lätta att få tag på dock, inte på nätet iaf.
Elektroskandia har dom.

Ok ska kolla efter D-karakteristik på nätet... Ingen risk med för "varma" kablar eller liknande med en riktigt "trög" säkring...?

En anledning till att säkringar med D-karakteristik är ganska ovanliga är helt enkelt att de ger ett väldigt dåligt ledningsskydd vid kortslutning och rent belastningsmässigt tillför de absolut ingenting. De är enbart till för apparater med mycket höga startströmmar. Om du har problem med överbelastade säkringar är det helt andra vägar du ska gå, t.ex. omfördela last.

PelleSoder skrev:
Ok blir lite osäker då jag hittade en annan sida från en leverantör: [länk] där det står: Säkringsautomat, L-karakteristik=snabb
Denna som du hänvisar till ska du inte använda.

Gör som någon har skrivit, lägg om belastingarna i centralen eller lär dej att inte använda allt samtidigt.

OK,
tack för alla svaren. Får försöka begränsa samtidig användning av elslukande utrustning tills vi hinner åtgärda det med effektvakt och omfördelning av last.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.