8 832 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
12V Värmekabel i vägtrumma driven av solceller?
Har problem med en vägtrumma som fryser och sen när det börjar smälta solioga vinterdagar så blir det svallis på vägen. Då det är en bit från hus och man gärna vill bry sig så lite som möjligt funderade jag på om det skulle gå att göra en helt självförsörjande anläggning med en 12 v. värmekabel och en billig solcell? Då skulle kabeln bara få el när det är smältväder på vårkanten och det är ju precis det jag vill åt.
Vad tror ni? Är det görbart? Hittade både 12v värmekabel och billiga solceller på conrad men vill gärna höra från någon med lite mer koll om det kan tänkas fungera innan jag slår till.
Vad tror ni? Är det görbart? Hittade både 12v värmekabel och billiga solceller på conrad men vill gärna höra från någon med lite mer koll om det kan tänkas fungera innan jag slår till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tror inte det.
Jag använder vanlig FK i vägtrummor och det behövs 30A för att det ska vara någon effekt.
Det tar mellan 2 och 24 timmar att tina.
35 m koppar tråd är lämpligt till 12V.
Har man ett bilbatteri så kan man prova, men det är slut på ca 2 timmar.
Ställ bilen på tomgång och släck ALLT onödigt (Lyse+kupéfläkt mm)
Protte
Jag använder vanlig FK i vägtrummor och det behövs 30A för att det ska vara någon effekt.
Det tar mellan 2 och 24 timmar att tina.
35 m koppar tråd är lämpligt till 12V.
Har man ett bilbatteri så kan man prova, men det är slut på ca 2 timmar.
Ställ bilen på tomgång och släck ALLT onödigt (Lyse+kupéfläkt mm)
Protte
vet inget om det du tittat på men skulle tro att värmekabel behöver va på minst 10w/m och tex 10m lång alltså 100w till detta behöver du nog minst 150-200w solceller,regulator och batteri ,så jag tror det blir svårt att få det å fungera för mindre än 6-8 tusen kronor
Den kabel jag tittat på är på 75w (5m). Den behöver bara smälta ett litet hål, sen gör vattnet resten. Är det nödvändigt med batteri? Går det inte att koppla direkt på så att den körs när det är nog med sol helt enkelt?
Tycker det borde räcka med enbart en solpanel?
Nån av dom större här hanske? http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Vet iofs inte hur en värmekabel fungerar.
Värmer den enbart när den får avsedd effekt eller värmer den lite efterhand som den får ström?
Nån av dom större här hanske? http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Vet iofs inte hur en värmekabel fungerar.
Värmer den enbart när den får avsedd effekt eller värmer den lite efterhand som den får ström?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min erfarenhet är att det blir ett litet hål men på natten blir flödet mindre och då fryser det igen igen. Det är bara att fortsätta dagen efter och till slut så.dextur skrev:
Du kan koppla kabeln direkt mot panelen.
Tror det är billigare med en bil på tomgång.
Protte
Det tycks råda enighet om att det inte är ett kostnadseffektivt eller enkelt projekt med de solceller som finns på marknaden idag.
Så nu funderar jag på om det skulle gå att göra med en pytteliten solfångare och en slang som leder värnen fram och tillbaka går genom trumma nistället. Gärna med självcirkulation så att det inte krävs någon el.
Men då är väl det här helt fel forum.
Så nu funderar jag på om det skulle gå att göra med en pytteliten solfångare och en slang som leder värnen fram och tillbaka går genom trumma nistället. Gärna med självcirkulation så att det inte krävs någon el.
Men då är väl det här helt fel forum.
Det är nog sämre skulle jag gissa.
För det första så får nog solfångaren va "pyttestor" istället sen tvivlar jag på självcirkulationen med så då krävs det el ändå
Tror allt är en fråga om intresse och nytta.
Nån ekonomi blir det ju aldrig i det hur man än räknar.
Du får väga en lägre investering och dyrare drift mot en större investering och gratis drift.
Ett portabelt elverk kan ju va ett av alternativen men det rimmar dåligt med "och man gärna vill bry sig så lite som möjligt".
För det första så får nog solfångaren va "pyttestor" istället sen tvivlar jag på självcirkulationen med så då krävs det el ändå
Tror allt är en fråga om intresse och nytta.
Nån ekonomi blir det ju aldrig i det hur man än räknar.
Du får väga en lägre investering och dyrare drift mot en större investering och gratis drift.
Ett portabelt elverk kan ju va ett av alternativen men det rimmar dåligt med "och man gärna vill bry sig så lite som möjligt".
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är några i byn så lägger i en tom slang på hösten och korkar för.
När då det börjar trycka på på våren så korkar man ur och lägger ner slangen i vattnet så det börjar rinna.
Kräver förberedelse varje höst.
Om det blir kallt och vattnet blir stående så fryser det i slangen också.
Är man påpasslig så kan man låta slangen rinna tom och korka den för att fortsätta dagen efter.
Jag fortsätter med mina FK.
Protte
När då det börjar trycka på på våren så korkar man ur och lägger ner slangen i vattnet så det börjar rinna.
Kräver förberedelse varje höst.
Om det blir kallt och vattnet blir stående så fryser det i slangen också.
Är man påpasslig så kan man låta slangen rinna tom och korka den för att fortsätta dagen efter.
Jag fortsätter med mina FK.
Protte
När man tänker lite filosofiskt på det så borde det bästa vara att se till så där inte blir något vatten stående i trumman.
Går det inte höja och/eller sänka vattennivån före/efter trumman?
Om inte annat så temporärt under höst,vinter och vår.
Eller det finns ingen sån möjlighet?
Går det inte höja och/eller sänka vattennivån före/efter trumman?
Om inte annat så temporärt under höst,vinter och vår.
Eller det finns ingen sån möjlighet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Problemet är att det bildas smältvatten som sakta rinner in i ett fruset isblock. Vattnet hinner frysa inan det kommer genom.
Det är öppet på hösten med täpps till på våren.
Ett grövre rör kan lösa problemet, (men för mig så isar ett 300 mm rör iaf igen)(vi har glömt att lägga i tråd för andra vinter i rad).
Protte
Det är öppet på hösten med täpps till på våren.
Ett grövre rör kan lösa problemet, (men för mig så isar ett 300 mm rör iaf igen)(vi har glömt att lägga i tråd för andra vinter i rad).
Protte
Enda helt självgående lösningen är nog nån vanlig solvärmefångare som driver en slang (kör givetvis med glykolvatten) kompletterat med solceller som driver en cirkulationspump... Ett litet batteri är nog bra som ser till att driva pumpen en stund till när solen gått i moln, så att värmen som finns i systemet cirkuleras runt en stund till.
Klicka här för att svara