Hej, jag har köpt en lägenhet där det sitter 1-fas 10A uttag i väggen där jag vill montera en spis med 3-fas 16A stickpropp.
Jag har läst på nätet att man kan bygla om spisen till 1-fas 20A?

Har skruvat isär eldosan i väggen och det såg ut såhär:
spisuttag2.jpg

Det är svart, blå & gröngul kabel som kommer men dom är ganska grova som synes, jag tror de är minst 4mm^2 vilket jag läst ska räcka för 20A?

Så här ser det ut i elcentralen just nu, 10A säkring för spis:
elcentral.jpg

Jag vet inte vad huvudcentralens huvudsäkring ligger på, men om den har 20A får man då säkra av 20A 1-fas i undercental?

Det verkar ju iaf finnas fördraget 4mm^2 kablar för 1-fas mellan väggdosa och elcentral, har dock inte skruvat upp elcentralen och kikat.

Spisen jag har fått erbjudande om att köpa har som sagt en stickpropp för 16A 3-fas, måste man då byta kabel till 1-fas stickpropp som klarar 20A eller får man göra en fast inkoppling direkt i eldosan i väggen?

Är inte så duktig på el, men vill kolla vad som går att göra innan jag tar hit en elektriker.

Tacksam för svar! MVH Patrik

Ska du avsäkra 20A är det bäst att du fastinstallerar, alternativt ett 25A Perilexuttag.

Det du måste kontrollera är att spisen har en elementspänning på 230V. Det brukar finnas skisser på spisen hur den skall anslutas. Där framgår om den vill ha 230 eller 400 V. Är det 400 V kan du inte använda den.

Erik

Ok, det är nog inga problem för min del att fastinstallera den, men då ska man alltså använda 3x4mm^2 kabel?
Förutsatt att nu spisen GÅR att använda, kanske kan kolla upp vad det är för märke/modell och hitta information på nätet, eller hos leverantören, jag vet inte om det finns någon skiss typ instruktionsbok då spisen är begagnad, men i värsta fall får jag skaffa en annan/ny spis.
Det som krävs i övrigt är bara att det går sätta 20A säkring i elcentralen?
Ser dom automatsäkringarna 20A likadana ut som 10A?

Ja alla dvärgbrytare har samma storlek.

Någon som kan avgöra på bilderna om det är 4mm^2 eller större, jag har bara dragit 1,5mm^2 tidigare och dom motsvarar ungefär dom klenare trådarna på bilden, kan inte tänka mig att 2,5mm^2 är mycket tjockare, utan borde vara grövre.
Jag ska försöka skruva isär elcentralen någon dag o ta en bild också, så man ser att det är lika grova kablar där, man har ju ingen garanti för att de går hela vägen om man inte kollat.... Tack för svar sålänge!

Be elektrikern dra i fler trådar, komplettera centralen med säkringar och kör 3-fas.
.
Så är det ordentligt sedan och du behöver inte oroa dig, ej heller om du säljer bostaden och flyttar...

BG.s skrev:
Be elektrikern dra i fler trådar, komplettera centralen med säkringar och kör 3-fas.
.
Så är det ordentligt sedan och du behöver inte oroa dig, ej heller om du säljer bostaden och flyttar...
Jag tycker det ser ut som att det bara går 1 fas in i lägenheten. Varför skulle man annars ha 2-polig JFB?

Aj då... så skarpa ögon har inte jag så att jag såg det :blushing:

Då sket sig det förslaget.. :S

På baksidan av spisen i anslutning till där kabeln går in borde det finnas en etikett som talar om vilken spänning spisen förväntar sig. Eventuellt finns det bakom luckan där sladden går in. Det skall gå att lista ut utan att du hittar någon bruksanvisning.

Erik

patriklarsson skrev:
Någon som kan avgöra på bilderna om det är 4mm^2 eller större!
Tycker nog det ser ut om > 2.5mm². Skillnaden mellan 1.5 och 2.5mm² är liten, knappt märkbar. På bilden ser det ut att vara en markant skillnad på grovleken. Om det är en korrekt installerad 1-fasgrupp för spis så ska det vara 4mm².

BG.s det är nog omöjligt även om det finns 3-fas att dra in fler kablar, hur ska det gå till, jag tror knappast det sitter flexrör i väggen, jag vet inte när huset är byggt men det är antagligen någon "vanlig" kabel som går inne i väggen skulle jag tro, det är en bra bit mellan elcentral och spisuttaget, det finns inget bra sätt att dra en ny kabel heller.

Är det något problem att köra en spis på 1-fas 4mm^2 eller varför låter det så i ditt inlägg, dvs om jag säljer lägenheten slipper jag "oroa mig"? Skulle man dra igång spis och alla plattor på full effekt samtidigt så går väll säkringen om strömmen blir för hög, var i ligger då problemet? Så använder man ju aldrig en spis iaf.

Så eg. är det väll ingen skillnad mellan 1-fas 20A och 3-fas 16A sålänge inte säkringen löser ut hela tiden, men jag har ju inte tänkt använda spisen till några större matkonster, är nöjd om man kan använda den sparsamt och ha en ordentlig ugn ibland.

Jag ska kika mer på elcentralen och förhoppningsvis hinna kolla på spisen också i helgen, jag tror inte spisen är jättegammal och den är 50cm bred, alla så smala spisar på elgiganten verkar ju klara att köras på 230V så det borde väll gå även med denna tycker jag.

Jag kan även mäta med skjutmått hur grova kablarna är utvändigt när jag får tid i helgen, är första helgen på 9 veckor som jag är ledig från jobbet.....

Även om spisen har 230V elementspänning ska du bara säkra upp och köra den på enfas om det uttryckligen står att den kan kopplas för enfas. Annars kan du överlasta nollan internt i spisen (utan att säkringen går).

Använder du spisen försiktigt så kanske du klarar dig på enfas och samma säkring som spisen ska ha vid 3-fas. Då kan inte nollan i spisen överlastas.

/Hasse

Du menar att spisen klarar 16A (eftersom den vill ha 3-fas 16A) men kanske inte 20A internt, vissa gör det andra inte?
16A motsvarar väll 3680 watt o 20A 4600 watt?
ex från elgiganten.se:
Specifikation för Gram Spis EK150050
Total effekt 9100 watt
Plattor 1800+1800+1200+1200 watt

dvs en stor plus en liten platta på full effekt = 3000 watt
spisen på full effekt, max 9100-6000 = 3100 watt

Vilket innebär att man borde kunna köra antingen 2 plattor samtidigt, eller spisen på full effekt på 16A.

Jag har en bänkspis till min friggebod som ligger på ca 2kW där kan man bara använda ugnen ihop med lilla plattan samtidigt, eller båda plattorna..

Jag använder nästan aldrig ugn och flera plattor samtidigt vad jag kan komma på.

Japp det var det jag tänkte på ... säkring som går å trasslar... ... men eftersom du tydligen bara har en fas i lägenheten så är troligen huvudsäkringen redan högre..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.