Hej!

Jag ska byta ut mitt kök och har beställt ett kök som på bilden.
Jag har markera och numrerat de ställen i bilden där jag tänker mig nya installationer - siffrorna blev lite små :(.

Jag skulle gärna vilja ha lite input från er andra om jag tänkt rätt. Så jag har lite på fötterna, kan köpa de uttag jag vill ha och göra arbetet smidigt för elektrikern.

1. Här har jag tänkt sätta ett infälltuttag i en eftersom den närmaste uttaget 2 blir på andra sidan spisen.
2. Här tänker jag en hörnbox under skåpet.
3. Här blir nästa hörnbox
4. Det blir inbyggd LED-belysning i skåpet. Som jag fattar brukar man sätta ett uttag inne i skåpet för att koppla in transformatorn.
Är det rätt tänkt? Kan jag ansluta uttaget till strömbrytaren i rummet så att jag kan tända bänkbelysningen på samma ställe som taklampan?
Hur sätter elektrikern fast uttaget, det finns ingen vägg att sätta i eftersom skåpet har bakstycke.

5. Diskmaskinen ska flyttas. Ska uttaget sitta bakom diskmaskinen eller under vasken?

6. Jag kommer att installera häll och inbyggnads ugn istället för den befintliga vanliga "alltiett" spisen. Behöver jag då två perilex (3-fas) kontatker eller hur gör man med det?

7. Här kopplas fläkten in antar jag.

Många frågor. :S Tacksam för svar!

• EL_KOK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det. En fråga till.
Jag funderar på om jag ska välja uttag med lucka framför. Är det någon som satt upp sådana? Blir det snyggare, eller är det bara bökigt?

mortb skrev:
Hej!

Jag ska byta ut mitt kök och har beställt ett kök som på bilden.
Jag har markera och numrerat de ställen i bilden där jag tänker mig nya installationer - siffrorna blev lite små :(.

Jag skulle gärna vilja ha lite input från er andra om jag tänkt rätt. Så jag har lite på fötterna, kan köpa de uttag jag vill ha och göra arbetet smidigt för elektrikern.

1. Här har jag tänkt sätta ett infälltuttag i en eftersom den närmaste uttaget 2 blir på andra sidan spisen.
2. Här tänker jag en hörnbox under skåpet.
3. Här blir nästa hörnbox
Ser bra ut.
4. Det blir inbyggd LED-belysning i skåpet. Som jag fattar brukar man sätta ett uttag inne i skåpet för att koppla in transformatorn.
Är det rätt tänkt? Kan jag ansluta uttaget till strömbrytaren i rummet så att jag kan tända bänkbelysningen på samma ställe som taklampan?
Hur sätter elektrikern fast uttaget, det finns ingen vägg att sätta i eftersom skåpet har bakstycke.
Jag brukar göra ett utlopp för slang ur väggen och sedan sätta en kulodosa, d.v.s. en lite snyggare utanpåliggande kopplingsdosa.
Ja, man kan göra så att belysningen tänds från strömställare vid dörren.
5. Diskmaskinen ska flyttas. Ska uttaget sitta bakom diskmaskinen eller under vasken?
Under vasken, 500 mm ö.g. och 150 mm från skåpets ena sida.

6. Jag kommer att installera häll och inbyggnads ugn istället för den befintliga vanliga "alltiett" spisen. Behöver jag då två perilex (3-fas) kontatker eller hur gör man med det?
Man delar upp den bef. spismatningen, två faser till hällen och en fas till ugn. Inga konstigheter.

7. Här kopplas fläkten in antar jag.
Ja, precis.

Många frågor. :S Tacksam för svar!
Jag tycker att envägsuttag med lucka är snyggare. Har dock aldrig satt upp med lucka i en hörnbox, men varför inte? :)

Angående matningar, hur ser det gamla köket ut? Finns det flera olika grupper eller är det bara någon få säkring till köket? Finns det några rör så kan man dra i fler faser, annars kanske man får fundera på hur man ska ta sig till centralen på bästa sätt för att kunna dra nya rör.
Men om du ska ha en elektriker så kan ju han lista ut det.

Du/ni ska inte ha några spottar i taket?

//Patrik (Appropå allt och ingenting. Varför ska man alltid få ont i halsen när det som minst passar? Och passar gör det ju aldrig...)

Redigerat:
1-3 Ok. Fundera på vad du tänker belasta dessa uttag med. Det kan behövas både två och tre grupper.
4 Jag skulle nog installera trafon fast i en kopplingsdosa. Vet inte riktigt vad som är praxis.
5 I skåpet bredvid DM, lämpligen vasken.
6 Drar man nytt är praxis att dra separata grupper till häll och ugn. För hällen en trefasgrupp och ett perilexuttag och en enfasgrupp till ugnen. Båda 2.5mm² och 16A. Uttag för ugnen beror på, dom levereras både med och utan stickpropp.
7 Ok

EDIT: Såg inte att Patrik svarat inline i citatet. Som tur var sa vi ung samma sak :)

Hemmakatten
Uttag med lucka är snyggt. Vi har flera stycken. Dock skall man tänka efter lite hur man kommer att använda uttagen. Är det alltid en småapparat inkopplad tycker jagatt det både är onödigt och ser fult ut med det öppnade locket.

I varsin ände av diskbänken har vi enkeluttag. Det ena har lucka eftersom det använts mer sporadiskt, det andra ingen lucka allas eftersom vattenkokaren alltid är inkopplad. På köksön har vi två enkeluttag högt upp på varje kortsida. Både med lucka eftersom uttagen används för elvisp, dammsugare och annat mer sporadiskt. I badrummet bredvid tvättställsbänken finns två enkeluttag ca 1 meter upppå väggen med lucka eftersom de framförallt används bara till hårtork mm.

Eluttag som sitter vid golvnivå skulle jag inte ha lucka på eftersom det känns knöligare att stoppa in en kontakt.

Uttag med lock i kombinationsram med brytare blir mycket snyggt och diskret

Tack för alla era jättebra svar!

@Bo & Patrik

När det gäller säkringsgrupper tänker jag att det är säkrast ;) att låta elekrikern reda ut det.

Jag kommer att ta bort gipsskivorna på de aktuella väggarna och låta elektrikern dra nya rör där.
Det finns två kopplingsdosor (antagligen är båda dessa i kontakt med centralen) i köket där jag hoppas att det går att koppla ihop de nya rören.

@Patrik:

Vi har inte tänkt spottar i taket, tänkte slippa att sätta upp nytt innertak.
Om spisen tar två faser och ugnen en så duger ju de gamla tre propparna.

@Hemmakatten & Rikard:
Har ni tips på bra hörnboxar med lucka / uttag med lucka?
Jag tror att det är bäst att köper dem själv. Annars blir det väl bara de komponenter som elkillen råkar ha hemma.

Hemmakatten
Varför vill du ha hörnboxar? De kommer att märkas och sticka ut mer än vanliga infällda. De är säkert mycket dyrare också. Tyvärr vet jag inte var man köper sådana.

Jag skulle ha satt uttagen på den vägg där diskhoarna är. Och jag skulle inte sätta uttagen längst upp mot skåpen utan i mer användarvänlig höjd, ca 30 cm upp från bänken. Dels är det svårt att se och sticka i kontakten om uttagen sitter precis under skåpen. Dels är det för det mesta småapparater som står på bänken man kan tänkas vilja använda, typ kaffebryggare, brödrost, elvisp mm.

Hörnboxar är bra mycket snyggare än vanliga infällda uttag. De syns ju inte för ens man böjer sig ner lite. Plus att det är positivt för både plattsättare och elektriker att slippa en dosa mitt på kaklet.

Eljo Trend skulle jag vanligtvis sagt, men ELJOs nya serie Exxact har säkert någon snygg hörnbox också.

Om du inte säger något och elektrikern inte frågar så kommer elektriker använda de installationsapparater som han är van med. Vanligtvis Eljo Trend eller ELKO RS. Säger du till om något specifikt märke och så så kommer han naturligtvis att leverera det.

//Patrik

Sorry, det lutar nog åt hörnboxar.
De hade sådana på HTH:s köksutställning med både brytare och uttag med lock.

Det var snyggt :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.