Hej!

Vi har en hall/entré med klinkers. Golvärmen funkade jättebra ett halvår men en dag gick proppen. Det tog nån dag innan vi märkte att golvärmen gått sönder. El-killen säger att allt verka funka..(men den blir inte varm) leverantören han har på golvvärmen säger att det är kakelkillens fel och vi måste lyfta en platta. Jag vill nog gärna hitta felet först innan man lyfter plattor på måfå?

Jag tycker det verkar konstigt att de kan skylla på kakelsättaren.. golvärmen ligger ju inte löst under plattorna direkt.. borde ju varit trasigt från början då eller? Men de kanske menar plattan där termostaten sitter?

Vi har inte kört den speciellt hårt.

Har elektrikern meggat (isolationsprovat) värmekabeln? Bytt termostat?
Att säkringen löste, berodde det på värmekabeln eller något annat på den gruppen?

En liten observation, skarven mellan värmekabeln och kallkabeln verkar vara instucken lite väl långt i röret. Den ska egentligen ligga helt ingjuten i golvet.

//Patrik

Redigerat:
Garantisedeln för slingan ska vara ifylld med värdet från isolationsmätningen och resistansmätningen i de olika arbetsmomenten. Annars kommer elektrikern och golvläggaren att skylla på varandra tills du tröttnar och ger upp.

Allt är testat både före och efter.. flytspackling, det har ju funkat alldeles utmärkt ett halvår. Säkringen gick .. då vi i samband med detta upptäkte att golvärmen var paj antog vi att det var det felet. Går att slå på nu och allt verkar funka att ställa in men slingorna blir inte varma. Vet inte vad el-killen kan komma fram till nu? Vad går att testa utesluta? Kabelbrott? Jag tycker det verkar långsökt att skylla på kakelkillen. El-killen har meggat tror jag och det indikerar inga fel.. om jag förstod min sambo rätt? Elkillen har själv satt dit och buntat fast kabeln på armering.

Leverantören av golvärmen skyller som sagt på vår kakelsättare och flytspacklare? Golvvärmeleverantören håller till i malmö och tycker vi ska betala/göra jobbet. Har skickat ett reparationskit men jag (och el-killen) får göra jobbet själv. Vad ska lagas.. stannar det vi ett plattlyft? Blir ju inte så fint heller direkt vid sidan av dörren.

Be elektrikern testa byta termostaten innan ni börjar bryta upp plattor osv.

//Patrik

Elkillen har testat och det är inget fel på termostaten enligt honom...

Om alla mätningar var ok vid installationen så var väl slingan helt enkelt ett måndagsex och elfirman får ta det på garantin.

Allt verkar fungera...
Är slingan hel? Vad är det för resistans?
Ska armeringen verkligen ligga ovan värmetråden?

Som Patrik säger. Skarven mellan kallkabel och värmekabeln ska ligga ingjuten/inspacklad. Så där har du säkert felet! Det har blivit kortis där mest troligt.

Är det en DEVI kan elektrikern ringa dom och dom skickar en "gubbe" som mäter fram vart felet är

Rrrrr skrev:
Som Patrik säger. Skarven mellan kallkabel och värmekabeln ska ligga ingjuten/inspacklad. Så där har du säkert felet! Det har blivit kortis där mest troligt.
Det ser ut att vara en T-2 blå, går inte värmekabeln direkt upp till termostaten..?
De svarta rören man ser är ju flexslangen som följer T2 kittet...
(så är det hos mig på alla ställen iaf)
Om det är en T2 så tippar jag på att avslutet är knas...
Om det inte är ett rent kabelbrott men det betvivlar jag..

EDIT: jag ser nu att T2 blå har kallkabel.
Jag har T2 röd, den kan kapas, korsas etc...

Redigerat:
kamilenski skrev:
Allt verkar fungera...
Är slingan hel? Vad är det för resistans?
Ska armeringen verkligen ligga ovan värmetråden?
Ser nog bara så ut...den ligger under. Kan man verkligen skylla på kakelkillen? Borde det inte varit kortis från början? Jag tror också mest på ett måndagsex. Vad jag förstod på min sambo sa el-killen att alla väden var bra? Men den blir inte varm??

Jag är för okunnig själv det är därför jag frågar.. Kakel-killen är proffs men har gjort det på fritiden om man säger så.

Det vanligaste felet brukar vara att man har dålig kontakt mellan kallkabel och värmekabel. Den som lagt värmekabeln bör ju veta rätt bra vart övergången ligger så det blir nog bara en eller en par plattor som behöver knackas loss. Alternativet är ju att ta dit nån med "special" instrument och leta reda på felet. Då behöver du säkert bara knacka en eller två plattor men det kommer nog att kosta en del. Att kolla om slingan är hel är ju mycket enkelt det är bara att ohm mäta den.
Det är väl inte kakelkillen som lagt slingan?

Varför ska man skylla på kakelkillen? Är ju tydligt på bilden att elektrikern lagt kabeln fel. Man måste hacka upp och göra om skarven mellan kallkabel och värmekabeln.

Jag kan förstås inte garantera att felet är i skarven. Men jag har aldrig varit med om att en värmekabel gått sönder någon annanstans än i skarven och ändavlutet (om man nu inte borrar in i den förstås :))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.