krien skrev:
Nejdå, ny ram och nytt uttag.

Hur var det med vilket håll dosclips:en skall sitta för att nypa bäst?
Ah, okej.

De går bra att vända åt ett håll för att få rätt avstånd mellan skruvarna.

//Patrik

Tillbaks till EKK i kabelkanal, jag har redan en kabelkanal där den ska gå, men den är ganska tunn, och EKK:n får inte riktigt plats. På bredden är det inget problem, men det är svårt att få på kanal-locket utan att det bångnar. Kan man trycka ihop EKK:n så att det blir lite plattare (men bredare); med en polygrip eller något; alt använda en hammare försiktigt och slå den lite plattare?
Finns det kanske någon typ EKK utan jord i sig som då är tunnare?

krien skrev:
Tillbaks till EKK i kabelkanal, jag har redan en kabelkanal där den ska gå, men den är ganska tunn, och EKK:n får inte riktigt plats. På bredden är det inget problem, men det är svårt att få på kanal-locket utan att det bångnar. Kan man trycka ihop EKK:n så att det blir lite plattare (men bredare); med en polygrip eller något; alt använda en hammare försiktigt och slå den lite plattare?
Finns det kanske någon typ EKK utan jord i sig som då är tunnare?
Ja det finns EKK 2 x 1,5 mm2. Men det är ingen större skillnad i diameter. (max 0,5 mm)

Använd inte hammare eller polygrip!! Byt kanalen till en som sväljer kabeln

EKK light borde inte användas längre, nu när EXK och EXQ finns. De är löjligt tunna.
Om vi snackar storleken på ledarna så kan man säga att 2.5 mm2 i EXK ser ut som 1.5 mm2 i en EKK light. Tunnare isolering.

//Patrik

Kan man köpa EXK och EXQ i någon vanlig butik?

OK, jag behöver nog fem, kanske sex meter...
men tack ändå

• Gilla
VCM
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
T.ex [länk] för 9:-/m (för en 100 m ring)
Den där länken drar väl lite väl höga växlar på att EXK skulle likna EKRK..

För övrigt kom diskussionen om EXK utomhus upp med en kollega idag. Tydligen är den inte UV-skyddad och ska därför skyddas mot direkt UV-ljus, även om den är godkänd utomhus.
Det visste inte jag, men jag brukar aldrig använda EXK i en sådan installation i alla fall så för mig är det ett icke-problem.

Går även att nå den där länken via google och då står det
"Kabel EXK. Kabeln som ersätter kulo många gånger"

Jo, men tjena..

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Den där länken drar väl lite väl höga växlar på att EXK skulle likna EKRK..

För övrigt kom diskussionen om EXK utomhus upp med en kollega idag. Tydligen är den inte UV-skyddad och ska därför skyddas mot direkt UV-ljus, även om den är godkänd utomhus.
Det visste inte jag, men jag brukar aldrig använda EXK i en sådan installation i alla fall så för mig är det ett icke-problem.

Går även att nå den där länken via google och då står det
"Kabel EXK. Kabeln som ersätter kulo många gånger"

Jo, men tjena..

//Patrik
Den kabeln är väl inte mer känslig mot uv strålning än andra pvc kablar? Däremot så är ledarisoleringen mycket mer känslig eftersom de är PEX... Tex i lysrörsarmaturer är det ännu mer viktigt att man använder sån här överdragsskydd som brukar följa med armaturerna..

http://www.nktcables.se/Products/LV...~/media/73548C42A2094CB2A41FDF631EF4F846.ashx

Ah, missade att det bara gällde ledarna. Ja, men då så! :)

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.