Vitsen med att köpa en trafo som ska klara av ledningslängder på 20m borde väl vara att man inte ska få synliga förluster med "normal" ledningsarea om man håller sig inom gränsen?

Finns det ingen här på forumet som har provat denna typ av trafo?

Nej vitsen med en trafo som klarar 20m är att överhuvudtaget få ha så långa ledningar.

De flesta transformatorer som används idag är s.k "elektroniska" transformatorer. De fungerar så att man hackar upp den inkommande strömmen till pulser med en frekvens på kanske 30 - 50 kilohertz. Dessa pulser skickas sedna in i en transformator, och ut på andra sidan av transformatorn kommer det ut samma högfrekventa pulser, fast nu med lägre spänning.

Skillnaden mot en konventionell tranformator är alltså att man i den transformerar en ström som växlar 50 ggr per sekund, i de elektroniska trasformerar man en ström som växlar typ 30 000 ggr per sekund.

Massan på järnkärnan i en transformator beror av hur mycket energi som skall transporteras i varje period. Med 1000 ggr högre frekvens så kan man därför hypotetiskt klara sig med en transformator som väger 1000ggr mindre.

En konventionell transformator för 120 w väger kanske 5 kg.

OK fördelen är alltså lägre vikt, mindre storlek, och lägre tillverkningskostnad. Ingenting är gratis, nackdelen är att den här hackade strömmen skapar radiostörningar, väldigt kraftiga radiostörningar. En elektronisk transformator med lagom lång ledning kopplad till sig blir en rejäl radiosändare som skulle gjort forna tiders piratradio grupper gröna av avund.

Därför har man till de flesta elektroniska transformatorer specat en max ledningslängd på 2m, då blir det inte någon alltför bra antenn.

De här störningarna kan störa ut i princip vad som helst, inte bara radio o TV i grannskapet, utan även elektronisk utrustning, bredbandsuppkopplingen till huset, pacemakern som håller grannens hjärta igång, tändningssystemet i bilar som passerar på gatan osv.

Det är alltså viktigt att man håller sig till specad maxlängd. Längre kabel innebär brott mot radiolagen.

De här elektroniska transfromatorerna som nu klarar längre ledningar, de har med olika metoder filtrerat bort radiostörningarna inne i transformatorn innan strömmen skickas ut på ledningen. Det går åt minst lika mycket komponenter för att filtrera bort störningarna som för hackande och transformering, så kostnaden ökar, filtren innehåller dessutom typiskt spolar med järnkärna så vikten ökar. Med en del smarta metoder och kompromisser blir en sådan transformator ändå lättare än den konventionella.

Dvs problemet med att man behöver kraftiga ledningar är inte löst bara för att man har en trafo som är specad för längre ledningar.

Sådär, nu har jag varit i kontakt med supporten där jag köpte trafon och fick följande svar:

"Hej

Det är helt okej att köra med 1,5mm2, men om man skall minimera risken för eventuell spänningsförlust så kan man köra på 2,5mm2"

Då är det bara att köra på!
Tack för all feedback!

Redigerat:
Som sagt det funkar säkert men du får ett spänningsfall på typ 1,5V vilket ger en avsevärt minskad ljusstyrka.

Han tänker ju koppla 2 lampor per utgång samt 1 på en egen utgång MAX lasten blir 40 W ( ca 3,3 A) per utgång och använder man 2,5mm² får man inga 1,5 Volt i spänningsfall

Jag tolkar första inlägget här som att TS tänker dra en ledning 12m till en förgrening, och att det skall gå 8A i den ledningen.

Men jag inser nu att om jag läser inlägg 6 här ovan så kommer saker i ett annat läge. Då bör det funka.

Supporten skrev även att det inte va några problem att dra en 12m ledning till en sockerbit och där koppla på mina 5 downlights. Denna trafo är gjord för att klara långa ledningslängder med liten kabelarea, 1,5-2,5mm2 utan förluster och märkbart spänningsfall.
Så med dom svaren så kommer jag att köra som jag tänkt mig från början.

Utan spänningsfall, då bryter de mot naturlagarna.

Detta är svaren jag fått från supporten. Det ska fungera med 12m kabel 2,5mm2 enligt honom. Måste ju tro på det då det är dom som gör trafon. Vi får se om ljuset räcker till när det är klart......

Det där jag skrev ovan "utan märkbart spänningsfall" skev han inte i mailet ser jag men han skrev:
"I vanliga fall blir det spänningsfall med sämre ljusförhållande som följd men trafon är gjort för att klara långa ledningslängder med liten kabelarea (1,5-2,5mm2). Anslutningsplinten är gjord för max 2,5mm2."

Spänningsfallet blir ca 1,4V (11W försvinner i rena värmeförluster direkt) med 12m 2,5mm2 som jag skrev tidigare och det är ju drygt 10%, om 3% ger 10% ljusbortfall som hempularen skriver borde det innebära ett kraftigt ljusbortfall, så du behöver inte bekymra dig över dimmer iaf....

Om nu inte trafon klarar att mäta ledningslängden och kompensera för detta, men det låter väl lite väl mycket hi-tech för en vanlig halogen-trafo?

Men gör som du tänkte i #6 så är det inga problem

En sen uppdatering:
Nu har jag kopplat dessa 5 spottar med en ledningslängd på 10-12m. Jag har kopplat med 2,5mm2 kabel och allt fungerar klockrent. Jag har jämfört med ett annat rum där jag har identiska spottar och dom lyser lika mycket.
Allt frid och fröjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.