Har gjort en klassiker och renoverat ett rum med nytt golv, tapeter och målade väggar innan jag tänkte "klart". Har kommit på att eluttagen är för få och sitter på fel ställen.

Väggarna består av tretex så längs med två av dem har jag fräst in spår och lagt CAT5E kabel i springan mellan det gamla golvet och parketten.

Nu behöver jag förbereda för att sätta upp ett utanpåliggande eluttag på en av de andra väggarna (och ytterligare en CAT5 kabel.

Ska jag:
1) Lägga in CA5E-kabeln som på de andra väggarna, sätta golvsockeln och spika kulokabel ovanpåden till uttaget.
2) Fräsa ett större spår i tretexskiva, lägga slang med FK i? Har förstått att man inte får lägga t.ex. EKK-light bakom golvsockel utan spikskydd (vilket man kan förstå). Finns det tunnare slang än 16 (ska gå tre fk i den)?

En annan variant kan vara att borra sig in genom väggen från angränsande rum, om det finns något sådant.

Infällt eller utanpåliggande är en smaksak som du väljer själv. Företrädesvis följer du samma modell som redan finns.
Flexslang eller kabel är nästan lika illa map genomspikning, men kör man infällt så är det VP-rör/slang som bör användas.
Det finns tunnare VP-rör, men är inte så lätta att hitta, och passar ju inte i normala dosor.

Har sett att det finns socklar med inbyggd kabelkanal, innehåller de spikskydd eller är de bara för antenn/data/högtalarkabel?

Angränsande rum går dessvärre inte för det är lika dåligt ställt där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.