Snailman
antar att man ska ha en bit rör ut för lampor, ska de vara riktade snett neråt (sett från utsidan)

vägguttag ska ju vara med lock, ska det vara utanpåliggande ipxx? (Hur högt sett från plattans ovansida?

kommer kabeln att gå in i uttaget underifrån uppifrån elelr från baksidan?

tänkte bara förbereda framsidan så jag kan montera porten sen utan att behöva plocka ner den igen...

Har för mig jag sett någon som haft dosor i ytterväggen kan man ha det?

är det någon särskild tät sort isåfall?

När man har ytterlampor på separat garage, var / hur tänder man dem?

Man lär ju ha ytterlampor på huset oxå...

Var är vanligt att man tänder dem på nybyggen?

Vet inte ännu om mätarskåpet hamnar i huset elelr i garaget, hur många rör behvövs i garaget isåfall?

Lägger till att garaget ska vara EI 30 oxå om det nu påverkar vilka dosor man ska ha inne eller ute eller så....

Redigerat:
Snailman skrev:
antar att man ska ha en bit rör ut för lampor, ska de vara riktade snett neråt (sett från utsidan)

vägguttag ska ju vara med lock, ska det vara utanpåliggande ipxx? (Hur högt sett från plattans ovansida?

kommer kabeln att gå in i uttaget underifrån uppifrån elelr från baksidan?

tänkte bara förbereda framsidan så jag kan montera porten sen utan att behöva plocka ner den igen...

Har för mig jag sett någon som haft dosor i ytterväggen kan man ha det?

är det någon särskild tät sort isåfall?

När man har ytterlampor på separat garage, var / hur tänder man dem?
Man lär ju ha ytterlampor på huset oxå...
Var är vanligt att man tänder dem på nybyggen?

Vet inte ännu om mätarskåpet hamnar i huset elelr i garaget, hur många rör behvövs i garaget isåfall?
Dosor i ytterväggen? Menar du att man tar bort t.ex. ytterpanelen och sen monterar en dosa där, drar fram kabel och spikar på panelen igen?

Vi satte egna ytterlampor på vårt fristående garage.. På vår baksida vid altandörren finns redan en ytterlampa som tänds innefrån huset.. på samma kabel sattes en kopplingsdosa och där kopplades garageytterbelysningen in så man tänder på samma gång som lampan på baksidan... Såg ingen mening med att kunna tända separat.. tänder man ytterbelysning på huset så tänder man ytterbelysningen på garaget på samma gång.
(huset e bara snart 5 år)

Snailman
Benny_o_Lina skrev:
Dosor i ytterväggen? Menar du att man tar bort t.ex. ytterpanelen och sen monterar en dosa där, drar fram kabel och spikar på panelen igen?

Vi satte egna ytterlampor på vårt fristående garage.. På vår baksida vid altandörren finns redan en ytterlampa som tänds innefrån huset.. på samma kabel sattes en kopplingsdosa och där kopplades garageytterbelysningen in så man tänder på samma gång som lampan på baksidan... Såg ingen mening med att kunna tända separat.. tänder man ytterbelysning på huset så tänder man ytterbelysningen på garaget på samma gång.
(huset e bara snart 5 år)
Nja det är väl bara att borra ett runt hål för dosa i panelen ungefär som om man ska sätta in en ventil, nu har jag ju bara monterat panel och utegips ännu så det går ju att komma åt inifrån änsålänge...

Då har ni alltså nåt extra rör (gult 50mm) mellan hus och garage då just för utebelysningen då eller?

ROT-dosor är enkelt att fästa i panelen. Dra rör/slang ända fram till dosan

Ytterbelysningen skulle jag sätta på ett astrour och på så sätt få det helt automatiskt, ev en rörelsevakt om du inte vill ha tänt hela natten men ändå ha möjlighet att få det ljust vid sen hemkomst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.