Jag har 5st 12V downlights på totalt 100W och en trafo som klarar 105W med en ledningslängd på sekundärsidan på 20m. Jag ska ansluta dessa 5 downlights via en koppling och sedan till utången på trafon. Ledningslängden mellan kopplingen och trafon blir ca 12m. Det kommer gå en ström på drygt 8A i denna ledning.
Vilken dimension ska jag välja på FK kabeln mellan trafon och kopplingen?
Jag va inne på att välja "standard" 1,5mm2 eller 2,5mm2 men det kanske blir för klent?

Redigerat:
Tyresö
Så enligt dena kalkylatorn ska jag ha en kabelarea på 10mm2, kan det stämma?

med FK 2,5 blir spänningsfallet c:a 1,4V vilket låter mesta laget, jag skulle nog satsa på minst RK 4 helst 6, eller dela upp på flera FK 1,5..2,5

Corpes skrev:
Så enligt dena kalkylatorn ska jag ha en kabelarea på 10mm2, kan det stämma?
Beror ju på vilket spänningsfall man tillåter.. med RK 10 blir det 0,35V

Verkar bli lite probem här. Kanske kan få hjälp med en lösning på min installation av 12v downlights. Jag har som som sagt 5st dl på 20w styck. Dom ska sitta på 12 meters avstånd från trafon som har 3st utgångar. Om jag kopplar 2st dl på en utgång, 2st dl på den andra och 1st dl på den tredje så blir effekt som mest 40W/utgång och en ledningslängd på 12m. Räcker det då med en Fk 2,5mm2?

Det kan även vara så att utgångarna på trafon "sitter ihop" på insidan så att du i verkligheten bara har en utgång. Sedan beror det på vilken typ av trafo du har har du en vanlig elektronisk trafo hjälper det inte med att öka arean på ledningarna.

elmont skrev:
Det kan även vara så att utgångarna på trafon "sitter ihop" på insidan så att du i verkligheten bara har en utgång. Sedan beror det på vilken typ av trafo du har har du en vanlig elektronisk trafo hjälper det inte med att öka arean på ledningarna.
Det är en http://www.elbutik.se/product.html?product_id=253843&category_id=1015, alltså en elektronisk trafo. Vad menar du med att det inte hjälper att öka arean på ledningarna? Kan man köra med vanliga 1,5mm2?

Man brukar ange att 3% spänningsfall är OK, det ger 10% bortfall av ljus. Och då ser det ut som du behöver den grova kabeln. Men om du delar upp på separat matning redan vid transformatorn och drar 2,5 kvmm till varje lampa så bör du klara "kravet".

Nån som vet vad detta betyder, står så om min trafo?
"I patentet som möjliggör de långa ledningslängderna ingår det bl.a att vi skickar en DC puls i ledningen som kraftigt reducerar den s.k ”skin effekten” dvs motståndet i kabeln."

Med en total effekt på 100W och den trafon ska det inte vara några problem med 2,5mm².
Det betyder att den inte får problem pga den höga frekvensen som "vanliga" elektroniska trafos får, och hos dom kraftigt begränsar ledningsländen.

elmont skrev:
Med en total effekt på 100W och den trafon ska det inte vara några problem med 2,5mm².
Det betyder att den inte får problem pga den höga frekvensen som "vanliga" elektroniska trafos får, och hos dom kraftigt begränsar ledningsländen.

Hoppas du har rätt, det va nämligen detta svar jag hoppades få;)

Tittade på tabellen som nämndes i #2 och jag har lite svårt att förstå rekommendationen av 10 mm² till 12 m och 8 A

Corpes skrev:
Nån som vet vad detta betyder, står så om min trafo?
"I patentet som möjliggör de långa ledningslängderna ingår det bl.a att vi skickar en DC puls i ledningen som kraftigt reducerar den s.k ”skin effekten” dvs motståndet i kabeln."
Jag citerar mig själv.....
Detta måste betyda att man INTE behöver gå upp i ledningsarea för att minska förlusterna i ledningen?

Ps. Mail till tillverkaren har skickats.Ds

Förlusten i ledningen kommer du inte ifrån, Ledningen är elsäkerhetsmässigt helt OK både med 1,5 och 2,5 kvadrat. Det handlar om ljusutbyte. Iom att man jobbar med så låg spänning som 12V så slår ju ett spänningsfall igenom mycket hårdare än vid 230V installationer.

Skin effekt som de talar om är iofs. ett känt fenomen vid kraftdistribution, men inget man brukar ta hänsyn till med så här små strömmar. Det är mer vid ledningar från övre Norrland till Skåne som man räknar på den effekten. Det handlar om att vid stora strömmar i en ledare så går mer av strömmen i kabelns ytskikt än i mitten av tråden, det innebär att hela trådens area inte nyttjas optimalt. I Kraftkablar tar man hänsyn till detta och använder ex. en billig stålvajer i mitten av ledningen, där det går mindre ström och dyrare aluminium (som leder ström mycket bättre än stål) i ytan på ledningen. Och får då dessutom en ledning som tål större dragkrafter än om den skulle vara gjord helt i AL.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.