Vi bygger om på kontoret och har fått nya eluttag placerade på skrivborden. De saknar petskydd som jag trodde var obligatoriska men det gäller kanske inte på kontor?

Nån som vet om det behövs petskyddade uttag även på kontor?

O
Vad jag kan hitta så är det inga andra regler för kontor, men jag kan ha fel...
Om uttaget är dolt av ett kylskåp t.ex så är det lugnt att inte köra med petskyddat. Eller på 1,7meters höjd...

Vad jag vet så gäller kravet på petskydd även i kontorslokaler. Iofs så är det väl inte så mycket barn som springer runt där

Intressant, kanske ska be dem byta på 250 skrivbord :D

O
lycka till! Du får väl be om var i installationsreglerna där det står att det är okej. För jag kan inte hitta att det skulle vara okej, men så är jag inte expert på att läsa dessa biblar:)

I föreskrifterna står det ju bara
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.

kap 3
2 § En starkströmsanläggning ska vara utförd så, att personer och
husdjur skyddas mot elchock som kan uppstå vid direkt beröring av
spänningsförande delar eller av utsatta delar som blivit spänningsförande
genom ett fel, det vill säga indirekt beröring.

SS 4364000 Utgåva 2

41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras
eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.
ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att
uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.

Som sagt, det finns inget regelkrav på att det ovillkorligt ska vara petskyddat.

Vilken gammal låda har elektrikern dammat av och hittat massa uttag som ej är petskyddade då? Finns det att köpa fortfarande? T.o.m uttagsbrunnar till låsbara motorvärmarcentraler är ju petskyddade nuförtiden.

O
min fundering åxå... går det ens att köpa såna.... Så om du har haft 250st på lager så lär dessa varit ordentliga hyllvärmare.... och borde då nästan hamna på bortskänkes ;)
Eller tvärtom... extra dyra för att kompensera de pengar som det kostat företaget att sitta med dessa på lager....

De sålde ut 2vägs infällda icke petsäkra uttag på Selga för 5kr/st för.. minst 6år sen. Jag köpte ett 5-pack som sen låg på lagret i några år innan den slängdes :rolleyes:

En snabb titt på Thorsmans uttag för kanaler syns inga petskydd på bilderna.. Dock rätt små bilder men men

Exakt så? De saknar ju jordblecken också....(mittstiftet finns inte på alla stickproppar)

Reglerna som snaggletooth klistrade in gäller även för kontor. Dock så anses uttagen som "skyddade på annat sätt" automatiskt i lokaler där barn ej får vara/har tillträde!

Jag tycker att detta är lite vanskligt.. Jag som elektriker skulle inte våga sätta ej-petskyddat uttag på under 1.7m i ett kontor. Tycker inte att det är så ovanligt att man ser barn på kontor. Föräldrar som tagit med sig barnen då dagis har stängt osv..

snaggletooth skrev:
Exakt så? De saknar ju jordblecken också....
Nejdå, jordade är de men inga petskydd finns. Det är inte exakt samma uttag som vi har, ville bara visa hur installationen ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.