Hej

Jag ska installera en fast brytare för en tvättmaskin i ett badrum där centralen ej har JFB, därför söker jag en brytare med inbyggd JFB.

Någon här som vet vart man kan hitta en sådan? Eller blir det att ta en säkerhetsbrytare med DIN skena och sätta in en egen?

/Daniel

Ska du ansluta en tvättmaskin fast behöver du ingen JFB, vill du ändå ha en sätter du den lämpligast i eller vid centralen. Brytare med inbyggd JFB tror jag inte existerar

Behövs inte för att risken för jordfel är obefintlig eller för att reglerna inte kräver det?

Men smältsäktings-central så blir det ju lite omständigare att sätta in en ny JFB. Visserligen kan jag ju sätta upp en ny låda brevid och bara dra lite RK/MK men det blir lite mer jobb.

Bästa och smidigast är att sätta den vid centralen och då förslagsvis så den skyddar hela centralen!

Har en liten känsla att man får 3 st centralmonterade för en special i dosa.

Protte

Är det hyresrätt blir det ju fel hur man än gör om man inte kontaktar hyresvärden först, meen man kan ju göra det lagom fel och lagomt osynligt, men ändå fel.
Byt ut anslutningsdosan mot ett 1-väg uttag med inyggd JFB, typ detta http://elbutik.se/product.html?product_id=126778&category_id=393
Finns billigare på vissa butiker, dock ej av samma märke, samt finns med ram om det är utpl.

Reglerna kräver inte JFB på fast anslutna föremål därför att risken att "apparaten" skulle bli spänningssatt är försumbar. Riskerna och bedömningen av riskerna förutsätter alltid att allt i installationen är korrekt utfört, är inte allt korrekt och felfritt finns inga garantier för att tillbud inte sker (inte ens med JFB).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.