1 445 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bytare med inbyggd JFB
Hej
Jag ska installera en fast brytare för en tvättmaskin i ett badrum där centralen ej har JFB, därför söker jag en brytare med inbyggd JFB.
Någon här som vet vart man kan hitta en sådan? Eller blir det att ta en säkerhetsbrytare med DIN skena och sätta in en egen?
/Daniel
Jag ska installera en fast brytare för en tvättmaskin i ett badrum där centralen ej har JFB, därför söker jag en brytare med inbyggd JFB.
Någon här som vet vart man kan hitta en sådan? Eller blir det att ta en säkerhetsbrytare med DIN skena och sätta in en egen?
/Daniel
Behövs inte för att risken för jordfel är obefintlig eller för att reglerna inte kräver det?
Men smältsäktings-central så blir det ju lite omständigare att sätta in en ny JFB. Visserligen kan jag ju sätta upp en ny låda brevid och bara dra lite RK/MK men det blir lite mer jobb.
Men smältsäktings-central så blir det ju lite omständigare att sätta in en ny JFB. Visserligen kan jag ju sätta upp en ny låda brevid och bara dra lite RK/MK men det blir lite mer jobb.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Har en liten känsla att man får 3 st centralmonterade för en special i dosa.
Protte
Protte
Är det hyresrätt blir det ju fel hur man än gör om man inte kontaktar hyresvärden först, meen man kan ju göra det lagom fel och lagomt osynligt, men ändå fel.
Byt ut anslutningsdosan mot ett 1-väg uttag med inyggd JFB, typ detta http://elbutik.se/product.html?product_id=126778&category_id=393
Finns billigare på vissa butiker, dock ej av samma märke, samt finns med ram om det är utpl.
Byt ut anslutningsdosan mot ett 1-väg uttag med inyggd JFB, typ detta http://elbutik.se/product.html?product_id=126778&category_id=393
Finns billigare på vissa butiker, dock ej av samma märke, samt finns med ram om det är utpl.
Reglerna kräver inte JFB på fast anslutna föremål därför att risken att "apparaten" skulle bli spänningssatt är försumbar. Riskerna och bedömningen av riskerna förutsätter alltid att allt i installationen är korrekt utfört, är inte allt korrekt och felfritt finns inga garantier för att tillbud inte sker (inte ens med JFB).
Klicka här för att svara