Jag köpe just ett begagnat fasadmätarskåp (Garo GIM 1-25) på blocket.
Det ska användas för byggel innan det monteras på det nybyggda huset.
I skåpet satt en Legrand jordfelsbrytare, jag känner inte till detta märke och undrar hur det är kvalitetsmässigt?

Vidare vill jag passa på att fråga om kvaliten på de AEG normkomponenenter som Clas Olsson säljer.
Eftersom CO finns i stan så är det ju lättare att komplettera/lämna tillbaka där än att beställa tex Garo eller Hager från elbutik.
Tycker ni som jobbat mycket med normkomponenter att AEG från CO är jämförbart med tex Garo?

Legrand har funnits länge, och utan att veta närmare tror jag de är i klass med Hager, Garo m.fl.
AEG är också bra, men anses kanske ligga lite mitt emellan, absolut inget skräp men heller inte i klass med de bästa.

Legrand är, som Bo mycket riktigt skriver, ett fabrikat som funnits med mycket länge och är ett av toppfabrikaten både till funktion och till olika komponenter. Minst ett snäpp över tex AEG.

Hur ställer sig fabrikatet Moeller i jämförelse med andra märken? AEG-steget eller Hager, Garo, Lagrand m.fl-steget?

//Patrik

Moeller är typ hager med ett brett utbud av normapparater. Många skåpsbyggare använder moeller.

Okej. Om skåpbyggare gillar Moeller så kanske man kan jämställa dem med ABB.

//Patrik

Nää, Moeller känns bättre än ABB, ABB används bara när kunden kräver detta. Oftast använder vi Siemens i skåp.

Ah, okej. ABB vet jag att firmans skåpbyggar-dotterfirma använder.

//Patrik

Har nyligen ( ptja två år då ) byggt en central + ett litet skåp med ABB.
Inget jätteprojekt men ändå typ 30 dvärgar, två JFB o en HB, samt tre kontaktorer, ett arb,ström.relä och ett impulsrelä.
Kändes Ok för mig och inga problem att få det snyggt i skåpet med fasskenan på plats, då hyser jag med agg mot Garo med fasskena faktiskt.

På AEG's JFB'er står det iaf "Made by General Electric". Och GE's "egna" JFB'er ser identiskt likadana ut. Nu vet jag inte vad det är för kvalitet på GE, men känns som ett gediget företag iaf..
Vad AEG's övriga grejjor har för ursprung vet jag inte.

GE är vad jag vet samma som Eldon, vilket våra skåpbyggare på jobbet kör med om inte kunden väljer något annat till sina centraler.

GE håller jag inte allt för högt, dom har säkert både bättre och sämre saker i sitt stora sortiment. Det lilla jag provat kan väl klassa som i dom lägre regionerna. Men det som jag ALDRIG kommer att glömma var att dom för ca 20 - 25 år sedan dumpade priset på sina glödlampor och fick sälja enorma mängder. Till saken hör att dom även medvetet sänkte kvaliteten så livslängden halverades.
Med den "otur" som fuskare ofta har kom det fram och det blev rätt mycket liv om det , inte minst i omvärden där dom var betydligt större än i Sverige. Det är ännu ett "bevis" på att pris och kvalitet nästan alltid går hand i hand

Jag använder enbart Moeller, tycker det funkar bra i de flesta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.