Hej!

Jag har lite problem med spisens anslutning i köket. Vi bor i ett gammalt hus som vi köpte i höstas. Spis och övrig köksutrustning är dock relativt nytt, spisen är en fristående Elektro-Helios med häll. Igår kväll när jag kokade ris på den bakre plattan kokade det över, och som spisen är konstruerad så rann vatten ner bakom spisen, det finns inte någon direkt kant som skyddar mot detta. Efter att vi ätit upptäckte min sambo att det surrade bakom spisen, ett typiskt växelströmsljud. Jag drog ur säkringarna till spisen och drog ut själva spisen, och mycket riktigt så hade det runnit vatten rakt ner på perilex-uttaget så att detta blivit blött och det blivit en mindre kortslutning mellan två av stiften. Det har blivit lite bränt på både stickpropp och uttag, men uppenbarligen inte tillräcklig kortslutning för att bränna någon säkring.

Min fråga är då vad som är fel i ekvationen. Spisuttag brukar väl sitta bakom spisen, även om det känns lite dumt just med tanke på vatten? Sladden är i vilket fall som inte så lång att uttaget kan sitta på så många andra ställen. Är spisen felkonstruerad som inte har något skydd mot att vatten rinner över?

Sen är förstås nästa fråga vad man gör åt problemet... Att flytta uttaget lär kräva en del arbete, infällt uttag i en putsad vägg. Att byta spis är visserligen inte så svårt kanske men känns ju ganska onödigt. Finns det uttag för utomhusbruk som man skulle kunna byta till för att sova lite bättre om nätterna? Annars får det kanske bli hemmapatent i form av ett litet tak över uttaget.

Tack på förhand!
Erik

"Annars får det kanske bli hemmapatent i form av ett litet tak över uttaget."

Det hade vi i alla våra (menar hela familjen) lägenheter innan.
Av silvertape :)
Inget avancerat dock mycket effektivt.

Kanske fanns en anledning varför man förr i tiden hade fast anslutna spisar... När kom perilex uttagen? 70-talet???

Det är en "svaghet" i spisens konstruktion att den inte har nån typ av "kant". och det är NORMALT aldrig nått problem med spisuttag av perelextyp och att det skulle komma in vatten i uttaget. Och man "bygger" alltid elanläggningarna efter den NORMALA användningen och att man spiller vatten så det rinner bakom spisen kan knappast anses som normalt. Men är du orolig kan du ju som skrivits tidigare, bygg ett och silicona mot väggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.