1 437 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vad för kabel?
Måste fråsa en ränna i väggen för att sen sätta repgips på då jag ska bygga om. Det jag undrar är vad för kabel jag får dra i "rännan" jag fräser i väggen. Kabeln ska gå från en 12v
trafo som kommer hamna under taket då jag ska regla ner det och kablarna går till 2st 12v
spottar som sitter över/under en spegel
. Jag skulle inte vilja ta upp så stor ränna så jag kan dra ett flexi-rör 16mm utan bara lägga kabeln i en mindre ränna bakom repgipset...får man
göra så?och i sånt fall vilken kabel är godkänd?
tack på förhand
/
M
trafo som kommer hamna under taket då jag ska regla ner det och kablarna går till 2st 12v
spottar som sitter över/under en spegel
göra så?och i sånt fall vilken kabel är godkänd?
tack på förhand
/
M
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det bara 12V i kabeln så finns det väl inga regelmässiga hinder som säger att man inte får lägga kabeln som du tänkt. Men det är inte fackmannamässigt.
Kommer kabeln att vara i närheten av värmen från spottarna bör det vara en kabel som tål värme, tex PLS90 2X1.5
Kommer kabeln att vara i närheten av värmen från spottarna bör det vara en kabel som tål värme, tex PLS90 2X1.5
http://www.elbutik.se/product.html/toppklamma-wago-773?category_id=1967
/
M
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Normalt lägger man ett VP-rör/flexslang per spot från trafon. Är det halogen är det inte alltid lämpligt att skarva vidare från en spot till en annan, även om det låter som korta avstånd i detta fall.
spottarna är redan förbundna med varandra via en amp-förgrenare så det är löst...det är skarven mellan amp-förgreningen och det nedkommande(så småningom) vp-röret med fk som jag tänkt skarva enligt tidigare..är det
fackmanna mässigt gjort eller hur gör en fackman?
/
M
fackmanna mässigt gjort eller hur gör en fackman?
/
M
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du byggt spegeln själv eller varför sitter inte trafon i skåpet?
Jag skulle ta en öppningsbar Wago eller bara en vanlig ubåt och skarva ihop det med
Jag skulle ta en öppningsbar Wago eller bara en vanlig ubåt och skarva ihop det med
öppningsbar wago=toppklämma wago?..köpte nämligen ett 100-pack
....jo spegeln är ett kombinerat sko-skåp med spegel på utsidan och spott upp och ner...byggt själv i MDF...tänkte att trafon mår bättre av att ligga luftigt
än "trångt" i själva skåpet...vad är en "vanlig ubåt" för en nybörjare?
/
M
än "trångt" i själva skåpet...vad är en "vanlig ubåt" för en nybörjare?
/
M
Klicka här för att svara