Hej!

Jag har planerat att renovera ett rum i huset. Det är en fristående flygel på 80 kvm i markplan som står ouppvärmt. Planen är att smälla upp en vägg och begränsa utrymmet till omkring 20 kvm.
Problemet blir uppvärmningen. För att detta inte ska bli något jätteprojekt tänkte jag fixa värme via elradiatorer som man bara pluggar in i uttag. Saken är bara att det endast finns ett uttag i rummet med 6 Ampere-säkring. Jag bor inte själv i huset men har hört att elsystemet är gammalt osv. Frågan är hur mycket man vågar mixtra själv...
Hur säkert tror ni att det skulle vara ifall man skulle installera fler uttag i rummet, och inte överstiga 6 ampere?
Eller finns det något annat sätt att lösa problemet på? Tänkte om man kunde få det oberoende av husets elsystem eller om det bara är att lägga ner min ide.

Tacksam för svar,

C

Vill du ha nya eluttag som är säkra skall du anlita en elektriker.
En 6A säkring klarar ~1380w, skall du värma upp ett rum med Elradiator brukar man räkna att det krävs c:a 60w/kvm i ditt fall räcker det med en elradiator på 1200w eller 2st á 600w.
Så din 6A grupp räcker bra till uppvärmningen, skall du ha andra saker som drar el i rummet bör du dra in ytterligare en grupp, 10A lämpligtvis.

mvh

Du kan ha 10 000 uttag på en 6 A-säkring, dock kan du inte belasta mer än 6 A ur uttagen sammanlagt.

Eftersom att elsystemet är gammalt så bör det bytas. Åtminstone på den gruppen, då byter man OVIR:en till modern FK bort till centralen. Gör om till en trefasgrupp och lägger elradiatorer på två av faserna och använder den tredje fasen till uttag och belysning i rummet. 10 A-säkringar och JFB. Gärna trepolig säkring.
Reserverar mig för om det går att byta trådarna eller om det är rörstopp.

Som du kanske förstår så är detta något en elektriker helst bör göra.

//Patrik

Redigerat:
Samt om det är gammalt uttag så kan det vara så att själva uttaget inte får vara säkrat med mer än 6A också.

Tackar för alla svar, verkar ju som att det vore bäst att dra ny el!

Då är min fråga bara, ifall man gör som Patrik sa, har ni någon aning om vad det ungefär skulle kosta om man hyr dit en elektriker?

/C

Det är omöjligt att säga då man inte vet förutsättningarna, hör av dig till några firmor som får komma ut och titta och ta in offerter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.