3 266 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Fy ! Att dö så här...
Skillnaden på installationerna utförda här på 30 talet och dom som finns i tex Thailand är att dom som utfördes här, även då, i största utsträckning var utförda av yrkesmän som hade viss kunskap och förståelse. I tex Thailand förekommer det rätt ofta att folk helt utan baskunskaper sysslar med el och det leder ofelbart till tillbud.
Thailand ligger långt före de flesta andra länder i världen när det gäller elsäkerhet och många andra områden. Men jämför man med Sverige så är det naturligtvis väldigt primitivt på många platser. Duschar som man vibrerar av har jag upplevt på de flesta kontinenter och med lite otur hade jag säkert stukit med. att ersätta elkablar med oisolerade kopparledningar är normalt i större delen av världen och då hänger man ofta dessa i taket så man inte skall nudda de så lätt.
Jag tror inte så många i världen vet vad jordat och jordfelsbrytare är för något. Skulle man berätta om våra regler i Sverige skulle de aldrig tro på detta. Jag syftar endast på den fattigare halvan av världens länder som t.ex. Bolivia, Kamerun, Cambodia, Botswana och ca hundra andra länder.
Är man van vid att resa i fattigare länder vet man också riskerna med strömförande duschar.
Jag tror inte så många i världen vet vad jordat och jordfelsbrytare är för något. Skulle man berätta om våra regler i Sverige skulle de aldrig tro på detta. Jag syftar endast på den fattigare halvan av världens länder som t.ex. Bolivia, Kamerun, Cambodia, Botswana och ca hundra andra länder.
Är man van vid att resa i fattigare länder vet man också riskerna med strömförande duschar.
Frågan är vad man skulle jorda i. Jag skulle då inte lita på att jag hade jord i uttagen på rummet. Får packa ner halva verktygslådan så man kan mäta sig fram till en riktig jordpunkt!
Annars får man ha med sig en kopparplåt och med 2,5 kvadrats RK fastskruvad, sedan ställer man sig på plåten och hänger upp RKn över duschen. Då har man ju i alla fall potentialutjämnat!
Annars får man ha med sig en kopparplåt och med 2,5 kvadrats RK fastskruvad, sedan ställer man sig på plåten och hänger upp RKn över duschen. Då har man ju i alla fall potentialutjämnat!
Hönsnät hart man ju ändå alltid med sig för att vira in sina tillhörigheter i så då kan man kanske jorda sig med det? Gummidräkter kan man nog låna på dykdestinationer och kanske på undergroundklubbar i San-Fransisco.
Fast alvarligt talat så är det nog ingen dum ide ibland att jorda sig eller duschen om man kunde göra detta genom att ha med sig några meter kabel.
Fast alvarligt talat så är det nog ingen dum ide ibland att jorda sig eller duschen om man kunde göra detta genom att ha med sig några meter kabel.
Klicka här för att svara