Hej,

En uppenbar nybörjarfråga...

Cirkulationspumpen till poolen lade av. Jag mätte och märkte att den var helt strömlös, började mäta vidare och kom fram till att timern/digitala kopplingsuret inte gav någon ström.
Ström in visade 230V men ström ut gav 0V både på läge av och på.

Åkte till Jula och köpte ett nytt kopplingsur: http://www.jula.se/digitalt-kopplingsur-402204

Efter att ha monterat det fortfarande ingen skillnad och 0V på ström ut...
Hittade efter en stund en återställningsknapp på motorskyddet och pumpen gick igång igen :)

Men: även när pumpen är igång får jag 0V på ström ut från kopplingsuret.

Allt funkar alltså som det ska men vad gör jag fel/vad är det jag inte förstår, varför är det 0V på ström ut från kopplingsuret?

Du mäter på fel ställe eller har nått fel på mätaren

hur och var har du mätt på kopplingsuret?

Vad mäter du med ? En vanlig multimeter brukar tex ha tre uttag för mätsladdarna, kopplar man fel där finns en felkälla. Men det är ju en snabb sak att kolla om mätinstrumenter är helt/rätt kopplat och inställt på rätt mätområde om du mäter i tex ett vägguttag och om det då visar 230V är instrumenter helt och rätt kopplat....Återstår då att du mäter mellan fel punkter...

Tack för svar

Mäter med multimeter och den ger ju 230V när jag mäter på ingående så borde inte vara ngt problem med den.

Bif foto på den:
http://img600.imageshack.us/img600/4232/p1030275v.jpg

p1030275v.jpg

El in på 1-2, ger 230V (1=svart=nolla, 2=blå)
El ut på 7-8, ger 0V (7=svart=nolla, 8=vit=tänd)

Har även provat att mäta 6-7 samt1-6 och 1-8, samtliga ger 0V

Redigerat:
Blå är nolla och svart är fas. Svart in på 7 är fas och det är därför du får 0 V mellan 7-8. Det är som att mäta på inkommande och utgående på en strömbrytare.
Mät mellan 2-8 för att se om den skickar ut något.

//Patrik

Redigerat:
oops! :D
tack! nu är jag med igen...

(någon som vill köpa ett kopplingsur ;) )

1-2 är väl bara för att mata elektroniken i timern. Sen är det ett relä därinne som växlar det som kopplas till 6 antingen till 7 eller 8.

Pumpen sitter då kopplad till en egen nolla och det är den nollan du skall ha ena mätpinnen på, den andra skall vara på tex 8.

Det är av misstagen man lär sig. :)

//Patrik

PST - aha det förklarar också en del, jag trodde (uppenbarligen) att "in" (1-2) var den ström som kopplades vidare till "ut" (6-8). Ja nu lärde jag mig en del.

Sen blir man iofs lite nyfiken på vad anslutningarna 3 & 4 är till för (De med en "stopphand" som anger att man skall hålla sig borta...:wow:, förbjudet är intressant)
Varför finns de då där öht:cool:

Handmanöver troligtivs, eller yttre blockering, så att det förblir avslaget oavsett vad klockan säger.. eller nått sånt.
Helt klart en ingång som ska påverkas av en brytare iaf.

Jag skulle gissa på att dom menar handkörning, alltså att man kör utgången manuellt med en strömbrytare, fast uret inte har slagit på utgången själv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.